Kan någon smart människa förklara för mig hur jag kan verifiera hur min nyinstallerade shunt är igång? Lyser inget, låter inget osv. Nu är det ju rätt så varmt i huset (ca 22 grader) men hade ändå velat på något vis få det bekräftat att shunten är vid liv.

• Nyinstallerad shunt med mätare och cirkulationspump i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en pump, inte en shunt.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Kan det vara en pump med en shunt i? Det är en shunt som är beställd och den ska regleratempen från vår nibe 730 mellan radiatorer på övre plan samt golvvärme på nedre.

Shuntningen styrs av termostaten nere till vänster. Uppenbarligen kör den ut konstant temperatur oavsett behov när pumpen går.

D Daniel 109 skrev:
Shuntningen styrs av termostaten nere till vänster. Uppenbarligen kör den ut konstant temperatur oavsett behov när pumpen går.
Hur ser du det?

Ser faktiskt inte ut som att den är igång. Det ska lysa en grön led lampa vilket det inte gör. Får höra med elektrikern...

Termostaten är en max-termostat som stänger om framledningstemperaturen går över t.ex. 40° (beroende vad termostaten är inställd på). Någon skruv måste vara för att reglera den fasta nedshuntningen av framledningstemperaturen. Blir en ungefärlig styrning av golvtemperaturen beroende av framledningstemperaturen från värmepumpen.

Okej, det är så det är tänkt att funka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.