Hej

Ännu en tråd om målning av källarvägg. Men jag skulle vara tacksam för kommentarer på information jag fick från Beckers telefonsupport. Det viktigaste finns där det fetstilade finns, det blev visst rätt mycket text. (Är det egentligen bättre att fortsätta i en gammal tråd? Denna gick t.ex. inte att liva upp igen senast det försöktes.)

Hursomhelst, jag trodde jag hade koll. Jag tänkte måla 2-3 kvadratmeter källarvägg i ett utrymme under trappa, resultatet inte superviktigt, grunda med utspädd kanske 10-20 % vatten, prova lite liksom. Att måla är ingen nödvändighet men jag tänkte prova inför eventuella framtida större jobb, och så blir det ju lite ljusare och finare i framtida verktygsförrådet.

Det som jag tänkte måla är murad betong och ungefär halva ytan har jag putsat med bruk B (också mest för att öva men det blev mycket snyggare...). Det är odränerat pga nivåskillnad mellan halv-våningar i huset, så det kommer för evigt att vara lite mer fukt än vanligt i väggen men ingen katastrof. Jag har rivit ut gamla träreglar som var fuktskadade där de var ingjutna i golvet(!) och lite på det som varit spikat rakt mot betongen.

Jag har inhandlat Beckers silikatfärg. Beckers tog jag mest för den fanns lätt tillgänglig i 3-liters burk, har inte kollat upp olika sorter. Men sen såg jag i en tråd här att den ska lukta illa och vara direkt olämplig att måla inomhus med. Så jag kollade upp färgen lite mer och såg att det rekommenderades utomhus eller väl ventilerat, vilket kanske bara är en standardformulering för själva målningen i säkerhetsbladet, men...

Men så såg jag Beckers telefonsupport och ringde, och tänkte fråga om det där med lämpligheten att måla inomhus. Vi har småbarn och detta utrymmet är ju långt ifrån ventilerat alls. Svaret på just den frågan blev i förbifarten att färgen inte innehåller något särskilt olämpligt att inandas. Men när jag beskrev vad jag tänkte måla, så fick jag rådet att om det är för fuktigt för att måla med latexfärg så ska jag inte måla alls. :eek: Silikatfärgen är tydligen inte lämplig att stå emot fukt i särskilt stora doser. Det kommer tydligen krypa ut smuts med eventuell vattenvandring och materialet bakom kommer vittra, och det är sämre än att t.ex. latexfärg flagar. Så bäst är, enligt experten, att inte måla alls om det verkligen är fuktigt (blir fukt bakom tejpad plast).

Jag har inte gjort plast-tejp-testet än, men jag är nyfiken på eventuella kommentarer till detta expert-råd? Ska jag lämna tillbaka färgburken och låta väggen vara? Av annat än kortsiktiga ekonomiska skäl, alltså. :)

Som sagt, jag är väldigt tacksam för faktabaserade kommentarer till olämpligheten med silikatfärg!

Målat hela källaren med hornbach silikatfärg som är både för inomhus och utomhusbruk. Luktade inte starkare än annan färg, men annorlunda och lite längre då det var fler moment. Först primer, sen ca 50-50 primer-färg och sen färg. Luktar ingenting i källaren, inte ens i den tillstängda matkällaren. Jag vet det finns murfärg som innehåller biocider och endast är för utomhusbruk, den skulle jag inte använda, men det står i säkerhetsdatabladet. Har du länk till säkerhetsdatabladet för färgen? Jobbat med riskbedömning av kemikalier.
Angående fukten så är det fel, våra väggar var målade med vanlig färg och den var bubblig ca 40 cm upp där det suger fukt. 6 år sen vi målade och inget syns, ibland får vi saltutfällningar men de borstar vi bara bort. Skulle inte vilja ha råa betongväggar då betong i sig luktar unket, fukt, "källare". Vi hade ett rum omålat längre och man kände direkt betong-unken-lukten när det var fuktigt ute. Den lukten försvann när vi målat.

Här är bladet, finns inga "andra faror" men det är jättesjysst att du kollar, låter som du kan sånt. :) säk-datablad

Hur länge luktade det efter du gjort allra sista strykningen? Och vilken färg menar du med "annan färg"? :)

Edit: Hela produktinformationen om någon är intresserad.

Redigerat:
Hmm, funderar över sen sak till, om lukten som fanns från rå betongvägg men inte efter målning. Betyder inte det att det nu finns en spärr mot gaser och "annat", bl.a. mot det som luktade, eller finns det en annan förklaring?

Nä, det är inget märkvärdigt. Hade den innehållt biocider hade det angetts under punkt 15. Där anges bara voc, flyktiga organiska ämnen, som all färg innehåller. Annan färg menar jag vanlig väggfärg inne på vanliga gipsväggar, jotun lady eller vad man nu gillar. Luktade väl några dygn. Avtagande, inget man tänkte på som anmärkningsvärt.

Det är ju betongen som material som luktar, som när du blandar cement, det luktar rått och fukt. Det gör ju väggarna med. Även härdad betong innehåller mycket fukt naturligt och kan ta upp mycket fukt ur luften. Lägger du på silikatfärg så adderar du ju ett lager som hindrar upptag från omgivande luft av rå betongyta men överskottsfukt från betongen (vattenmolekyler) kan fortfarande diffundera ut.

Okej, tack för svar! (Jag tänkte att exempelvis hammarlack är ju också "vanlig färg". :))
Jag hittade det här ärendet också, det är alltså verkligen Beckers officiella ståndpunkt att man bör måla med plastfärg så att man "kan åtgärda fuktproblem". Som om alla som ser lite färgsläpp gör total åtgärd på fuktvandringen omedelbart. (?)
Jag har gjort plastpåse-testet i skrubben och det visar ingen fukt alls just nu i alla fall, så jag kan nog måla med silikatfärg utan att hela källarväggen vittrar sönder.

Det är hög tid för en "recension": jag är helt nöjd med resultatet. Ytan kan numera liknas vid vit sten och lukten av betong är i princip helt borta. Att måla var också enkelt.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.