Byggahus.se

signera betalkort?

1. G
    Medlem · Nivå 7
    Bör man signera sitt betalkort?
    Banken säger att man ska men jag gissar att det är för att dom ska vara skyddade...

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Förklara, vad skyddar banken genom att du signerar ditt betalkort med namnteckning?
    Inte vanligt förekommande i Sverige att kontroll görs vid köp då det blivit vanligast med kortterminaler och du använder pinkod istället. Men med utomlands har jag sett att man vänt på kortet och kollat namnteckning.

Själva regelverket för användande av kort har du redan godkänd vid din ansökan, så namnteckningen påverkar inget sådant.

3. G
    Medlem · Nivå 7
    Tänker mig att signaturen kan kopieras om jag tappar kortet? Om jag inte signerat är det ju ogiltigt. Om jag då kräver att banken skall bevisa ett köp och de visar upp en signatur som inte är min så ät jag skyddad?

4. P
    Medlem Nivå 8
    Använder sig handlaren av signatur för godkännande av transaktionen så har han oxå tagit på sig all risk. Ska handlaren undvika risk måste pinkod användas...

5. oobum
    Medlem Nivå 8
    Kortet är väl inte giltigt utan underskrift på baksidan?

Vid köp med signatur så skall handlaren jämföra signaturen på kortet med signaturen på kvittot.

Men jag har i ärlighetens namn aldrig signerat något betalkort.

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Det är nog inte det som kortutgivare fokuserar på i första läget, utan hur du blivit av med kortet och när du spärrade det.
    Och har du inte skrivit din namnteckning utan den som stulit kortet har kunnat göra det har du brustit i ditt avtal med kortutgivaren att inte skriva din namnteckning som säkerligen finns inskrivet i det finstilta, det du gjort är att underlätta för den som kommit över ditt kort. Den som har godkänt ett köp kan ju inte veta vem som skrivit namnteckningen.
    Sedan finns detta med legitimation vid köp, men det är en annan fråga om att styrka identitet.

Så det avgörande är i de flesta fall hur du blivit av med ditt kort.