Shellac användes som möbellack förr i tiden, om jag minns rätt så blandar man det med T-sprit och lägger på mååååånga lager med polertrasa. Polityr tror jag det kallas.
Rätt utfört så får man bästa tänkbara finish alá Steinway Piano

Nackdelen förutom att det är mkt jobb är att det inte tår lösningsmedel.