Hej på er,
I huset jag köpt sitter en torktumlare av nedan modell som idag stannade med massa fel-pip. Installerad början 2018 enligt förra ägaren.
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/produktlista/WT47W458DN

Lampa indikerar att kondensator-tank behöver tömmas. Maskinen är ansluten på avlopp men gummipluppen i behållaren satt i så behållaren var fylld till bredden. Tömde behållaren och drog igång programmet igen. Nu startar nedräkning från 2h för att efter någon minut ändra sig till 1 minut och börja pipa som om den är färdig.

Låter man den vara så börjar den pipa igen och indikera att kondensator-tank behöver tömmas.
Provat att bryta strömmen, stänga av och på maskinen, ändra program, köra utan tanken över huvud taget. Allt ger samma inom några minuter.

Någon som har några tips? Är det värt att anlita en reparatör eller är det bättre på att satsa på en ny maskin?

Mvh

P
det är väl som alla de andra att pumpen kärvar

P
sitter på baksidan bakom en lucka
lätt att byta
reservdelsnummer 00146123

• Gilla
h0lle
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
sitter på baksidan bakom en lucka
lätt att byta
reservdelsnummer 00146123
Ja jag fann sen att flera hade problem med bosch som verkar vara "samma" maskin. Tack för hjälpen.

P
Ja bosch å siemens är väldigt snarlika...

Något sent svar.
Men som ovan skrev är det bara att ta ut pumpen.
Blir extremt sällan stopp i den, men däremot finns det två stift som du kan skrapa lätt på med en kniv eller dylikt så kommer detta problem att försvinna.

Passa även på att göra rent allt du kommer åt.

• Avmonterad grå och vit pumpmekanism med synliga fästen och rengöringsstift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tjorven13
  • Laddar…
Tjena.
Jag beställde en ny pump på vinst eller förlust och den har gått sen. Den gamla pumpen såg ut som ny men har inte kikat mer då fokus hamnade på tvättmaskinen då även den börjat larma efter senaste tvätten. Lite oflyt nu

Hej,
Så glad för denna tråd!
Hittade YouTube klipp och har lyckats skruva isär min torktumlaren och rengjort vattenkar och flottören!
Fick dessutom ihop den igen....efter lite gör-om-gör-rätt. Tack alla för bra inlägg!!

• Gilla
tjorven13
  • Laddar…
h0lle h0lle skrev:
Tjena.
Jag beställde en ny pump på vinst eller förlust och den har gått sen. Den gamla pumpen såg ut som ny men har inte kikat mer då fokus hamnade på tvättmaskinen då även den börjat larma efter senaste tvätten. Lite oflyt nu
Hej! Våran tvättmaskin och torktumlare började krångla samtidigt också nyligen. Kom du på någon orsak till dina problem?

A anvi2533 skrev:
Hej! Våran tvättmaskin och torktumlare började krångla samtidigt också nyligen. Kom du på någon orsak till dina problem?
starta en ny tråd och tala om exakt vad för maskin du har och exakt vilken symptom du har

Attitudeswe
Vi hade hår i vår pump impeller. Efter rensning har den fungerat 2 år nu...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.