Shellac användes som möbellack förr i tiden, om jag minns rätt så blandar man det med T-sprit och lägger på mååååånga lager med polertrasa. Polityr tror jag det kallas.
Rätt utfört så får man bästa tänkbara finish alá Steinway Piano :) Nackdelen förutom att det är mkt jobb är att det inte tår lösningsmedel.
 
Redan vanligt vatten gör att det blir märken i shellack. Tex runda ringar efter glas. Ofta är det relativt enkelt att få bort dem dock.
 
Om jag inte missminner mig så det däremot mkt värmetåligt. Det används tex för att binda ihop lindningarna i elmotorer.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.