Mitt SPC 4320 som fungerat bra i två månader hängde sig idag och svarade inte på tilltal via panel, webb eller SPC pro. Jag öppnade kabinettet och resettade. Då kom det igång. När jag gick ur konfigurationsläget blev det okontakterbart igen. Jag provade också att ta bort säkring och pluspolen på batteriet för att göra allt strömlöst. Samma effekt.

Det sitter 3+5 lysdioder på moderkortet och de 5 lyser med konstant sken när larmet har hängt sig.

Så nu har jag ett larm som jag kan konfigurera, men så fort jag försöker sätta det i driftsläge hänger det sig. Vad ska jag göra härnäst?

FW 3.6.6 - R.21359
Knappsats K520 fw 1.00 04FEB15
5 st PIR

Nu lyckades jag gå ur konfig-läget utan att det hänger sig - jag körde en stund med enbart batteriet och stoppade sedan dit säkringen igen. Känns lite skakigt detta - undrar fortfarande vad som är/var fel?

Har gjort lite mer felsökning. Det som händer är att larmet startar om cirka var 5:e minut.

Kopplade loss manöverpanelen - ingen verkan.
Kopplade loss nätverket - ingen verkan.
Kopplade loss batteriet och körde enbart på nätspänning - ingen verkan.
Kopplade loss nätspänningen och körde enbart på batteriet - ingen verkan.

Tips någon? Det verkar ju vara hårdvarufel...

RilleRock
svartöra skrev:
Har gjort lite mer felsökning. Det som händer är att larmet startar om cirka var 5:e minut.

Kopplade loss manöverpanelen - ingen verkan.
Kopplade loss nätverket - ingen verkan.
Kopplade loss batteriet och körde enbart på nätspänning - ingen verkan.
Kopplade loss nätspänningen och körde enbart på batteriet - ingen verkan.

Tips någon? Det verkar ju vara hårdvarufel...
När du kopplat bort det som ligger på bus, gjort ett totalt strömbortfall därefter uppstart.
Vilka dioder lyser/blinkar då?
1 börjar längst till vänster upp till 7.

Redigerat:
Jag har låtit larmet vara strömlöst under veckan så att all gammal ström skulle rinna ut riktigt ordentligt.;)

Nu verkar det fungera igen sedan nästan ett dygn. Med batteri och kontrollpanelen urkopplade lyser diod 2 och 5 konstant och 7:an blinkar snabbt. Det verkar ju vara som förväntat. Nu ska jag koppla in grejorna igen, en i sänder, och se om felet återkommer.

RilleRock
svartöra skrev:
Jag har låtit larmet vara strömlöst under veckan så att all gammal ström skulle rinna ut riktigt ordentligt.;)

Nu verkar det fungera igen sedan nästan ett dygn. Med batteri och kontrollpanelen urkopplade lyser diod 2 och 5 konstant och 7:an blinkar snabbt. Det verkar ju vara som förväntat. Nu ska jag koppla in grejorna igen, en i sänder, och se om felet återkommer.
Diod 5 skall vara släckt.

Skärmavbild av en manual för LED-status med text och diagram, märkt med Siemens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den slutade indikera systemfel när jag anslutit batteri samt kontrollpanel igen. Nu får jag se om den klarar sig utan att hänga sig under natten...

Ja, nu verkar den vara pigg igen. Undrar varför detta hände alls?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.