Jag har otroligt lite vatten i vår grävda brunn.
Total djup ca 4m och vattenmängd ca 40 cm med bottenventilen placerad ca 30cm från botten räknad.
I botten är det småstenar liknande gårdsgrus ser det ut som.
Vattennivån är 2 meter under var den var i våras...
Nu undrar jag om det finns något jag kan göra för att få mer vatten?
Jag har googlat en del om rörspets men inte förstått funktionen, eller om detta skulle kunna hjälpa för min del?
Jag förstår att det är ett rör med små hål i som gör att vatten kommer in i röret. Men sen då?
Förklara gärna, och ge gärna tips på vad jag kan göra är ni snälla!
Total djup ca 4m och vattenmängd ca 40 cm med bottenventilen placerad ca 30cm från botten räknad.
I botten är det småstenar liknande gårdsgrus ser det ut som.
Vattennivån är 2 meter under var den var i våras...
Nu undrar jag om det finns något jag kan göra för att få mer vatten?
Jag har googlat en del om rörspets men inte förstått funktionen, eller om detta skulle kunna hjälpa för min del?
Jag förstår att det är ett rör med små hål i som gör att vatten kommer in i röret. Men sen då?
Förklara gärna, och ge gärna tips på vad jag kan göra är ni snälla!
Jag kollade med en brunnsborrare om det var något man kan göra för att "borra upp" en grävd/sprängd brunn men de sa nej utan rekommenderade en ny, borrad brunn.
Om du inte har vatten så beror det troligen på att grundvattennivån ligger lägre. Jag vet inte om rörspets egentligen hjälper då.
Om du inte har vatten så beror det troligen på att grundvattennivån ligger lägre. Jag vet inte om rörspets egentligen hjälper då.
Jag har slagit en rörspets i en grävd brunn med mycket gott resultat (och sedan fyllt brunnen faktiskt)
I ditt fall skulle det fungera bra om det är sand eller fint grus under. Det är ju huvudvillkoret. Sedan kan du inte suga mer än 9,8 meter teoretiskt 7-8 meter i praktiken men där är det ju god marginal.
Jag köpte min spets via nätet från Tyskland i "kit". Spetsen, 1m längder rör, skarvmuffar, islagspropp (att banka på) och backventil. Kommer inte ihåg priset just nu, men det var förvånansvärt billigt.
I ditt fall skulle det fungera bra om det är sand eller fint grus under. Det är ju huvudvillkoret. Sedan kan du inte suga mer än 9,8 meter teoretiskt 7-8 meter i praktiken men där är det ju god marginal.
Jag köpte min spets via nätet från Tyskland i "kit". Spetsen, 1m längder rör, skarvmuffar, islagspropp (att banka på) och backventil. Kommer inte ihåg priset just nu, men det var förvånansvärt billigt.
I det här fallet jo.pelpet skrev:
Här finns ju god sugmarginal att placera översta slitsarna i spetsen 1-2 meter under nuvarande botten i brunnen.
Det var så jag gjorde. Ganska exakt samma mått och förutsättningar som TS.
För att inte bli anmäld för reklam så finns det fler leverantörer.
Sök på "rammfilter" eller "rammbrunnen" på tyska.
Jag beställde denna. Fick klura lite på tyskan med att göra beställningen rätt med kontokortet. Sedan kom varorna snabbt och utan bekymmer.
http://www.erdbohrer.de/Rammbrunnen...l::852.html?MODsid=iitp2scb5h8ctfc2jfhchk4gj0
Sök på "rammfilter" eller "rammbrunnen" på tyska.
Jag beställde denna. Fick klura lite på tyskan med att göra beställningen rätt med kontokortet. Sedan kom varorna snabbt och utan bekymmer.
http://www.erdbohrer.de/Rammbrunnen...l::852.html?MODsid=iitp2scb5h8ctfc2jfhchk4gj0
Tack för dina svar!MagHam skrev:
Men jag är helt tom i skallen för jag har fortfarande inte förstått funktionen?
Jag förstår att man ska banka ner spetsen i botten på brunnen och sedan successivt förlänga med extra rörbitar ju längre ner man bankar.
Men hur är det man gör efter det?
Jag har ju inte en aning om vad jag har i marken under brunnsbotten. Tänk om det är berg, då är det ju kört och jag har köpt delarna i onödan. Men det kan vara värt att chansa med tanke på vad det kostar att borra ny brunn antar jag.
Mvh.David
Spetsen längst ner är ju perforerad med massa hål och innanför hålen är det en fläta/nät som ska vara som sil mot omgivande sand.
Du ska se till att översta hålet hamnar på tillräckligt djup (annars blir det ju där det först drar luft) I ditt fall minst någon meter under brunnens botten idag.
Samtidigt inte onödigt djupt eftersom självtillrinningen kommer att vara sämre än pumpens undertryck. För djupt = sinar inte men ger dåligt flöde.
Ett stort frågetecken för dig är vad som finns under. Stöter du på berg eller en stor sten är det kört.
I mitt fall - Vaggeryds centrala samhälle - är det gammal sandmo och 99% säkert sand ner till ca 20 meter.
Det är saker du kanske bör forska lite i. Annars får du dra upp spetsen och prova någon annanstans eller sälja den.
Tyvärr har jag inga bilder på islagningen. Men vi skaffade ett korsrör och satte precis under slagpluggen. På det sättet kunde vi lätt rotera spetsen emellanåt under slagen genom att sticka igenom ett litet spett. Ska bara göras i åtdragningsrikningen så inte rördelarna skruvar upp sig.
Viktigt är också att vara säker på att varje skarv man lämnar efter sig (när man sätter på ett nytt rör) är tät. Man har liksom dålig chans att göra om det en gång till.
Uppe vid pumpen avslutar man med ventil för backspolning/fyllning + avstängningsventil + backventil.
Några bilder kommer strax i nästa inlägg:
Du ska se till att översta hålet hamnar på tillräckligt djup (annars blir det ju där det först drar luft) I ditt fall minst någon meter under brunnens botten idag.
Samtidigt inte onödigt djupt eftersom självtillrinningen kommer att vara sämre än pumpens undertryck. För djupt = sinar inte men ger dåligt flöde.
Ett stort frågetecken för dig är vad som finns under. Stöter du på berg eller en stor sten är det kört.
I mitt fall - Vaggeryds centrala samhälle - är det gammal sandmo och 99% säkert sand ner till ca 20 meter.
Det är saker du kanske bör forska lite i. Annars får du dra upp spetsen och prova någon annanstans eller sälja den.
Tyvärr har jag inga bilder på islagningen. Men vi skaffade ett korsrör och satte precis under slagpluggen. På det sättet kunde vi lätt rotera spetsen emellanåt under slagen genom att sticka igenom ett litet spett. Ska bara göras i åtdragningsrikningen så inte rördelarna skruvar upp sig.
Viktigt är också att vara säker på att varje skarv man lämnar efter sig (när man sätter på ett nytt rör) är tät. Man har liksom dålig chans att göra om det en gång till.
Uppe vid pumpen avslutar man med ventil för backspolning/fyllning + avstängningsventil + backventil.
Några bilder kommer strax i nästa inlägg:
Redigerat:
Bild 1 Korsrör under pluggen gör att man kan rotera spetsen medsols med ett spett. Gör islagningen lite lättare.
Bild 2 Spetsen islagen och provkörs med ventilerna provisoriskt anslutna. Detta innan övre cementringen avlägsnas och röret, i mitt fall, sedan förlängts åt sidan.
Bild 3 Jag har gängat några egna rör och svängt ett par meter åt sidan och därefter upp genom golv där ventilpaketet nu sitter permanent.
Nedifrån och upp:
- Backspolnings- och fyllnadsinlopp med sin ventil och smidig klokoppling
- Huvudventil
- Backventil
(pumphuset fyller jag från den vanliga pluggen som är utanför bild)
Bild 2 Spetsen islagen och provkörs med ventilerna provisoriskt anslutna. Detta innan övre cementringen avlägsnas och röret, i mitt fall, sedan förlängts åt sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3 Jag har gängat några egna rör och svängt ett par meter åt sidan och därefter upp genom golv där ventilpaketet nu sitter permanent.
Nedifrån och upp:
- Backspolnings- och fyllnadsinlopp med sin ventil och smidig klokoppling
- Huvudventil
- Backventil
(pumphuset fyller jag från den vanliga pluggen som är utanför bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej!MagHam skrev:Bild 1 Korsrör under pluggen gör att man kan rotera spetsen medsols med ett spett. Gör islagningen lite lättare.
[bild]
Bild 2 Spetsen islagen och provkörs med ventilerna provisoriskt anslutna. Detta innan övre cementringen avlägsnas och röret, i mitt fall, sedan förlängts åt sidan.
[bild]
Bild 3 Jag har gängat några egna rör och svängt ett par meter åt sidan och därefter upp genom golv där ventilpaketet nu sitter permanent.
Nedifrån och upp:
- Backspolnings- och fyllnadsinlopp med sin ventil och smidig klokoppling
- Huvudventil
- Backventil
(pumphuset fyller jag från den vanliga pluggen som är utanför bild)
[bild]
Fina bilder
Vi ligger i storleksordningen 30 l/m vid fritt utlopp och 20 när den får jobba mot tryck (t ex en vattenspridare).mothership skrev:
Detta med en liten "Jet 81 Mx" pump. Så det kan lika väl vara pumpen som begränsar.
Det räcker gott och väl för mina behov MEN...
-> Om jag skulle gjort om samma sak idag - i en redan klar brunn där det gick så lätt att slå sista metrarna - då skulle jag satt två eller tre spetsar bredvid varandra för att minska motståndet på sugsidan.
Det sägs ju också att spetsarnas flätor sätts igen på sikt. Då kan det vara bra med parallella.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Tack så mycket för alla fina bilder och förklaring MagHam!
Jag tror att jag förstår det hela lite bättre nu.
Man slår ner spetsen. På spetsen kopplas rör upp till sin befintliga jetpump. Man använder alltså inte längre den tidigare "vanliga" sugslangen och bottenventil.
Jag borde väl isf kunna koppla på spetsen på min befintliga 50 mm slang som idag är inborrad i min brunn ca 2 meter ner?
Undrar om det finns någon som kan göra sådant jobb åt mig här i Örebroområdet...
Jag tror att jag förstår det hela lite bättre nu.
Man slår ner spetsen. På spetsen kopplas rör upp till sin befintliga jetpump. Man använder alltså inte längre den tidigare "vanliga" sugslangen och bottenventil.
Jag borde väl isf kunna koppla på spetsen på min befintliga 50 mm slang som idag är inborrad i min brunn ca 2 meter ner?
Undrar om det finns någon som kan göra sådant jobb åt mig här i Örebroområdet...
Absolut, du kanske måste arbeta och slå uppifrån/utanför brunnen, men efteråt så kan såklart gänga ur dom sista två metrarna och koppla på din befintliga sugslang halvvägs ner.Davil skrev:
Bottenventilen finns ju inte längre i botten av förklarliga skäl. Däremot måste du någonstans ha en backventil. I mitt fall ända uppe vid pumpen. Då "hänger" liksom vattnet kvar i sugröret i alla fall (även om ventilen flyttats upp).Davil skrev:
Inget som hindrar att du sätter den på mitten vid din skarv mellan rör och plastslang om du vill. Det är dock bra om den är åtkomlig med rimlig arbetsinsats.
Du självDavil skrev:
Tack så mycket för ditt svar igen!
Jag har varit nere i brunnen med ett långt tungt spett och jag misstänker starkt att jag har berg under ett lager med småsten och grus på sammanlagt max en halvmeter.
Inte nog med att jag har lite vatten i brunnen, nu är det dessutom grumligt efter att jag har hållit på och spettat i botten. Suck.
Nu jag har kommit fram till att vi ska fixa ny djupborrad brunn ändå trots allt.
Jag hoppas att andra som är i liknande situation som mig läser dina inlägg för om man inte har berg under brunn så tror jag på detta med rörspets!
Jag har varit nere i brunnen med ett långt tungt spett och jag misstänker starkt att jag har berg under ett lager med småsten och grus på sammanlagt max en halvmeter.
Inte nog med att jag har lite vatten i brunnen, nu är det dessutom grumligt efter att jag har hållit på och spettat i botten. Suck.
Nu jag har kommit fram till att vi ska fixa ny djupborrad brunn ändå trots allt.
Jag hoppas att andra som är i liknande situation som mig läser dina inlägg för om man inte har berg under brunn så tror jag på detta med rörspets!