10 717 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Shellac, varnish, laquer?
Sida 1 av 2
Hej allihop!
Jag är fullständig nybörjare och tar all min information från nätet för att komma igång. Det mesta är på engelska och jag undrar om någon kan ge de svenska namnen för alla termer vid finish-arbetet. Shellac, varnish, laquer, dye och allt vad det heter.
Och: var köper ni finish-produkter?
Uffe
Jag är fullständig nybörjare och tar all min information från nätet för att komma igång. Det mesta är på engelska och jag undrar om någon kan ge de svenska namnen för alla termer vid finish-arbetet. Shellac, varnish, laquer, dye och allt vad det heter.
Och: var köper ni finish-produkter?
Uffe
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Hej
Lite lurigt men här är ett försök
Shellac är samma på Svenska, Shellac, det är en lack liknande lösning som kan användas till ytbehandling men används främst som grund lack vid målng över kvistar för att inte de ska missfärga färgen, används också som del i så kallad fransk polering
Varnish och Laquer är, tro jag, samma sak på Svenska, dvs. Lack eller Fernissa. Varpå frågan uppkommer vad är det för skillnad mellan dessa då? Ingen? Möjligen är Fernissa alldrig vattenburen, vilken lack kan men måste inte vara. dye är samma sak som Bets, alltså en vätska som förändrar träets färg innan slutgiltig ytbehandling läggs.
Allt detta kan köpas på många ställen men en riktig Färghandlare torde ha bäst utbud och kan dessutom allt om ovan och kan råda dig hur och till vad det ska användas.
Lite lurigt men här är ett försök
Shellac är samma på Svenska, Shellac, det är en lack liknande lösning som kan användas till ytbehandling men används främst som grund lack vid målng över kvistar för att inte de ska missfärga färgen, används också som del i så kallad fransk polering
Varnish och Laquer är, tro jag, samma sak på Svenska, dvs. Lack eller Fernissa. Varpå frågan uppkommer vad är det för skillnad mellan dessa då? Ingen? Möjligen är Fernissa alldrig vattenburen, vilken lack kan men måste inte vara. dye är samma sak som Bets, alltså en vätska som förändrar träets färg innan slutgiltig ytbehandling läggs.
Allt detta kan köpas på många ställen men en riktig Färghandlare torde ha bäst utbud och kan dessutom allt om ovan och kan råda dig hur och till vad det ska användas.
Ok, tack! Jag provar med ett par färghandlare och jämför råd, tips och pris (!), så går jag vidare därifrån!
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Jag har inte väldigt mycket erfarenhet av Shellac men när det gäller fernissa har jag en hel del erfarenhet och då har vissa (väl utvalda) färghanldare varit till stor nytta. Du har nog bara inte hittat till dom. En annan källa är diverse mässor, då tillverkaren finns på plats att fråga.
phl: vart brukar du köpa dina grejer?
Tack, Pär! Jag undersöker omgående! =)
Du kan få utmärkt hjälp hos Kulturhanverkarna, http://www.kulturhantverkarna.se
dom kan det mesta om färger och lacker. Säljer även shellack.Och penslar från Gnesta penseln.
dom kan det mesta om färger och lacker. Säljer även shellack.Och penslar från Gnesta penseln.
Produkter som diskuteras: "Gnesta penseln"
Fönsterpensel 35 mm svinborst Gnestapenseln
Perfekta penseln för fönstermåleri
399 kr inkl moms
Läs mer
phl: Axminster har funkat bra för mig hittills (handverktyg). Frakt från USA låter kostsamt, men om man köper upp sig på ett lager vid ett och samma tillfälle så...?