3 856 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Silicon på fönster
Vinkeljärnen som sitter runt fönstret är inte absolut raka. De t.o.m. rör sig någon millimeter då man öppnar föntret. Då kom jag på att man kanske skulle fylla utrymmet mellan järn och trä med silicon så får man det tät samtidigt som man tillåter järnet röra sig lite.
Min fråga: Är det här en korkat idé? :-?
Min fråga: Är det här en korkat idé? :-?
Den sitter tillräckligt fast för att fylla sin funktion men inte tillräckligt fast för att inte röra på sig lite när man öppnar fönstret. Jag tror att godset i själva vinkeljärnet är en aning vekt. Jag öppnar inte fönstret så ofta i alla fall.
Man kanske borde skruva bort alla järn och olja bakom dem?
Man kanske borde skruva bort alla järn och olja bakom dem?
Om beslagen rör sig betyder ju det förmodligen att de inte sitter fast. Det kan vara ett problem då de sitter där för att hålla ihop/ge stadga åt fönsterbågen.
Kolla som Don Immo sa om skruvarna har börjat rosta bort, eller om de helt enkelt tappat greppet i träet.
Ta bort skruvarna, kolla om du har rötskador. Om det ser fint ut kan det räcka med att slå i en träplugg i gamla skruvhålet och ta nya rostfria skruv.
Om du har måttligt skadat trä kan man fylla de gamla hålen med epoxilim, det fyller och låser det skadade träet så att det håller att skruva i. Det är ett vanligt och mycket bra sätt att reparera lokala skador inom båtrenovering så det funkar garanterat på fönster också.
Man brukar använda en varmluftspistol och värma limmet försiktigt, det blir då mycket lättflytande och går långt in i träet.
Silikon skulle jag se upp med, om du har de problem Immobil pratade om (kondens) så har du förmodligen stående fukt, täpper du då till med silikon så blir det förmodligen bara sämre med rötskador som följd.
Kolla som Don Immo sa om skruvarna har börjat rosta bort, eller om de helt enkelt tappat greppet i träet.
Ta bort skruvarna, kolla om du har rötskador. Om det ser fint ut kan det räcka med att slå i en träplugg i gamla skruvhålet och ta nya rostfria skruv.
Om du har måttligt skadat trä kan man fylla de gamla hålen med epoxilim, det fyller och låser det skadade träet så att det håller att skruva i. Det är ett vanligt och mycket bra sätt att reparera lokala skador inom båtrenovering så det funkar garanterat på fönster också.
Man brukar använda en varmluftspistol och värma limmet försiktigt, det blir då mycket lättflytande och går långt in i träet.
Silikon skulle jag se upp med, om du har de problem Immobil pratade om (kondens) så har du förmodligen stående fukt, täpper du då till med silikon så blir det förmodligen bara sämre med rötskador som följd.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Frasse har rätt. 
När träet är åtgärdat så oljar och målar du det. Gör också rent järnet både in och utvändigt. Skydda det med en rostskyddsfärg på båda sidor och efterstryk med fönsterfärg.
Innan du monterar tillbaka järnet så fyller du det med fönsterkitt på baksidan. Snåla inte utan fyll det ordenligt. Sedan när du skruvar fast det kommer kittet att tränga ut och täta ev. springor.
Ta bort överskottskittet och låt det torka. Avsluta med att måla fönsterbågen.
När träet är åtgärdat så oljar och målar du det. Gör också rent järnet både in och utvändigt. Skydda det med en rostskyddsfärg på båda sidor och efterstryk med fönsterfärg.
Innan du monterar tillbaka järnet så fyller du det med fönsterkitt på baksidan. Snåla inte utan fyll det ordenligt. Sedan när du skruvar fast det kommer kittet att tränga ut och täta ev. springor.
Ta bort överskottskittet och låt det torka. Avsluta med att måla fönsterbågen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
