Jodå tänkte på trådatarneri68 skrev:
Jag är bortrest på semesternarneri68 skrev:
arneri68 skrev:
En sån texblackarrow skrev:
https://www.hembiobutiken.se/produk...160-netgear-ac750-wifi-range-extender-ex6100/
HejDemmpa skrev:
IP-TV ligger oftast på eget VLAN i fibern, sedan i bredbandsdelaren (en VLAN-switch) så hamnar internet på en port och IP-TV på en annan port. Ibland när man har samma tjänsteoperatör för både internet och IP-TV så kan deras router men lånar/hyr/köper vara konfigurerad så att IP-TVn routras in i det egna LANet.
Det går att konfigurera sin egna VLAN-switch till att vidareförmedla IP-TV-trafiken.
Finns några trådar som behandlar ämnet sök tex efter ”IP-TV Telia VLAN”.
Om man ska byta ut Villapatchkabel
Mot en längre måste man bryta av strömmen
Det är inte fel att bryta spänningen till din fiberkonverter men det behövs inte.O Oliverios77 skrev:
Det gäller att inte rikta ljuset från fibern/fiberkonvertern i någons ögon.
Det är bra att montera dit skydden på fiberkontakterna, det skyddar en del mot skadliga lasern.
Demmpa skrev:
Stf.se tvådagarskurs 12000krO Oliverios77 skrev:
Svindyrt.
Den är ju med huvudfokus på hur man hanterar kontakter på noder/ODF , med den certifieringen är du godkänd för arbete i Skanovas ODFér. Har själv det certet, (Incert) plus några andra Jag anser det vara bortkastade pengar för hemmabruk att gå den. Kostar väl runt 2-3000kr om jag inte minns fel , lägg de pengarna på annat .O Oliverios77 skrev:
Blir det lättare att få ett jobb om man går igenom kursenF fusion skrev:Den är ju med huvudfokus på hur man hanterar kontakter på noder/ODF , med den certifieringen är du godkänd för arbete i Skanovas ODFér. Har själv det certet, (Incert) plus några andra Jag anser det vara bortkastade pengar för hemmabruk att gå den. Kostar väl runt 2-3000kr om jag inte minns fel , lägg de pengarna på annat .
Jag vill lära mig svetsa fiber och så vidareF fusion skrev:Den är ju med huvudfokus på hur man hanterar kontakter på noder/ODF , med den certifieringen är du godkänd för arbete i Skanovas ODFér. Har själv det certet, (Incert) plus några andra Jag anser det vara bortkastade pengar för hemmabruk att gå den. Kostar väl runt 2-3000kr om jag inte minns fel , lägg de pengarna på annat .
Kontaktera patchpanel
Är man bara händig och kan övertyga en arbetsgivare om det så kan man börja från scratch utan utbildning, branschen skriker efter folk. Har träffat på många självlärda som gör mycket bra jobb efter nåt år. Det är inget krav att man har någon utbildning för att kunna certifieras, men man bör ha åtminstone 1-2 års erfarenhet. Däremot kan de teoretiska frågorna vid certifiering vara svåra för de som inte gått någon mer avancerad fiberutbildning. (Även den för terminering, sumpar man ett par kryssfrågor så åker man väl på att betala avgiften igen för nytt prov)
OkF fusion skrev:Är man bara händig och kan övertyga en arbetsgivare om det så kan man börja från scratch utan utbildning, branschen skriker efter folk. Har träffat på många självlärda som gör mycket bra jobb efter nåt år. Det är inget krav att man har någon utbildning för att kunna certifieras, men man bör ha åtminstone 1-2 års erfarenhet. Däremot kan de teoretiska frågorna vid certifiering vara svåra för de som inte gått någon mer avancerad fiberutbildning. (Även den för terminering, sumpar man ett par kryssfrågor så åker man väl på att betala avgiften igen för nytt prov)