Om någon får för sig att bygga t ex en bänk i sibirisk lärk kan jag föreslå ett annat träslag, nästan vilket som helst faktiskt (hopplöst svårt för en nybörjare att inte få utslag).
En hembyggd bänk i sibirisk lärk på ett trägolv inomhus, ovårdat trä och modernt kök i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nåväl, gjort är gjort och jag blev trots allt nöjd. Nu är frågan om och i så fall hur jag ska behandla den innan jag ställer den ute i fukt och solsken. Tips mottages tacksamt!

• Gilla
Deduhej och 3 till
  • Laddar…
Den blir väl otroligt vackert silvergrå utan någon behandling alls!

@Eklunda Silvergrå låter helt ok, jag är mest orolig för att allt spricker och slår sig. Det känns bra att någon tror det funkar, då vågar jag chansa!

Tjärolja eller som det oxå kallas Roslagsmahogny blir bra på lärk. Lyfter fram det röda i träet till en snygg nyans.

Men precis som för Teak-möbler måste man göra ett val, obehandlat och snyggt grånat, eller olja och sen olja varje år för att behålla ytan.

Och sen luktar Tjärolja magiskt gott, finns att köpa hos Ottoson i Genarp.

• Gilla
aq_
  • Laddar…
Vilken snygg bänk, bra jobbat! Jag tänkte byta ut sittbrädorna på vår parkbänk och funderar på sibirisk lärk. Varför var den så svår att jobba med? Fräste du ut för att sammanfoga brädorna?

• Gilla
aq_
  • Laddar…
Här finns lite tips om hur man och hur man inte bör behandla lärk:

• Gilla
aq_
  • Laddar…
F frexi skrev:
Vilken snygg bänk, bra jobbat! Jag tänkte byta ut sittbrädorna på vår parkbänk och funderar på sibirisk lärk. Varför var den så svår att jobba med? Fräste du ut för att sammanfoga brädorna?
Tack! Jag tyckte det var svårt att jobba med eftersom det blev utslag så lätt. Nu är jag nybörjare så det kanske är samma problematik med alla hårda träslag.

Korrekt angående fräs! Jag stal en del takter från en youtube video (sök på "wood whisperer outdoor sitting bench")

R Rappala skrev:
Här finns lite tips om hur man och hur man inte bör behandla lärk:
Tack för video! Hmm, ja det lutar åt obehandlat ...

A aq_ skrev:
Tack! Jag tyckte det var svårt att jobba med eftersom det blev utslag så lätt. Nu är jag nybörjare så det kanske är samma problematik med alla hårda träslag.
Urslag får man i alla träslag, det gäller att lära sig jobba runt det, oftast i form av att använda offerbitar på utgångssidan av snitten så fibrerna har stöd bakom sig då de skärs av. Tycker inte det är värre i hårda träslag, snarare tvärtom.

• Gilla
Rosendals design och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.