Hej alla!
Har ett äldre hus med källare. Ska nu renovera ytskikten. Senast jag målade använde vi silikatfärg som ju är diffusionsöppen, detta för att inte stänga in fukt som finns eller hamnar i muren utan låta den kunna andas ut och vädras bort.
Men nu läser jag att man kan köra med vanlig väggfärg och att behovet av silikatfärg är en missuppfattning.
Så, vad gäller? Finns det någon nackdel med att ta silikat? Vi har lerjord och en del fukt, gammal dränering.
Tack på förhand!
Har ett äldre hus med källare. Ska nu renovera ytskikten. Senast jag målade använde vi silikatfärg som ju är diffusionsöppen, detta för att inte stänga in fukt som finns eller hamnar i muren utan låta den kunna andas ut och vädras bort.
Men nu läser jag att man kan köra med vanlig väggfärg och att behovet av silikatfärg är en missuppfattning.
Så, vad gäller? Finns det någon nackdel med att ta silikat? Vi har lerjord och en del fukt, gammal dränering.
Tack på förhand!
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Vi har uteslutande kört silikatfärg i källaren på (då) nylagd puts och det har fungerat absolut perfekt i 20 år nu. Detta efter en ordentlig sanering av 70-tals utreglade innerväggar i källaren med isolering, det hade börjat mögla och diverse murkna otrevligheter. Allt rensades ut in till murväggarna, slipades ner med diamantväggslip, bort med gammal färg som möglat. Fanns ingenting kvar av tät färg allt slipades bort ersattes med puts och ytterst silikatfärg.
Jag kan inte se några som helst nackdelar av att ha silikatfärg på innerväggar i en källare. Snarare tvärtom, otroligt lätt att bättringsmåla om det skulle vara litet slitage här och där. Möjligt att det finns andra färgtyper som är lika diffusionsöppna men detta med vanlig vit silikatfärg funkar bra här hos oss sedan mycket lång tid.
__
PS. En intressant sak är att vi idag upplever litet av samma sak som på 1970-talet, energikris och det var viktigt att få ner uppvärmningskostnader. Folk isolerade så gott de kunde och det ledde bla till just dessa utreglade innerväggar i källare, vanligen med träreglar. Vilket började mögla och ha sig efter några år, förr eller senare det är inbyggt i byggsättet.
Vad vi sett är att det energimässigt är ganska obetydlig uppvärmningskostnad i källarplanet även efter vi strippade väggarna från denna inre isolering, även under smällkall vinter. Det spelar nästan ingen roll alls, bara att man får ett oerhört mycket bättre klimat i källarplan av diffusionsöppna ytskikt. Ska man isolera källare så vet vi idag att det ska göras på utsidan av källarväggen men som sagt, price/performance på det är extremt tveksam i vårt fall och vi har valt att inte göra detta.
Jag kan inte se några som helst nackdelar av att ha silikatfärg på innerväggar i en källare. Snarare tvärtom, otroligt lätt att bättringsmåla om det skulle vara litet slitage här och där. Möjligt att det finns andra färgtyper som är lika diffusionsöppna men detta med vanlig vit silikatfärg funkar bra här hos oss sedan mycket lång tid.
__
PS. En intressant sak är att vi idag upplever litet av samma sak som på 1970-talet, energikris och det var viktigt att få ner uppvärmningskostnader. Folk isolerade så gott de kunde och det ledde bla till just dessa utreglade innerväggar i källare, vanligen med träreglar. Vilket började mögla och ha sig efter några år, förr eller senare det är inbyggt i byggsättet.
Vad vi sett är att det energimässigt är ganska obetydlig uppvärmningskostnad i källarplanet även efter vi strippade väggarna från denna inre isolering, även under smällkall vinter. Det spelar nästan ingen roll alls, bara att man får ett oerhört mycket bättre klimat i källarplan av diffusionsöppna ytskikt. Ska man isolera källare så vet vi idag att det ska göras på utsidan av källarväggen men som sagt, price/performance på det är extremt tveksam i vårt fall och vi har valt att inte göra detta.
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det absolut sämsta man kan göra i en källare är att måla väggar med vanlig väggfärg som stänger inne fukten. Gör aldrig detta, tro mig det blir verkligen inte bra,,, det blir bubblor som spräcker upp färgen vid nedre delar av hjärtvägg och även ytterväggar. Det ramlar bort i flak. Vi gjorde detta på de dåvarande utreglade innerväggarna och blev väldigt medvetna om hela problematiken via detta. "Rotten from the inside and out" - bara ut med skiten gör om gör rätt.
Som alternativ till silikatfärg har jag hört någonstans att kalkfärg kan vara ett alternativ kanske. Här måste någon med erfarenhet av detta bidra med erfarenheter, jag vet absolut inget om detta alternativ.
Som alternativ till silikatfärg har jag hört någonstans att kalkfärg kan vara ett alternativ kanske. Här måste någon med erfarenhet av detta bidra med erfarenheter, jag vet absolut inget om detta alternativ.
Jag målade mina källarväggar med kalkfärg. Det är ännu mycket mer diffussionsöppna än silikatfärg (prova att spraya på lite vatten och se) samt väldigt billigt! Sedan finns det ju nackdelar, som att det är lite bökigt att måla (är som vatten och måste blötas en tid efteråt för att bidra till karboniseringen) och är smuligt.H Harald Blåtumme skrev:Det absolut sämsta man kan göra i en källare är att måla väggar med vanlig väggfärg som stänger inne fukten. Gör aldrig detta, tro mig det blir verkligen inte bra,,, det blir bubblor som spräcker upp färgen vid nedre delar av hjärtvägg och även ytterväggar. Det ramlar bort i flak. Vi gjorde detta på de dåvarande utreglade innerväggarna och blev väldigt medvetna om hela problematiken via detta. "Rotten from the inside and out" - bara ut med skiten gör om gör rätt.
Som alternativ till silikatfärg har jag hört någonstans att kalkfärg kan vara ett alternativ kanske. Här måste någon med erfarenhet av detta bidra med erfarenheter, jag vet absolut inget om detta alternativ.
Väldigt spännande att Alcro och Beckers svar i princip är samma med samma formuleringar, jag har inte kollat upp men tillhör de samma koncern numera?S Sir Duke skrev:
Men jag ser inget fel i dessa svar - de skriver att val av färg inte är en åtgärd på eventuella fuktproblem. De skriver också att: Får man en fuktskada utifrån tex ett hål i dränering eller att platonmattan går sönder och har målat med vanlig väggfärg så upptäcker man i regel en uppkommen problematik mycket snabbare då denna typ av färg synbart släpper från ytan om där blir för mycket fukt i konstruktionen.
I princip skriver de att har du en väl dränerad, torr källare kan du måla med vanliga inomhusfärger, men har du en fuktig så tycker de att du ska åtgärda fukten i första hand. Vi som bott hela våra liv i gamla hus vet att det kan vara oerhört svårt och då är silikatfärgen (som enl Alcros svar är en av de mest diffusionsöppna som finns) ett lämpligt alternativ.
Färgers diffusionsöppna egenskaper är inte något binärt, dvs. det är inte så att en färg endera är diffusionsöppen eller inte. Att måla källarväggarna är egentligen att tillföra ett lager som försämrar andningen. Då vill man att det extra lagret tillåter väggarna andas så bra som det bara går. Som halvtaffligt exempel kan vi tänka oss att vi sätter plastfilm på väggen. Kapillärvandringen kommer då stoppas och stänga in fukt i väggen. Om vi istället perforerar plasten så är plastfilmen i någon definition nu diffusionsöppen. Vatten kan förångas genom hålen, men frågan är om det är tillräckligt? Ju mer av plasten som perforeras desto mer ökar andningsförmågan. I kontext till färg vill vi ha något som andas så bra som möjligt. Kalkfärg är t.ex. mer öppen än silikatfärg. Silikatfärg är definitivt mer öppen än akrylat. Med det sagt: Välj kalk eller silikat. Och undersök silikatfärgen noga, finns en hel del dåliga silikatfärger.
Med det sagt, att måla källarväggarna med akrylat är lite som att ta på sig en sopsäck, tejpa vid genomföringar och springa ett maraton. En gore-tex-jacka kommer andas bättre än plastsäcken, men ändå ganska dåligt i jämförelse med en funktionströja. Bäst andas såklart huden utan kläder.
Med det sagt, att måla källarväggarna med akrylat är lite som att ta på sig en sopsäck, tejpa vid genomföringar och springa ett maraton. En gore-tex-jacka kommer andas bättre än plastsäcken, men ändå ganska dåligt i jämförelse med en funktionströja. Bäst andas såklart huden utan kläder.
Redigerat:
Tack alla för er input
Jag anar att råden från Alcro/Beckers är lite biased (?)
Siktar på silikat
Har för mig från förra gången att man helst ska blaska på bara ett lager?
För ju fler strykningar desto tätare blir det ju
Vettigt?
Jag anar att råden från Alcro/Beckers är lite biased (?)
Siktar på silikat
Har för mig från förra gången att man helst ska blaska på bara ett lager?
För ju fler strykningar desto tätare blir det ju
Vettigt?
Jag har använt Hornbach silikatfärg med bra resultat. Den består av silikatbinder och silikatfärg där man blandar i olika mycket binder i de olika varven (och enbart binder på omålade, sugande ytor).S Sir Duke skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Har inte läst alcros råd, men alcro har bra silikatfärg, och man målar 2ggr.S Sir Duke skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Alcro och beckers har samma ägare, en kvinna i södra sverige, kanske därför.D Dublin skrev:Väldigt spännande att Alcro och Beckers svar i princip är samma med samma formuleringar, jag har inte kollat upp men tillhör de samma koncern numera?
Men jag ser inget fel i dessa svar - de skriver att val av färg inte är en åtgärd på eventuella fuktproblem. De skriver också att: Får man en fuktskada utifrån tex ett hål i dränering eller att platonmattan går sönder och har målat med vanlig väggfärg så upptäcker man i regel en uppkommen problematik mycket snabbare då denna typ av färg synbart släpper från ytan om där blir för mycket fukt i konstruktionen.
I princip skriver de att har du en väl dränerad, torr källare kan du måla med vanliga inomhusfärger, men har du en fuktig så tycker de att du ska åtgärda fukten i första hand. Vi som bott hela våra liv i gamla hus vet att det kan vara oerhört svårt och då är silikatfärgen (som enl Alcros svar är en av de mest diffusionsöppna som finns) ett lämpligt alternativ.
Så samma färg i burkarna, men burkarna kan se lite olika ut.
Tror inte det spelar nån roll, jag skulle inte brytt mig (det omvända är ju värre - använda innefärg ute).P perka99 skrev:
Du har väl köpt silikatbinder också? Kolla anvisningarna på Beckers sida - grundning med binder (ev med inblandad färg) är en förutsättning för bra resultat med silikatfärg.
Behövs det på redan målade ytor också? Osäker på vilken typ av färg det är målat med innanD Dublin skrev: