9 750 läst ·
4 svar
10k läst
4 svar
Siemens diskmaskin, pump sönder ?
Hej
Har en c:a 6 år gammal Siemens bänkdiskmaskin som har fått problem. Maskinen har inga bekymmer med att tappa i och ur vatten, men själva diskfasen verkar inte funka, det kommer bara ett svagt ljud där det tidigare tydligt hördes att det spolades runt vatten i maskinen.
Har gjort rent filtren och spolarmen utan att det blir någon skillnad.
Är det någon som känner igen detta och har en enkel lösning ? Om det är cirkulationspumpen som är paj kostade den 1800 kr hos Siemens reservdelsshop på nätet, då får det hellre bli en ny maskin.
Har en c:a 6 år gammal Siemens bänkdiskmaskin som har fått problem. Maskinen har inga bekymmer med att tappa i och ur vatten, men själva diskfasen verkar inte funka, det kommer bara ett svagt ljud där det tidigare tydligt hördes att det spolades runt vatten i maskinen.
Har gjort rent filtren och spolarmen utan att det blir någon skillnad.
Är det någon som känner igen detta och har en enkel lösning ? Om det är cirkulationspumpen som är paj kostade den 1800 kr hos Siemens reservdelsshop på nätet, då får det hellre bli en ny maskin.
Tack för svaret, blev så j-a panikslagen av tanken på att behöva diska för hand, så jag sprang iväg och köpte en ny Electrolux maskin på Mediamarkt för 2600 kr. Får se hur länge den håller, men det känns prisvärt jämfört med priset på ny cirk. pump iallafall.
Har en Siemens diskmaskin som har strejkat lite till och från (släpper inte in vatten i maskinen) har plockat itu den och kollat. Där finns ett antal små nivåbrytare och andra vattenventiler och eftersom vi har kalkrikt vatten slammar dessa igen. Rengöring och sedan går den som en klocka igen. Nu senast det hände så tänkte jag att det får bli en ny (den är nu 10 år) men gjorde en radikal åtgärd hällde in ca 4 dl ättika i maskinen under ett program och satte på 70 graders programmet och då j-a hände det grejer. Efter programmet var disken skinande ren och allt funkade kanon. Kör numera alltid på 70 grader, har lite svårt att köpa en ny eftersom denna funkar, ska se hur länge till.....
Hade jag haft problem med vattentillförsel eller utsläpp hade jag nog också försökt mig på att fixa det, det är ju ofta kalk eller smuts i det fallet.
Man märker ju direkt att den nya billiga Electroluxen jag köpte inte har samma klass som Siemensen jag hade innan, trängre inuti, mer högljudd & allmänt pappig konstruktion. Åkte till tippen med den gamla idag och den vägde ju en hel del mer än den nya, måste bero på något...
Sen är det väl så att pumpar och annat tillverkas av samma kinesiska tillverkare ändå, så den nya kanske håller lika länge ändå.
Man märker ju direkt att den nya billiga Electroluxen jag köpte inte har samma klass som Siemensen jag hade innan, trängre inuti, mer högljudd & allmänt pappig konstruktion. Åkte till tippen med den gamla idag och den vägde ju en hel del mer än den nya, måste bero på något...
Sen är det väl så att pumpar och annat tillverkas av samma kinesiska tillverkare ändå, så den nya kanske håller lika länge ändå.
Klicka här för att svara