Jo det vill man försås, men tanken kommer ju inte fortsätta vara 80 grader konstant.
Det är när tanken börjar laddas ur som skiktningen blir mest intressant. Istället för att får en hel tank som är fisljumen, så har man hett vatten i toppen, och svalt vatten i botten.
Man tar ju ut allt "nyttigt" vatten i toppen, varmvatten och radiatorvatten.

Om man har en hel tank med 40 gradigt vatten så kan ju inte få ut varmare vatten än 40 grader. Men om toppen är 80 grader så kan man få ut 80 gradigt vatten.

Är det  80 grader i toppen så kan det ju spädas ut till lämplig temperatur med shunt till radiatorerna. Eller med blandningsventil till varmvattnet.

Men är det bara 40 grader för att hela tanken är 40 grader så kan man ju inte "späda ut det " för att få det varmare, utan då måste man elda.

Det betyder att har man ingen skiktning i tanken så kan man inte tillgodogöra sig all energi som finns i tanken på något vettigt vis. Men har man bra skiktning så kan man det.

Hoppas det blev något klarar....   :-)

(lite tillägg)

Det är ungefär som med spriten ;-)
Istället för att ha ett dricksglas med svagdricka på säg 5 % , så har man en snaps på 40%
Stor volym med taskigt drag, eller liten volym med bra drag....

Någon kanske kan komma med en alkoholfri förklaring :D
(slut på tillägg)

Det är ungefär som med spriten  
Istället för att ha ett dricksglas med svagdricka på säg 5 % , så har man en snaps på 40%
Stor volym med taskigt drag, eller liten volym med bra drag....
Denna liknelse är ju klockren  ;D
Kan tillägga i ovanstående diskussion att man räknar med 25% bättre utnyttjandegrad när skiktningen fungerar perfekt jmf ingen skiktning alls. Alltså du måste bära 25% mer ved till pannan för att få samma komfort gällande varmvatten och värme.
rogge

Till spikers_corner bra förklaring nu fattar jag lite mera. tackar.

appropå liknelser och naturkrafter... som frusen dykare skulle man inte ha något emot att det va lika varmt på 10-20 meters djup som uppe vid ytan...

En fråga om skiktning.
Är det inte bättre att seriekoppla två ack-tankar än att paralellkoppla dom? Om man som jag har tänkt att ha två tankar, med vv-beredare i den första (närmast pannan) och en slavtank. Då borde man ju använda skiktningen bättre vid seriekoppling eftersom det tillslut endast är ca 1/4 del varmt vatten kvar i toppen på första tanken istället för 1/4 del varmt vatten i toppen på två tankar om dom är paralellkopplade. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Man borde iallafall förlänga tiden mellan eldningarna. :D

Nackdelen med seriekoppling är väl om du ska elda för vv på sommaren eftersom seriekoppling kräver att cirk.pumpen går.

Ja det är ju sant, men jag hade tänkt att koppla både serie och paralellt. Jag hade tänkt att köra paralellt på somaren när bara varmtvatten behövs och i serie på vintern när värme också behövs. :)

CTC föreslår i sina broschyrer att man kopplar så att man kan växla mellan serie- och parallelkoppling. De kallar seriekoppling för vinterläge (om jag inte minns fel).

En sak jag har funderat över är om det kan finnas någon nackdel om strömmen går då man eldar för fullt mot ett seriekopplat systemt, eftersom det inte gärna kan bli någon självcirkulation till tankarna. Men man har ju ofta syr-ventiler eller annat för att förhindra överhettning.

Men kopplar man så att man kan välja serie eller parallel så kan man ju köra det man tycker fungerar bäst.

Vad finns det för mening med att kunna seriekoppla tankarna?

Det är ju det jag försöker ta reda på här, om det är någon mening. Men enligt mina egna teorier så skulle det vara lönsamt att ha de seriekopplat på vintern när man behöver värme på elementen.

Eller har jag fel????

Ja.

Eftersom skiktningen är så viktig för att få bästa prestanda på din ackumulatorinstallation, och allt flöde i tankarna är av ondo, då det i någon mån förvirrar skiktningen, är parallellkoppling bäst. Då delas flödet upp på alla tankar du har. Annars måste du dra igenom allt vatten i varje tank.

På vintern lägger sig det kalla vattnet under det varma, när du inte eldar. Upptill tar du ut varmt vatten högt upp, och du får bidraget från alla tankarna parallellt. Du behöver inte pumpa tillbaka det varma vattnet.
På sommaren kan du stänga av alla tankar utom den med varmvattenberedningen, om du vill, eftersom de mesta förlusterna då är tankarna som står och svalnar. En tank svalnar bort mindre energi än flera.
Eller så kan du göra som jag, och komplettera med solvärme. Inget eldande alls på sommaren.

håkan!
du kanske kan ställa tanken med vvbn i "lite högre" så får du varmast vatten i toppen på den vid paralellkoppling?

Ja så skulle man ju kunna göra. Det hade jag inte tänkt på. Men jag skall nog även koppla lite extra rör så att jag kan testa mig fram till om det fungerar bäst med serie koppling eller paralell koppling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.