Jobbar som verkstadsplåtslagare inom ventilation, så har arbetat en del med sick o falsmaskiner och har insett alla dess möjligheter. Tyvärr är de motordrivna på tok för dyra för mig, så är inne på att bygga själv. Hjul/trissor har jag tillgång till. Men resten? Någon som har byggt en själv, eller har tips?

Bästa svaret

Det brukar gå att hitta begagnade handvevade sickmaskiner för några hundra kronor. Oftast fattas trissorna men om du har tillgång till nya trissor så blir det sannolikt mest ekonomiskt att köpa en gammal handvevare av gjutjärn med någon udda axelstorlek som det inte längre finns trissor åt och så svarvar du nya axlar som passar den gamla mekanismen i ena ändan och de nya trissorna i andra ändan.

Annars tycker jag att det borde gå att bygga en av kugghjulen till en Minkomatic minkmatspump. Kugghjulen är slitdelar och pälsfarmarna byter ju hjul i sina pumpar så det borde gå att få tag på nya hjul. Bara sådär ur minnet tycker jag att de borde ha ungefär samma mått som kugghjulen som förbinder axlarna på en handvevad sickmaskin. Man kunde svetsa ihop en stomme enligt modell från en gammal handvevare och skicka den på avspänningsglödgning före man bearbetar den så får man en stomme som är lika bra som gjutjärn.

• Gilla
  • Haha
Tommy_s85 och 9 till
  • Laddar…
@heimlaga Du har gjort min morgon. Underbara tips. Mycket roligare att läsa än D Trumps senaste idiotier. Fritt tänkande ger hopp i mörka tider. Tack

• Gilla
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.