Hej! Har en 5 år gammal Siemens (
HB63A1520S/61)
Imorse vid frukosten skulle frugan värma lite frallor och då gick lampan. (Poof)
Ugnen fungerar med utan problem.
Jag kikade på lampa för ser vilken jag skulle köpa.
40w e14 som tål 300c.
Köpte en ny lampa på classe enligt specifikationer.
Bytte lampa, men lampa stängs avdrag av!
Man hör relät klicka men lampa lyser hela tiden. (Försökt att ha ugnen strömlöst för 10 min)
Har ni några tips? Närmaste jag kommer att relät har fastnat i på läget. (Men då bör man inte höra den klicka)

P
då blir det nog till att byta kortet

Prosit!

Nåt har bränt ihop i samband med att lampan gick, möjligen går det att byta en komponent, relä eller halvledarswitch av nåt slag, eller komplett kort.

• Gilla
  • Haha
Hoos001 och 1 till
  • Laddar…
Prosit!

Stäng av lampan?

• Gilla
Hoos001
  • Laddar…
Snailman
Skruva ur lampan igen och köpa en ficklampa?
Byta kretskort låter ganska dyrt.

Haha! Frugan som är snorig. (Fattade inte i början! )

Låter dyrt, relä kostar säkert inte så mycket men hela kretskortet blir en annan femma.
Sen vet man inte var problemet ligger idag.
Kan inte tänka mig att det finns logik i lampan. (Köpte vanligt ugnslampa på CO, inte beställd en ”original reservdel” från Siemens.)

SnällKyckling Kycklingen skrev:
Kan det vara något med gångjärnen att ugnen inte stänga ordentligt, prova pressa? Nu är inte denna din modell men finns lite tips på "prova på saker"

[länk]

Tack! Men ugnen har inte funktionen att lampa går på när man öppnar dörren tyvärr. Annars skulle det har kunnat vara en givare/sensor som har dött. (Att ugnen tror att dörren är öppen)

Ugnar brukar väl ha lampan tänd sålänge de är på?

Fotografen Fotografen skrev:
Ugnar brukar väl ha lampan tänd sålänge de är på?
jo, när de är på. Inte när de är avstängd.
I videon ser man att jag vrider knappen till 0. (—> avstängd men lampa lyser fortfarande )

Intressant tråd om en som har problem med lampan. (Som som inte gick på)
https://www.diynot.com/diy/threads/siemens-oven-light-not-working-but-oven-ok-otherwise.284886/

Kollade på Siemens och kontrollerkortet är artikel nr 656659. (Generellt kort för Siemens/neff/Bosch som går att hitta på nätet för 110 euro)
https://www.siemens-home.bsh-group.com/ie/getAllImagesPDF?vibki=HB63A1520S/61

Men innan jag beställer en sån tänkte jag öppna ugnen och mäta alla relä. man bör kunna mäta (och evt ser) om relät har fastnat i ”på” läget.

Om man har lite tur är det bara byta relä.

Snailman
H Hoos001 skrev:
Intressant tråd om en som har problem med lampan. (Som som inte gick på)
[länk]

Kollade på Siemens och kontrollerkortet är artikel nr 656659. (Generellt kort för Siemens/neff/Bosch som går att hitta på nätet för 110 euro)
[länk]

Men innan jag beställer en sån tänkte jag öppna ugnen och mäta alla relä. man bör kunna mäta (och evt ser) om relät har fastnat i ”på” läget.

Om man har lite tur är det bara byta relä.
Ok, intressant, har en Neff ugn, men den tänds när man öppnar ugnsluckan. Även fast den är av så att säga, men displayen lyser och visar tiden när den är av.

Uppdatering för de som är nyfiken och eventuellt referensmaterial för de som råkar ut för samma grej.
jag beställde ett nytt kontrollerkort, bytte den (30
Min jobb) och sen fungerade allt som vanligt igen.

• Gilla
Kjelke och 3 till
  • Laddar…
Har också en Siemensugn. Undrar vad du menar att du bytt ut när du skriver "kontrollerkort:?

M mickekarl skrev:
Har också en Siemensugn. Undrar vad du menar att du bytt ut när du skriver "kontrollerkort:?
har beställd ett nytt kort (reservdel 656659 som jag skrev i min tidigare inlägg)
Öppnade ugnen och bytt den trasiga med den nya.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.