Om någon får för sig att bygga t ex en bänk i sibirisk lärk kan jag föreslå ett annat träslag, nästan vilket som helst faktiskt (hopplöst svårt för en nybörjare att inte få utslag).
Nåväl, gjort är gjort och jag blev trots allt nöjd. Nu är frågan om och i så fall hur jag ska behandla den innan jag ställer den ute i fukt och solsken. Tips mottages tacksamt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nåväl, gjort är gjort och jag blev trots allt nöjd. Nu är frågan om och i så fall hur jag ska behandla den innan jag ställer den ute i fukt och solsken. Tips mottages tacksamt!
Tjärolja eller som det oxå kallas Roslagsmahogny blir bra på lärk. Lyfter fram det röda i träet till en snygg nyans.
Men precis som för Teak-möbler måste man göra ett val, obehandlat och snyggt grånat, eller olja och sen olja varje år för att behålla ytan.
Och sen luktar Tjärolja magiskt gott, finns att köpa hos Ottoson i Genarp.
Men precis som för Teak-möbler måste man göra ett val, obehandlat och snyggt grånat, eller olja och sen olja varje år för att behålla ytan.
Och sen luktar Tjärolja magiskt gott, finns att köpa hos Ottoson i Genarp.
Tack! Jag tyckte det var svårt att jobba med eftersom det blev utslag så lätt. Nu är jag nybörjare så det kanske är samma problematik med alla hårda träslag.F frexi skrev:
Korrekt angående fräs! Jag stal en del takter från en youtube video (sök på "wood whisperer outdoor sitting bench")
Urslag får man i alla träslag, det gäller att lära sig jobba runt det, oftast i form av att använda offerbitar på utgångssidan av snitten så fibrerna har stöd bakom sig då de skärs av. Tycker inte det är värre i hårda träslag, snarare tvärtom.A aq_ skrev:
Klicka här för att svara