Nu har klippren gått nästan en hel säsong utan problem. Plötsligt slår den inte om mellan klippläge och laddläge när den går in i dockan.
Har mätt spänning på laddblecken (28v), tagit bort oxid. Filat försiktigt och gjort ren anslutningskontakterna på klipparen men fortfarande samma problem. Kollat kablage, anslutningar och inuti laddstationen också.
Klipparen går in och ansluter i stationen men börjar inte ladda utan går sen ut igen och börjar om..
Om jag trycker på stoppknappen, sätter in den manuellt i stationen och trycker igång klipparen så laddar den med (1370mA) och funkar klockrent ända tills den klippt klart och ska in och ladda igen.
Vad är normal laddström? Kan den vara för låg så klipparen inte startar laddningen automatiskt?
Andra tips?
Har mätt spänning på laddblecken (28v), tagit bort oxid. Filat försiktigt och gjort ren anslutningskontakterna på klipparen men fortfarande samma problem. Kollat kablage, anslutningar och inuti laddstationen också.
Klipparen går in och ansluter i stationen men börjar inte ladda utan går sen ut igen och börjar om..
Om jag trycker på stoppknappen, sätter in den manuellt i stationen och trycker igång klipparen så laddar den med (1370mA) och funkar klockrent ända tills den klippt klart och ska in och ladda igen.
Vad är normal laddström? Kan den vara för låg så klipparen inte startar laddningen automatiskt?
Andra tips?
Laddströmmen låter rimligt. Det är inte något mekaniskt problem som uppstår när den går in i laddaren? Laddaren står jämnt och i våg?
Har du provat att dra ut/skjuta in klipparen och samtidigt kolla laddströmmen för att ev, upptäcka om det inte blir korrekt kontakt mellan laddblecken i något läge?
Är den bara ett år gammal så har du garanti på klipparen.
Har du provat att dra ut/skjuta in klipparen och samtidigt kolla laddströmmen för att ev, upptäcka om det inte blir korrekt kontakt mellan laddblecken i något läge?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Låter som något annat, min 330X från 2015 bör vara snarlik din 430X (2016 döpte de om 330X till 430X), och den laddar med 4,1A till en början.
Så laddar den bara med 1.4A så anser den nog att där är kräm nog i batteriet för att fortsätta laddningen.
Så laddar den bara med 1.4A så anser den nog att där är kräm nog i batteriet för att fortsätta laddningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Vad menar du?T ThorwaldH skrev:
Edit: kan tilläggas att jag bytt trafo till min då original gick sönder, HQ har använt den inbyggda strömbegränsningen på 4.2A i original trafo för att begränsa laddström, se min tråd här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-utspaenning-laddstation.488852/#post-5247178
Moderator
· Stockholm
· 57 606 inlägg
OM observationen om att drygt 4A är normal laddström, så har du troligen ngt fel på laddaren, eller ev. någon reglerkrets i klipparen.
Känner du ngn annan med likadan klippare, så kanske du kan låna laddstationen, eller stoppa in din klippare där. Då borde man kunna avgöra om felet är i klipparen eller laddaren. Om du har möjlighet att mäta spänningen när den laddar så kan det också ge en vink. Om laddaren är felaktig så att den inte orkar ge tillräcklig laddström, så får du troligen ett rejält spänningsfall när laddningen startar.
Men som sagt, nyttja garantin i första hand.
Känner du ngn annan med likadan klippare, så kanske du kan låna laddstationen, eller stoppa in din klippare där. Då borde man kunna avgöra om felet är i klipparen eller laddaren. Om du har möjlighet att mäta spänningen när den laddar så kan det också ge en vink. Om laddaren är felaktig så att den inte orkar ge tillräcklig laddström, så får du troligen ett rejält spänningsfall när laddningen startar.
Men som sagt, nyttja garantin i första hand.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Ser att jag skrivit fel, menade att där är kräm i batteriet att fortsätta klippningen13th Marine skrev:
Jag undrade om det kan vara min trafo som börjar ge sig om klipparen bara visar 1,5A laddström när den börjar ladda från ca20%? Har ingen kunskap om vilken laddström som ska ligga på blecken, är det max samma som trafon levererar så låter det väldigt lite med 1,5A. Gissar att det i så fall kan vara så klipparen inte känner av att den har dockat ordentligt och därför inte går över i laddläge?13th Marine skrev:
Men normalt slutar väl en trafo att fungera helt när den går sönder?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Aha.T ThorwaldH skrev:Jag undrade om det kan vara min trafo som börjar ge sig om klipparen bara visar 1,5A laddström när den börjar ladda från ca20%? Har ingen kunskap om vilken laddström som ska ligga på blecken, är det max samma som trafon levererar så låter det väldigt lite med 1,5A. Gissar att det i så fall kan vara så klipparen inte känner av att den har dockat ordentligt och därför inte går över i laddläge?
Men normalt slutar väl en trafo att fungera helt när den går sönder?
Inte omöjligt, om batteriet bara får 1.4A vid 20% så låter det uppenbart fel.
Som jag skrev tidigare, trafon lämnar 4.2A och det är vad den bör ladda med i början.
Drar du 1.4A så lär klipparen försöka ladda, har svårt att se att den ska dra de strömmarna utan att ladda batteriet.
Men jag instämmer med @hempularen kontakta ditt inköpsställe, maskinen är för ny för att du ska behöva lösa detta själv.
ingen garanti. Klipparen är från 2017 🤷. Men den har gått hela säsongen utan någon ändring i slingan, laddstationen eller klipparen.E etompau skrev:Laddströmmen låter rimligt. Det är inte något mekaniskt problem som uppstår när den går in i laddaren? Laddaren står jämnt och i våg?
Se bild för laddström efter manuell dockning och 20% batteri cirka. Lite lågt?
Ingen garanti. Klipparen är äldre men min nuvarande installation är från i våras13th Marine skrev:
Aha.
Inte omöjligt, om batteriet bara får 1.4A vid 20% så låter det uppenbart fel.
Som jag skrev tidigare, trafon lämnar 4.2A och det är vad den bör ladda med i början.
Drar du 1.4A så lär klipparen försöka ladda, har svårt att se att den ska dra de strömmarna utan att ladda batteriet.
Men jag instämmer med @hempularen kontakta ditt inköpsställe, maskinen är för ny för att du ska behöva lösa detta själv.
Den laddar som sagt när man dockar manuellt men klarar inte av att byta till laddläge från klippläge när den dockar på egen hand.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Aha!T ThorwaldH skrev:
Fick intrycket att den var ett år gammal, men då har vi nog i princip samma maskin.
Hmm, min trafo dog genom att intermittent stänga av sig efter ett tag.
Men det betyder ju inte att din skulle ge upp på samma sätt.
Har du tillgång till Multimeter och något att lasta trafon med?
Eller kanske kan hitta någon med en fungerande laddstation att prova med?
Produkter som diskuteras: "Multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har en granne som har en mindre Automower men jag tror inte det är samma trafo. Vet inte riktigt vad jag skulle lasta den med. Har nog inget som behöver 28v tyvärr13th Marine skrev:
Aha!
Fick intrycket att den var ett år gammal, men då har vi nog i princip samma maskin.
Hmm, min trafo dog genom att intermittent stänga av sig efter ett tag.
Men det betyder ju inte att din skulle ge upp på samma sätt.
Har du tillgång till Multimeter och något att lasta trafon med?
Eller kanske kan hitta någon med en fungerande laddstation att prova med?
Läs på trafons typskylt. Där framgår vilken ström den kan leverera. Du bör ha något i den storleksordningen när klipparen laddas.T ThorwaldH skrev:
Ser du att batterispänningen ökar under laddning?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Har du en multimeter?T ThorwaldH skrev:
Då borde du kunna mäta spänningen över klipparen när den laddar, om du får 1.4A och 28V kan den nog vara okej, får du lägre spänning så är nog nått vajsing med trafon.