Du skriver att du vill framtidssäkra. Men eftersom framtiden inte är här ännu så är det ju inte, i min värld, klokt att bygga ett nät med utrustning som kommer vara gammal nör framtiden är här. Lev i nuet och använd det som är beprövat idag och bygg om när framtiden är idag.

• Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
O Oliverios77 skrev:
Vill ha framtidssäker internet och köra en server. Märkligt nog att 10Gbit router finns
Men på lan sidan bara 2 portar med 10gbit
Var det routerportar, eller en router med inbyggd switch?

En switch med 2 SFP(+) portar och 8 till 24 st 100/1G portar räcker långt.
Tex ansluta en fiber uplink (till router), den andra till en server/NAS och resten till klienter, användares datorer, och trådlösaccesspunkter.

Det är väl mest kameror och ev Wi-Fi accesspunkter som kan behöva PoE, men knappast 10Gbit/s

Det du framtidssäkrar idag kommer vara bortkastade pengar när 10gb är standard.
Routrar switchar allt kommer vara mycket billigare och bättre än vad du köpt.

Vad är det din server ska göra som kräver 10gb.
Köp en vanlig switch med 1gps portar och 2 st 10gps uplink portar och koppla servern till den.

• Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
O
blackarrow blackarrow skrev:
Var det routerportar, eller en router med inbyggd switch?

En switch med 2 SFP(+) portar och 8 till 24 st 100/1G portar räcker långt.
Tex ansluta en fiber uplink (till router), den andra till en server/NAS och resten till klienter, användares datorer, och trådlösaccesspunkter.

Det är väl mest kameror och ev Wi-Fi accesspunkter som kan behöva PoE, men knappast 10Gbit/s
Men det finns routers med bara en sfp
Hur kopplar man i den till en switch om
Inkommande fiber går till en router
Alltså bara en sfp port

O Oliverios77 skrev:
Men det finns routers med bara en sfp
Hur kopplar man i den till en switch om
Inkommande fiber går till en router
Alltså bara en sfp port
Den kopplas då med RJ45, om det nu är en sådan port.
Har du en extra sfp slot så kan du välja själv vad du vill ha.

O
A Andy78 skrev:
Den kopplas då med RJ45, om det nu är en sådan port.
Har du en extra sfp slot så kan du välja själv vad du vill ha.
Jag vill koppla inkommande fiber till router
Och sedan koppla sfp från router till en switch men det går ju inte finns bara en sfp

O Oliverios77 skrev:
Och sedan koppla sfp från router till en switch men det går ju inte finns bara en sfp
Varför? Vill du ha 10 Gbit/s-länk från routern till switchen? Isåfall får du väl köpa en kraftigare router med fler 10 Gbit/s-portar. Som andra redan påpekat så är det utrustning som idag kostar mycket pengar, men om det är det du vill ha så är det väl det som du får köpa?

Att enklare hemmaprylar ibland har 10 Gbit/s på WAN-sidan är för att de på LAN-sidan anslutna enheterna ska kunna maxa sina 1 Gbit/s-länkar. Vill du ha mer än så på LAN-sidan så kostar det helt enkelt mer pengar. Jag tycker att du ska fundera igenom dina behov och se till vad du behöver idag. Den dagen som 10 Gbit/s-utrustning för hemmabruk blir billig så uppgraderar du enkelt ditt nät.

O
T TowaTei skrev:
Varför? Vill du ha 10 Gbit/s-länk från routern till switchen? Isåfall får du väl köpa en kraftigare router med fler 10 Gbit/s-portar. Som andra redan påpekat så är det utrustning som idag kostar mycket pengar, men om det är det du vill ha så är det väl det som du får köpa?

Att enklare hemmaprylar ibland har 10 Gbit/s på WAN-sidan är för att de på LAN-sidan anslutna enheterna ska kunna maxa sina 1 Gbit/s-länkar. Vill du ha mer än så på LAN-sidan så kostar det helt enkelt mer pengar. Jag tycker att du ska fundera igenom dina behov och se till vad du behöver idag. Den dagen som 10 Gbit/s-utrustning för hemmabruk blir billig så uppgraderar du enkelt ditt nät.
Jo köper man idag 10Gbit utrustning behöver man inte köpa längre framåt
För det kommer inte finnas väl 100Gbit inom
Snar framtid för då får jag ändå köpa allt från början både router och switch

O Oliverios77 skrev:
Ok, och då får du gräva i plånboken och betala de priser som sådan utrustning kostar idag. Svårare än så är det inte, case closed.

Ursäkta om jag låter hård, men som flera andra påpekat så beklagar du dig över att den utrustning du vill ha inte finns till det pris som du är beredd att betala. Det är lite som att säga "jag vill ha en elbil för det är framtiden, jag vill ha prestanda som en Tesla men till Toyota Prius-pris. Varför finns inte det?".

Det är svårt då att ge andra råd till dig än att fundera igenom dina behov och kanske ändra strategi.

Redigerat:
O
T TowaTei skrev:
Ok, och då får du gräva i plånboken och betala de priser som sådan utrustning kostar idag. Svårare än så är det inte, case closed.

Ursäkta om jag låter hård, men som flera andra påpekat så beklagar du dig över att
den utrustning du vill ha inte finns till det pris som du är beredd att betala. Det är svårt då att ge andra råd till dig än att fundera igenom dina behov och kanske ändra strategi.
Ja smakar det så kostar det
Jag tar gärna till mig goda råd från alla i detta forum

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
O Oliverios77 skrev:
Jag tar gärna till mig goda råd från alla i detta forum
Bra!

O Oliverios77 skrev:
Men om det skulle bli billigare totalt sett att köpa enklare grejer nu och mer avancerade om några år (när 10 Gbit/s-prylar sjunkit i pris) så kan det kanske vara värt besväret att behöva byta ut prylarna en gång?

O
O Oliverios77 skrev:
Jag tar gärna till mig goda råd från alla i detta forum[/QUOTE

Det finns 10Gbit sfp pci kort till PC
Funkar det som en router och koppla ISP
Fiber till PC och sen från PC till en switch?
Är osäker om det går...

O
T TowaTei skrev:
Bra!

Men om det skulle bli billigare totalt sett att köpa enklare grejer nu och mer avancerade om några år (när 10 Gbit/s-prylar sjunkit i pris) så kan det kanske vara värt besväret att behöva byta ut prylarna en gång?
Ja som jag förstod så funkar pci kortet med sfp
Bara på lan sidan alltså om man använder pc som server kopplat till en switch

(Nu vart det ett tomt svar igen, #87, prova menyn vid ... Så kan du ta bort det)
Kan förstå TS lite.
10Gbit/s till halva priset mot Telia 1Gbis/s.
Eller 100kr/mån dyrare än Telia 100Mbit/s.
Varför inte?
Router + switch hamnar lätt på ca 50'000 + sfp+ adaptadaptrar.

En värstinghemmarouter som tex Netgear X10 med WiGig har bara sfp+ på LAN sidan. Den funkar utmärkt att ansluta en NAS och klienter över 60GHz 802.11ad Wi-Fi men om det krävs fri sikt och inte mer än 1m mellan router och klient för att vara bättre än AC standarden. Men även om AC standarden teoretiskt klarar 1.3Gbit/s så kommer verklig trafik aldrig upp i de hastigheterna så 1Gbit/s räcker.

AC standarden gillar jag för den högre hastigheten ökar batteritiden på mobilen.

Hade jag haft 10Gbit/s in i huset så skulle jag också vilja ha en router med minst 2 st 10Gbit/s portar.
Jag hade letat efter ett moderkort med RAID-stöd och minst en eller dubbla sfp+ portar. Kör man med flera pcie kort och eller dåligt chipset kan antalet pci lanes ta slut och man få då ändå inte ut 10Gig per port...och då kan ett servermoderkort avsett för fileserver med fiberanslutning vara en bra start. Och så Linux, firewall, NAT på den. Har ingen aning om vad man kan få för prestanda.

Sen kan man välja att köra nån extra port multihomed, på samma LAN, men LANswitch i mjukvara...är väl inte optimalt..

Hittade en switchserie med 4 sfp+ och 24/48 SFP eller RJ45, samt en kombo-variant.
https://www.fs.com/?main_page=advanced_search_result&keyword=S3800&searchSubmit=Search

Med en SFP+ uplink och 3 lediga SFP+ borde du klara dig några år iaf. ;)

O
blackarrow blackarrow skrev:
(Nu vart det ett tomt svar igen, #87, prova menyn vid ... Så kan du ta bort det)
Kan förstå TS lite.
10Gbit/s till halva priset mot Telia 1Gbis/s.
Eller 100kr/mån dyrare än Telia 100Mbit/s.
Varför inte?
Router + switch hamnar lätt på ca 50'000 + sfp+ adaptadaptrar.

En värstinghemmarouter som tex Netgear X10 med WiGig har bara sfp+ på LAN sidan. Den funkar utmärkt att ansluta en NAS och klienter över 60GHz 802.11ad Wi-Fi men om det krävs fri sikt och inte mer än 1m mellan router och klient för att vara bättre än AC standarden. Men även om AC standarden teoretiskt klarar 1.3Gbit/s så kommer verklig trafik aldrig upp i de hastigheterna så 1Gbit/s räcker.

AC standarden gillar jag för den högre hastigheten ökar batteritiden på mobilen.

Hade jag haft 10Gbit/s in i huset så skulle jag också vilja ha en router med minst 2 st 10Gbit/s portar.
Jag hade letat efter ett moderkort med RAID-stöd och minst en eller dubbla sfp+ portar. Kör man med flera pcie kort och eller dåligt chipset kan antalet pci lanes ta slut och man få då ändå inte ut 10Gig per port...och då kan ett servermoderkort avsett för fileserver med fiberanslutning vara en bra start. Och så Linux, firewall, NAT på den. Har ingen aning om vad man kan få för prestanda.

Sen kan man välja att köra nån extra port multihomed, på samma LAN, men LANswitch i mjukvara...är väl inte optimalt..

Hittade en switchserie med 4 sfp+ och 24/48 SFP eller RJ45, samt en kombo-variant.
[länk]

Med en SFP+ uplink och 3 lediga SFP+ borde du klara dig några år iaf. ;)
Tackar jag sneglar på edgerouter infinity
18000 kr plus switch 6000 plus sfp+
Då tänkte jag att koppla in server till switchen alltså den datorn som jag satt in pci kortet i den och då har jag routern också som är 10Gbit..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.