Hej,

Håller på att installera en ny Siemens induktionshäll (modellbeteckning EX651FEC1E) och har två fullkopplade och uppmätta perilexuttag med 3 faser, nolla och skyddsjord som skall användas (ett perilex till häll och det andra till ugn). I installationsanvisningen finns ett alternativ längst till vänster (se bild nedan) märkt 3N~ som jag vill använda. Märklig beteckning kan jag tycka då det endast är 2 faser + nolla som används. Borde väl stå 2N~?

Anvisning för elinstallation av Siemens induktionshäll, visar tre olika kopplingsscheman med märkning för faser, nolla, och skyddsjord.

Problemet är att fas 2 (L2) skall kopplas på hällens plint 1 och 2 med två olika ledare (grå och brun) som jag sedan i perilex-donet då måste lägga på samma stift/plint som motsvarar L2, vilket inte får plats då medföljande kabel till hällen har fina ändhylsor som jag inte vill klippa bort. Tänkte koppla enligt bilden nedan där jag använder en extra bygel (bygeln medföljer hällen) och sätter den mellan plint 1 och 2 på hällen och sedan låter bli att koppla grå kabel till perilexdonet och hällens plint. Tänker mig att jag helt enkelt klipper den i båda ändar så den blir "död".

Tänker jag rätt eller får man inte ha en extra ledare i kabeln som inte används? Är det bättre att klippa bort ändhylsorna på brun och grå ledare och montera båda till L2 i Perilex-donet? Är nedan koppling ok i mitt fall ? Notera att hällens plintar 1-5 är märkta i den svarta plasten och syns lite halvdåligt på bilden.

Installation av induktionshäll med synliga ledningar och perilexkontakt mot anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hänger på din tråd. Kopplade in en liknande häll härom dagen. Då alternativet till höger. Vad är egentligen skillnaden mellan det högra och vänstra alternativet ? Och om det är skillnad vilket är bäst ?
 
Högra är för tex Holland där det förekommer att man i servisen får samma fas i två ledare och därför måste ha två nollor pga att man inte har fasförskjutningen till godo. Alltså ett sätt att använda enfas till huset utan att gå upp i grova två eller treledare som i tex USA, nog mest pga att man inte har trefas tillgängligt i distributionen steget över.

Kopplingen med två äkta faser och nollsidan byglad passar bra här hemma. Är ju ritad i vänstra schemat rätt förutom att de av någon anledning ska göra av med alla fem ledarna oavsett koppling (är ju bra vid enfasfallen både L-N och LL-NN) men udda vid två- och trefas och att det felaktigt står 3N~ där det borde stå 2N~ och att det vore tydligt att L3 kan anslutas men utan funktion.

Kolla övre högra plinten den ska vara tom och utan funktion/anslutning inåt där kan du i så fall lägga din grå och även koppla den till L3 i proppen. Du kan ju också koppla in i proppen och sätta en toppklämma i spisänden inget fel att klippa ledare men lite onödigt kan tyckas. Vansinnigt dåligt att de inte ställer upp alla alternativen och märker/skriver rätt.
 
Om man använder det vänstra då kan man väl bygla dom två övre till höger ? Och vad är skillnaden i hällen ?
 
Som jag förstår det behöver man inte bygla där, den övre plinten är utan funktion så där kan man parkera L3 och även ha den inkopplad i proppen. Som sagt kolla att den är tom och oanvänd in mot spisen sen är det ok att använda den som terminal för grå.
 
tommib
På bilden ser det ut som att plintarna 1 och 2 är byglade, så det är inte att rekommendera att sätta grå där (i alla fall utan att ta bort bygeln).

Apropå de fina ändhylsorna undrar jag om du får plats med all överbliven kabel så att du kan dragavlasta korrekt i perilexproppen?
 
Koppla i en dosa eller klipp ned kablarna så dessa får plats i stickproppen.
 
  • Gilla
ramini
  • Laddar…
Om jag ska klippa ner kablarna, ska de skalade ändarna utan ändhylsor skruvas utan att tvinnas i perilexen? Klipper jag bort grå ledare går det nog att få plats i perilexproppen att dragavlasta men man kanske ska undvika att ha ledare som är ihoptryckta allt för mycket bara för att behålla ändhylsorna?
 
Skala upp. Men inte tvinna kopparn. Om du tvinnar ökar risken för glappkontakt...
 
Du kan tvinna lite lätt om du skalar om trådarna det är inget problem med det och moturs sett från änden. På dina scheman ser det ut att vara satt bygel 4-5 för nollan har du kollat hur plint 1 ligger till om den är ansluten inåt eller byglad mot 2? Annars kan du göra som jag skrev tidigare med grå.
 
tommib
GK100 skrev:
Du kan tvinna lite lätt om du skalar om trådarna det är inget problem med det och moturs sett från änden. På dina scheman ser det ut att vara satt bygel 4-5 för nollan har du kollat hur plint 1 ligger till om den är ansluten inåt eller byglad mot 2? Annars kan du göra som jag skrev tidigare med grå.
Titta på bilden som TS la upp, den på den fysiska spisen. Där ser man bygeln mellan 1 och 2. Det är också väldigt svårt att se om något går inåt i spisen.

Är anslutningssladden levererar med hällen? I så fall är det lite konstigt att det finns både en bygel och ett kopplingsschema som säger att man byglar i andra ändan.
 
Bygeln mellan 1 och 2 har jag monterat i syfte att slippa dra L2 med grå kabel från perilexdonet då det blir svårt att få plats med dubbla ändhylsor i perilexens skruvanslutning. Bygeln sitter alltså inte mellan 1 och 2 vid leverans. Nollan (plint 4 och 5) är byglad vid leverans. Troligen är plint 1 på hällen inte ansluten till något internt i hällen men hur tar man reda på det? Riva hela eländet och granska hur plint 1 används känns inte så lockande. Tror det blir bäst att klippa bort grå ledare och får jag inte plats med alla kablar i perilexen och kunna dragavlasta får jag klippa ner ledarna och därmed ta bort ändhylsorna.
 
Om terminal 1 har en funktion, t.ex extra boosteffekt till nån värmezon, då skulle du kunna ansluta en separat fas till den, inte bygla. Siemens kan ju inte ha tappat huvudet fullständigt(?) så det måste finnas nån förklaring till att de vill bygla 1-2. Frågan är bara varför de inte förordar en tredje fas där.. Det har vad jag minns aldrig tidigare varit problem att tyda inkopplingsanvisningen på en spis...
 
Robo, jag antar att du hade plint 1 oansluten i din inkoppling om du gick på det högra alternativet? Det blir väl i praktiken som det vänstra alternativet utan L2 till plint 1 i Sverige för jag antar att du drog N1 och N2 till samma (och enda) N i perilex eller dosa på väggen? Enda skillnaden är att vänstra alternativet byglar nollan direkt i hällen istället för att bygla den i donet/dosan och att plint 1 är oansluten. Fungerar den hällen du installerade med samtliga värmezoner och med boost?
 
johjohansson skrev:
Robo, jag antar att du hade plint 1 oansluten i din inkoppling om du gick på det högra alternativet? Det blir väl i praktiken som det vänstra alternativet utan L2 till plint 1 i Sverige för jag antar att du drog N1 och N2 till samma (och enda) N i perilex eller dosa på väggen? Enda skillnaden är att vänstra alternativet byglar nollan direkt i hällen istället för att bygla den i donet/dosan och att plint 1 är oansluten. Fungerar den hällen du installerade med samtliga värmezoner och med boost?
Byglade nollan enligt vänstra bilden, Kopplade faserna enligt högra, Vart ju lättare i kopplingsdosan då. Om 1an inte har någon funktion blir det ju samma. Har inte hunnit kolla om alla funktioner finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.