Bilder skulle gärna vara bra så man förstår problemet
 
  • Gilla
KalleKe och 2 till
  • Laddar…
Med såna vänner behöver man inga fiender. ..
Hur kan man som granne ställa till med detta?
Om det nu var goda relationer från början?
Jag säger kör på din linje, det var bara en tidsfråga innan grannsämjan skulle raseras.
 
Hej
Grannsämja är väldigt viktigt, har jag lärt mig den hårda vägen. Så mitt förslag är; skippa snabba prat över häcken - bjud henne istället på lång god middag och fråga ”vad är ditt förslag som skulle göra dig nöjd?”
Saken är nog att hon troligtvis känner sig överkörd, därför kränkt, mer än betydelsen av dessa 23 centimeter. Kanske lurad, med ev misstanke om att ni mörkat resultatet (fast ni inte har det) Om hon blir lyssnad på, på riktigt, så kommer hon troligtvis ändra attityd.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
T Teddielee skrev:
Hej
Grannsämja är väldigt viktigt, har jag lärt mig den hårda vägen. Så mitt förslag är; skippa snabba prat över häcken - bjud henne istället på lång god middag och fråga ”vad är ditt förslag som skulle göra dig nöjd?”
Saken är nog att hon troligtvis känner sig överkörd, därför kränkt, mer än betydelsen av dessa 23 centimeter. Kanske lurad, med ev misstanke om att ni mörkat resultatet (fast ni inte har det) Om hon blir lyssnad på, på riktigt, så kommer hon troligtvis ändra attityd.
Möjligen, men om man tänker ut ur eget perspektiv, hur många här skulle först ge ok till ett liknande tillbygge, sedan komma på att det nog blev lite större och mer dominerande än vad man insett när man som amatör slängt ett öga på en bygglovsritn och sagt ok. ..? Och i det läget valt att skrika o skälla och anmäla till kommunen?
 
Du kan inte välja grannar...jag skulle ta dialogen med kommunen och enbart med kommunen för att komma fram till vilken lösning dom föredrar.
 
Det är inte kommunens sak att föredra något. De har att hålla sig till att tolka vad som är lovligt och ej.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Min åsikt är fortfarande att det finns ett bygglov som vunnit laga kraft. Det kan inte kommunen eller grannen ändra på.
Det är ju ett bygglov som inte går att uppfylla. Bygger man enligt måtten på bilden blir det 23cm högre än man ritat. Man kan rimligen inte kräva att grannen vid grannhörandet skall mäta på TS tomt, vilket skulle krävas för att upptäcka detta. Alltså har TS gjort fel enligt mig. Om det är ett tillräckligt stort fel för att begära korrektion kan jag inte uttala mig om.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det är ju ett bygglov som inte går att uppfylla. Bygger man enligt måtten på bilden blir det 23cm högre än man ritat. Man kan rimligen inte kräva att grannen vid grannhörandet skall mäta på TS tomt, vilket skulle krävas för att upptäcka detta. Alltså har TS gjort fel enligt mig. Om det är ett tillräckligt stort fel för att begära korrektion kan jag inte uttala mig om.
Fast står där en siffra så räknar man väl att siffran är rätt och inte linjerna på bilden?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Fast står där en siffra så räknar man väl att siffran är rätt och inte linjerna på bilden?
Som granne måste man kunna lita på att höjdmarkeringar mot befintliga strukturer stämmer. Ritar du i ”fönsterhöjd” men bygger i nock, för att siffrorna visar annat, så kan man rimligen inte hävda att grannen godkänt detta.
 
Sannolikt är bygget även enligt originalritningen större än hon insett. När sedan bygget blir större än ritningen hon godkänt så förstår jag att hon inte gillar läget.
 
elpaco elpaco skrev:
Som granne måste man kunna lita på att höjdmarkeringar mot befintliga strukturer stämmer. Ritar du i ”fönsterhöjd” men bygger i nock, för att siffrorna visar annat, så kan man rimligen inte hävda att grannen godkänt detta.
Nä, men skiljer det 20cm så kan man nog hävda att det är inom felmarginalen på en ritad linje. Jag hade räknat med den skrivna siffran om jag fick något att kolla på som granne.. En byggare som uppför något brukar ju inte justera efter var en punkt i omgivningen befinner sig.
(Beror ju också lite på skalan på ritningen).
 
Frustrator Frustrator skrev:
Nä, men skiljer det 20cm så kan man nog hävda att det är inom felmarginalen på en ritad linje. Jag hade räknat med den skrivna siffran om jag fick något att kolla på som granne.. En byggare som uppför något brukar ju inte justera efter var en punkt i omgivningen befinner sig.
(Beror ju också lite på skalan på ritningen).
På en stor ladugårdsbyggnad ja, på en sida med fasta tydliga höjdmarkeringar nej. Sedan är det svårt att säga om grannen bara hade svårt att föreställa sig byggnaden på plats eller om det verkligen spelar roll. Då skulle man behövs bild ur grannens vy ur ögonhöjd.
 
Om du har 20cm felmarginal på ett streck behöver du nog bättre underlag.
 
Som ingenjör vet man att det är måttsättning som räknas och inte linjer.
Det troligaste är nog att grannen skulle klagat även om just linjerna stämde.
Hon saknar troligen spatial intelligens, dvs förmåga att föreställa sig 3D-objekt utifrån en 2D-ritning.
Och har nu när objektet blivit verklighet, insett hur "stort" det blev.
Och är beredd att offra all grannsämja istället för att inse sitt misstag.
När en granne man trott sig vara vän med plötsligt skriker och gapar okontrollerat om något man tidigare varit överens om, då vet man hur det egentligen ligger till.
 
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
Men ritningen är ju fel. Jag har definitivt inget problem att visualisera den typen av information. Men jag är inte helt säker på att jag skulle kontrollera ritningen mot måtten. Ritningen ska stämma.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.