J Jsson83 skrev:
eftersom effekten beräknas med P = U x I så måste vi ju veta både spänningen och strömmen för att få ut effekten.
Det gäller bara vid likspänning. Ska man räkna ut aktiv effekt vid växelspänning så måste man veta fasförskjutningen och då måste både ström och spänning mätas.

Är det ok att ställa helt nybörjarfrågor? Skulle vilja byta ut mina skymningsrelä av denna typ och istället sätta ngt direkt i kopplingsdosan som kan styra utebelysningen, är Shelly 1 ett bra alternativ?
Ett skymningsrelä med timer och inställningsknapp, IP44 klassificering, monterat på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O olofh skrev:
Är det ok att ställa helt nybörjarfrågor? Skulle vilja byta ut mina skymningsrelä av denna typ och istället sätta ngt direkt i kopplingsdosan som kan styra utebelysningen, är Shelly 1 ett bra alternativ?
[bild]
Visst, eller Shelly 1PM

• Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
[bild]
1PM är en riktigt smidig lösning!

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Kollar på Netonnet. Shelly 1 179kr, shelly 1pm 259kr. Vad är den stora skillnaden?

Och, jag måste alltså ha wifi signal där den sätts?

PM tillför bara energi-mätning/övervakning.
Ja, trådlös internetanslutning är nödvändigt för astrofunktionen.

snaggletooth snaggletooth skrev:
PM tillför bara energi-mätning/övervakning.
Ja, trådlös internetanslutning är nödvändigt för astrofunktionen.
kan man lita på att om iPhonen har signal så kommer det funka eller är mottagningen sämre? Är ute vid husknuten på fel sidan från routern... får kanske bara chansa och testa

Ja, det borde funka, de klarar sig med ganska dålig signal.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
O olofh skrev:
Kollar på Netonnet. Shelly 1 179kr, shelly 1pm 259kr. Vad är den stora skillnaden?

Och, jag måste alltså ha wifi signal där den sätts?
https://shop.shelly.cloud/

• Gilla
JSten
  • Laddar…
PM har överlastskydd även värmeskydd jämfört med ettan. Och som ovan, klart billigare att köpa direkt av Shelly

Tack för tipsen! Kör från Netonnet nu för ett första test. Ska jag ha fler då tar jag från shelly, blir ungefär samma ändå efter frakt då det är fraktfritt från Netonnet.

Conrad.se brukar också kunna ha relativt bra pris på Shelly produkter.

J
Sådär ja, dundrade hem min första beställning nu från Shelly. Första smarta grejerna som kommer in hemma.

2st dimmer (matbord + vardagsrum), 2st 2-vägs 2.5 (den ena i garaget för att två olika utebelysningar, andra oklart), 2st sändare (tända nämnda garagebelysning från två olika ställen inifrån), 2st 1PM (oklart var), 2st plugins (fönsterlampor).

Har kvar en gammal router. Bör jag koppla in mot den, eller räcker det mest gästnätverk på vanliga routern? Vill gärna börja på rätt sätt så att säga.

J Jotsat skrev:
Sådär ja, dundrade hem min första beställning nu från Shelly. Första smarta grejerna som kommer in hemma.

2st dimmer (matbord + vardagsrum), 2st 2-vägs 2.5 (den ena i garaget för att två olika utebelysningar, andra oklart), 2st sändare (tända nämnda garagebelysning från två olika ställen inifrån), 2st 1PM (oklart var), 2st plugins (fönsterlampor).

Har kvar en gammal router. Bör jag koppla in mot den, eller räcker det mest gästnätverk på vanliga routern? Vill gärna börja på rätt sätt så att säga.
Bäst är förstås att sätta upp ett eget vlan med eget wi-fi som bara har 2.4ghz tänk bara på att du måste ha klienten (ex telefonen) på samma vlan om du ska ha lokal styrning, kopplar du allt mot cloud så funkar det ju ändå.

J
leby leby skrev:
Bäst är förstås att sätta upp ett eget vlan med eget wi-fi som bara har 2.4ghz tänk bara på att du måste ha klienten (ex telefonen) på samma vlan om du ska ha lokal styrning, kopplar du allt mot cloud så funkar det ju ändå.
Tack. Verkar inte som att min router (ac86u) kan sätta upp vlan utan bara gästnätverk. Har flashat med Merlin. Hittade denna plugin som jag tänkte testa, kan begränsa gästnätverk till envägs bla. https://www.snbforums.com/threads/y...-merlin-guest-wifi-inc-ssid-vpn-client.45924/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.