Hej,
Försöker laga en spishäll, mest för skoj skull.
Hittade att det varit överslag i en transformator på ett av kretskorten mellan linning och kärna. Om felet bara är isolerat till denna trafo eller om det är mer saker som gått sönder vet jag ju inte så det är mer en chansning...
Trafon har en linning på varje halva av ringen.
Någon som känner igen märket på trafon och vet om och var man kan få tag på en?
Beteckning på trafon:
90008159
86H-4323
D0706C

Beteckning på spisen E.nr:
EH775501E/08
//Per

5ae72208-de50-ccf0.jpg

Det är ingen trafo, det är säkert en avstörningsdrossel

och så heter det "lindning"
är det överslag mellan lindningarna eller bara till ferit-kärnan (verkar konstigt)

Ok... Vad tillför den då?
Det är ju två lindningar, iPhone rättstavar det till linning :) båda två har överslag till kärnan. "Isoleringen" på kärnan är bortbränd under båda. Det är det jag grundar mitt antagande "överslag" på...
Dock om jag ohm mäter den löst nu så har jag 1ohm mellan den ena lindningen och kärnan och oändligt mellan lindningarna samt oändligt mellan den andra lindningen och kärnan...
Jag kan egentligen ytterst lite om elektronik så rätta mig gärna om jag uttrycker mig dåligt... :)

5eeaaa59-f09c-52d9.jpg

5eeaaa59-f0e0-b8b4.jpg

Det där är nog faktiskt en transformator trots allt.

Vet inte om man får göra "reklam" för andra forum, men elektronikforumet.com är kanske ett bättre ställe att fråga på.

Beteckningen kanske avser hela trafon men den kan i princip avse själva ringkärnan (kanske inte så troligt)

Elfa brukar ha det mesta, men jag hittar ingen drossel som passar där.
Det ser ut som att hällen får en smäll av åskan, så det kan finnas mer som gått sönder. T.ex ser jag två blå runda komponenter som skulle kunna vara varistorer som kan vara kortslutna.

En mer högupplösande bild på kretskortet är nog ett måste, både här och på elektronikforumet.

Tack för era svar, skall regga mig på det andra forumet.
Ingen som känner igen loggan, på vad det nu är?

Jag fick den av kompisen som inte bott så länge i huset men den har varit konstig ända sen han flyttade in. Den fungerar men efter han stängt av den måste han vänta typ 15 min innan det går att sätta på den igen. Allt blinkar och piper då om han försöker innan denna tidsperiod löpt ut... Men även detta fenomen är lite oregelbundet...

Var kan jag ladda upp en högupplöst bild gratis och lättast?

Loggan är från Delta Electronics. Är det en standardmodell kan det gå att hitta information här.
http://www.delta.com.tw/product/cp/inductor/inductor_main.asp
Det ser ut som en common mode drossel, alltså ett filter för att hindra störningar från IGBT-switchningen att komma ut på elnätet.
Det går nog att linda om kärnan med ny oskadad tråd om man vet vad man gör.
Kärnan består av pressat järnpulver eller ferritpulver och är sedan epoxylackad för att vara isolerande.
Det är (måste vara) lika många varv på båda lindningarna. Här är det 2x11 varv.

Edit: Lindningarna måste vara lindade åt rätt håll också för att fungera.

Redigerat:
Din mätning i #3 visar att skadan du ser självläkt till viss del, så den har nog inte längre med symptomen du beskriver i #7 att göra. Drosseln som Pucco helt korrekt på alla sätt beskriver i #8 gör sitt jobb trots skadan, så finner du inte följande fel hjälper det inte att byta bara den.

GK100 skrev:
Din mätning i #3 visar att skadan du ser självläkt till viss del, så den har nog inte längre med symptomen du beskriver i #7 att göra. Drosseln som Pucco helt korrekt på alla sätt beskriver i #8 gör sitt jobb trots skadan, så finner du inte följande fel hjälper det inte att byta bara den.
Det verkar ju rimligt. Jag skall mäta lite mer på den under lite rörelse. Har ju pillat och bänt lite på den så det kanske har "självläkt" skadan. Sökte också på sidan Pucco länkade till utan framgång så det lutar åt att spisen åker i bingen...

Vad tror ni förresten om att hälla eller doppa drosseln i lack för att isolera skadorna igen?

En länk till högupplösta bilder: Telia/Säkerlagring/Kretskort

På första högupplösta bilden ser man att en kondensator C25 i nederkant av kortet är svullen och därmed säkert trasig. Ett vanligt problem med den sortens kondensatorer om dom är underdimensionerade eller utsatta för höga temperaturer. Den sitter på sekundärsidan av det inbyggda nätaggregatet som försörjer drivelektroniken. Om den är trasig så blir matningsspänningarna instabila och det kan vara orsaken till problemen. Byt C25 och instabiliteten borde försvinna. Sedan går det att renovera drosseln. Jag skulle nog ha lindat ny tråd efter att ha spacklat över skadorna på kärnan med epoxylim, kanske också lagt ett lager isolationstejp på kärnan (kapton eller teflon).

Tack Pucco!
Liten uppdatering: mycket riktigt så var C25 svullen. Det är en 680uF 10V. Det står även GL105grader C på den. Hur mäter jag för att se om den är hel? När jag ohm mäter den med min Fluke 77 så börjar den på 1,5 M ohm och vandrar långsamt uppåt, vänder jag på den så börjar den på 1,1 M ohm och går långsamt neråt...
Löser man att linda om drosseln själv? Hur noga är det? Tråden är 2,7-3mm2 så den är ju ganska styv. Det är kortis mellan lindningarna om jag rör lite på den...

Du har ju kapacitans som mätfunktion på Fluke 77 så använd det i stället för ohmmätning.
Om du ska byta kondensator så ska det vara av låg ESR typ. Det finns på Elfa.

Om det känns svårt att linda om så borde du i alla fall linda av ett eller två varv och reparera skadan i lacken på kärnan och sedan linda tillbaka tråden. Eftersom lacken på tråden också är skadad så bör du lägga lite extra isolation mellan tråd och kärna. Sedan så verkar det lite tveksam kvalitet på lacken eller skador vid tillverkningen där tråden viks mot kanten på kärnan.

Grymt stort tack...! d^_^b

Nu fungerar den som den skall igen.
Jag bytte kondensatorn och lindade om transformatorn.
Jag spacklade även på epoxilim på kärnan som lite extraskydd. Lacken flagnade på flera ställen så kvaliteten var nog inte helt hundra.

En bonusfråga: vad är skillnaden på transformator och drossel?

En transformator omvandlar spänningen till en annan nivå, en drossel strömbegränsar. Åtminstone när det gäller lysrör.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.