Vi har nyss monterat Ikeas kök Veddinge men lyckas INTE få fast luckan på vår integrerade diskmaskin.
Har testat både VÅGLIG och BEHJÄLPLIG från Ikea.
Luckan består av två delar.

Har någon erfarenhet av företaget Adapt-r som påstår sig ha skenor till alla diskmaskiner?

• Integrerad diskmaskinslucka i kök ej korrekt monterad, med synliga fästen och utan frontpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Våglig borde funka utan större bekymmer. Kan du beskriva vad det är som inte funkar? har du läst monteringsinstruktionerna för både diskmaskinen och Våglig?
Du kan även kolla instruktionerna för ikeas maskiner Diskad och Proffsig, dom är Bosch-maskiner.

1. Våglig monteras på lucka/lådfronter.
2. De fyra beslagen från diskmaskinen (två krokformade i metall och två platta i plast) monteras på skenan.
3. Fronten lyfts på plats och förs neråt på diskmakinen.

De blanka sido-panelerna på diskmaskinens lucka behöver även monteras bort för att justera höjden på fronten.

familjenclaesson familjenclaesson skrev:
Har någon erfarenhet av företaget Adapt-r som påstår sig ha skenor till alla diskmaskiner?
Vi har Adapt-r i IKEA kök, delade fronter och med Siemens XXL diskmaskin. Fungerar klockrent utan problem, om än lite pyssligt att justera in när man installerar första gången.

K Kdog skrev:
Våglig borde funka utan större bekymmer. Kan du beskriva vad det är som inte funkar? har du läst monteringsinstruktionerna för både diskmaskinen och Våglig?
Du kan även kolla instruktionerna för ikeas maskiner Diskad och Proffsig, dom är Bosch-maskiner.

2. De fyra beslagen från diskmaskinen (två krokformade i metall och två platta i plast) monteras på skenan.

De blanka sido-panelerna på diskmaskinens lucka behöver även monteras bort för att justera höjden på fronten.
Ikea vågligs mått passade inte, i alla fall näg jag skulle montera, det var fel "mått" på de förborrade delarna i våglig och installationsinstruktionen från Siemensmaskinen.

Någon som har löst detta? Min tanke är "långa spikbläck" för stabiliteten och koppla ihop de två lådfronterna och en masonitskiva på tex 4 mm för att "bygga" distans och mot spikbläcken. Sedan skruva direkt i luckorna.

Hej! Har precis samma problem och en likadan diskmaskin. Hur löste du det @familjenclaesson?

K Kdog skrev:

Hej har du möjligtvis någon aning vart jag kan få tag på monteringsbeskrivning till detta, min lucka har gått sönder och vet inte hur jag får bort luckan utan att ha sönder allt.

Ingen aning tyvärr men det borde vara diskmaskinens manual du borde kolla i. Man behöver ta bort sidoplåtarna på luckan först, kolla vad som gömmer sig bakom dom. Har för mig att det ska finnas något att skruva på där för att lossa fronten så höjden går att justera, samma skruvar borde göra att hela fronten går att lyfta upp och sen av från luckan.

K Kdog skrev:
Ingen aning tyvärr men det borde vara diskmaskinens manual du borde kolla i. Man behöver ta bort sidoplåtarna på luckan först, kolla vad som gömmer sig bakom dom. Har för mig att det ska finnas något att skruva på där för att lossa fronten så höjden går att justera, samma skruvar borde göra att hela fronten går att lyfta upp och sen av från luckan.
Tack för ditt svar, har gjort det men jag får inte av luckan, känns som jag håller på att förstöra allt, tyvärr så verkar det som jag inte sparat monteringsmanualen ,jag får leta vidare, tack än en gång mvh Jim

J Jim Zonabend skrev:
Tack för ditt svar, har gjort det men jag får inte av luckan, känns som jag håller på att förstöra allt, tyvärr så verkar det som jag inte sparat monteringsmanualen ,jag får leta vidare, tack än en gång mvh Jim
Hej, jag hittade inget som passade så jag fick göra en ”fullösning”, dvs sätta en 4 mm masonitskiva som jag skruvade den två delade luckan i och sedan sätta orginalmontetingsdetaljerna på andra sidan. Sedan var det bara att hänga på fronten.

Det var kanske inte svaret på frågan, men jag tänker att om en lucka sitter monterad borde det bara vara att lyfta fronten ”uppåt” för att fronten skall separeras från diskmaskinsdörren.

Hälsningar Jens

J JAJJ skrev:
Hej, jag hittade inget som passade så jag fick göra en ”fullösning”, dvs sätta en 4 mm masonitskiva som jag skruvade den två delade luckan i och sedan sätta orginalmontetingsdetaljerna på andra sidan. Sedan var det bara att hänga på fronten.

Det var kanske inte svaret på frågan, men jag tänker att om en lucka sitter monterad borde det bara vara att lyfta fronten ”uppåt” för att fronten skall separeras från diskmaskinsdörren.

Hälsningar Jens
Jo ingen dum ide, tack för ditt svar mvh Jim

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.