4 285 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Shunt öppen hela tiden på CTC EcoEl 1550 luft vatten VP med EcoAir 105
Jag blir inte klok på vad som är fel med våran värme panna.
Den verkar behöva ha på elpatronen hela tiden för att hålla temperaturen i den övre pannan plus att flödet verkar inte fungera, (inkommande värme till golvvärmen är bara 29 trots att framledningen är 35.)
Shunten verkar också vara öppen hela tiden trots att det är 4 grader varmt ute. I går när det var 3 grader ute så spenderande vi 67kwh, vi spenderade 47kwh i november när det vara samma temperatur ute.
Jag stängde nyss av övre elpatron och då sjönk den övre pannan till 40 grader ganska snabbt.
Min kurva är inställd på 46 justering 2 och den aktuella driftinfon är:
Panna 43 (45)
Framledning 35 (34)
Panna nedre 38 (55)
Hetgas 76
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut 34/38
Ute VP 2
Radiator pump till
Effekt kW 1.5+0
Strömuttag 9(25)
Shuntventil
Fördröjd shunt 180
INSTÄLLNINGAR
Elpanna 45
Elpanna mc kW 1.5
Elpanna nedre 55
Värmepump tillåten
Rumsgivare nej
Elpanna Max kW 1.5
Elpanna nedre 55
Elpanna nedre kW 6
Fördröjd shunt 180
Huvud säkring A 25
Extra VV Min 60
Extra VV Elpanna 54
Fjärrstyrning VV
VV höjning ja
Den verkar behöva ha på elpatronen hela tiden för att hålla temperaturen i den övre pannan plus att flödet verkar inte fungera, (inkommande värme till golvvärmen är bara 29 trots att framledningen är 35.)
Shunten verkar också vara öppen hela tiden trots att det är 4 grader varmt ute. I går när det var 3 grader ute så spenderande vi 67kwh, vi spenderade 47kwh i november när det vara samma temperatur ute.
Jag stängde nyss av övre elpatron och då sjönk den övre pannan till 40 grader ganska snabbt.
Min kurva är inställd på 46 justering 2 och den aktuella driftinfon är:
Panna 43 (45)
Framledning 35 (34)
Panna nedre 38 (55)
Hetgas 76
Komp till
Fläkt hög
Laddpump till
VP in/ut 34/38
Ute VP 2
Radiator pump till
Effekt kW 1.5+0
Strömuttag 9(25)
Shuntventil
Fördröjd shunt 180
INSTÄLLNINGAR
Elpanna 45
Elpanna mc kW 1.5
Elpanna nedre 55
Värmepump tillåten
Rumsgivare nej
Elpanna Max kW 1.5
Elpanna nedre 55
Elpanna nedre kW 6
Fördröjd shunt 180
Huvud säkring A 25
Extra VV Min 60
Extra VV Elpanna 54
Fjärrstyrning VV
VV höjning ja
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det gör vi verkligen inte och ingen har duschat sen imorse (1 pers)alm82 skrev:
Varför tror du att shunten är helt öppen och varför kan den inte hålla tempen utan elpatronen när det är så pass varmt ut?
Shunten på bilden är ju nästan helt stängd.
Den är helt öppen mot den undre tanken när den pekar rakt upp och när den börjar gå mot vänster om mitten tar den hjälp av elpatronen.
Lite öppen kommer den behöva vara när det finns ett värmebehov (35c)
Den är helt öppen mot den undre tanken när den pekar rakt upp och när den börjar gå mot vänster om mitten tar den hjälp av elpatronen.
Lite öppen kommer den behöva vara när det finns ett värmebehov (35c)
Men den övre pannan drivs ju av el för att spetsa upp vv tempen då denna modell av ctc princip bara ljummar upp vv med kompressorn å dessutom så tas ju värmen därifrån när inte kopressorn orkar hålla tempraturen ut på värmesystemet. Kompressorn är ju ganska liten när den bara är på 5kw så beroende på hur stort värmebehov ni har så kan ju elpatronen behövar ganska snabbt när det blir kallare. Sen är ju inte shunten mycket öppen på bilden så den tar nu nog bara värr som görs av kompressorn. Sen tempraturerna på givarna kan ju skilja lite å sen kan det ju vara lite värmeförluster i rörena också. Men mycket av det här har du ju fått förklarat i alla dina övriga trådar
Då måste våran rörmockare ha titta fel på bilden för det var han som sa ut den var helt öppen och han tycker det var väldigt konstigt, han sa även att det inte var ok att ha pannan på 45grader utan den borde vara på minst 50 grader men det stämmer ju inte med alla andra rekommendationer som jag har fått.alm82 skrev:
Menar du att den övre panna värms med elpatronen bara om man villa att den ska vara högre än vad den framlednings temperaturen är? Om det är fallet kan det då vara bättre att höja framledningen till 42 och skruva ner elementen istället?
Den övre delen värms endast med elpatron och till viss del av värmen som läcker från nedre delen. Övre delen används främst till spets av varmvattnet men den kan även hjälpa till om värmepumpen inte orkar med, då öppnar shunten förbi mitten och fortsätter till vänster.
Men du kan ju enkelt kolla om det försvinner varmvatten fast det inte används, känn på röret för utgående varmvatten när ingen använt varmvatten på ett tag, det ska inte vara varmt.
Men du kan ju enkelt kolla om det försvinner varmvatten fast det inte används, känn på röret för utgående varmvatten när ingen använt varmvatten på ett tag, det ska inte vara varmt.
Klicka här för att svara