620 läst ·
4 svar
620 läst
4 svar
Silikatfärg på grunden utomhus?
Vi har slipat ner plastfärgen inomhus i gillestugan och målat med silikatfärg.
På andra sidan (utomhus) behöver grunden också målas, så jag tänkte då att här ska det vara silikatfärg också. Nuvarande färg har flagnat bort, så det är svårt att se vad det har varit, men diffusionsöppen ska det vara.
På färgaffären säger han att man brukar ha silikatfärg inomhus och akrylatfärg utomhus, men han lägger också till att akrylatfärg inte alls är lika diffusionsöppen.
Då blir jag lite förvirrad kring vad vi egentligen ska ha på utsidan av grunden. Jag var helt inställt på silikatfärg även där.
Råd och tankar kring detta?
På andra sidan (utomhus) behöver grunden också målas, så jag tänkte då att här ska det vara silikatfärg också. Nuvarande färg har flagnat bort, så det är svårt att se vad det har varit, men diffusionsöppen ska det vara.
På färgaffären säger han att man brukar ha silikatfärg inomhus och akrylatfärg utomhus, men han lägger också till att akrylatfärg inte alls är lika diffusionsöppen.
Då blir jag lite förvirrad kring vad vi egentligen ska ha på utsidan av grunden. Jag var helt inställt på silikatfärg även där.
Råd och tankar kring detta?
Silicatfärg är bra på tex en pustad fasad eller grund. Den är inte lika vanlig i Sverige som i södra europa så kunskapen är kanske lite lägre här. I några projekt jag varit inblandad i har vi använt Keim silicatfärg. Det är en bra produkt.hellborg skrev:
Vi har slipat ner plastfärgen inomhus i gillestugan och målat med silikatfärg.
På andra sidan (utomhus) behöver grunden också målas, så jag tänkte då att här ska det vara silikatfärg också. Nuvarande färg har flagnat bort, så det är svårt att se vad det har varit, men diffusionsöppen ska det vara.
På färgaffären säger han att man brukar ha silikatfärg inomhus och akrylatfärg utomhus, men han lägger också till att akrylatfärg inte alls är lika diffusionsöppen.
Då blir jag lite förvirrad kring vad vi egentligen ska ha på utsidan av grunden. Jag var helt inställt på silikatfärg även där.
Råd och tankar kring detta?
Tex så är sveriges ambassad i Köpenhamn målad med Keim silicatfärg utvändigt!
Använder man verkligen akrylat på mineralunderlag utomhus?? Skulle snarare säga tvärtom. Man vill att fukten kan andas utåt.
Jag skulle personligen själv köra silikat på båda sidor för att vara säker men kanske akrylat på insidan om man måste.
Jag skulle personligen själv köra silikat på båda sidor för att vara säker men kanske akrylat på insidan om man måste.
Klicka här för att svara