Hej,
Ny på mycket vad ytbehandling heter så behöver lite hjälp på traven kring sexkantsbultar enligt DIN 931 8.8 som jag köpte på Bauhaus för infästning av 95-stolpar i stolpskor på ett plank jag bygger.
Jag får för mig att dessa är lämpliga för ändamålet. Blir samtidigt tveksam enbart av anledningen att de är betydligt glansigare (höger i bild) än en annan varmgalvad bult (vänster i bild) jag köpte på lokala bygghandeln.
Är det sak samma eller bör de bytas ut?
Tack på förhand!
Ny på mycket vad ytbehandling heter så behöver lite hjälp på traven kring sexkantsbultar enligt DIN 931 8.8 som jag köpte på Bauhaus för infästning av 95-stolpar i stolpskor på ett plank jag bygger.
Jag får för mig att dessa är lämpliga för ändamålet. Blir samtidigt tveksam enbart av anledningen att de är betydligt glansigare (höger i bild) än en annan varmgalvad bult (vänster i bild) jag köpte på lokala bygghandeln.
Är det sak samma eller bör de bytas ut?
Tack på förhand!
DIN-standarden säger bara hur skruven ser ut och 8.8 är hållfastheten.
För mig ser den till vänster ut att vara varmgalvad (FZV) och avsedd för utomhusbruk och den till höger är elförzinkad (FZB) och avsedd för inomhusbruk.
Är det sen i tryckt virke är det ännu viktigare...
För mig ser den till vänster ut att vara varmgalvad (FZV) och avsedd för utomhusbruk och den till höger är elförzinkad (FZB) och avsedd för inomhusbruk.
Är det sen i tryckt virke är det ännu viktigare...
De blanka är nog elförzinkade/blankförzinkade. dvs har ett tunnare zinkskikt. Om det är ett problem eller inte beror förväntningar och hur de sitter...
De får lite ytrost men det tar en längre stund innan de rostar av...
/ATW
De får lite ytrost men det tar en längre stund innan de rostar av...
/ATW
Afasen..
Förväntningarna är bara att de håller staketets förväntade livslängd om ca 20 år. Ytrost eller andra estetiska saker spelar mindre roll då de är dolda på framsidan av plank samt på baksidan av antingen plank eller buskage.
Efter de timmar som redan lagts ner gör jag ju ogärna ”extra” arbete i form av att byta ut mot mer lämpliga men samtidigt gör jag hellre om och rätt än att staketet börjar fallera i förtid.
Vad hade ni gjort?
(ja, att stolpskorna är riktade på olika håll på bilden är planerat
)
Förväntningarna är bara att de håller staketets förväntade livslängd om ca 20 år. Ytrost eller andra estetiska saker spelar mindre roll då de är dolda på framsidan av plank samt på baksidan av antingen plank eller buskage.
Efter de timmar som redan lagts ner gör jag ju ogärna ”extra” arbete i form av att byta ut mot mer lämpliga men samtidigt gör jag hellre om och rätt än att staketet börjar fallera i förtid.
Vad hade ni gjort?
(ja, att stolpskorna är riktade på olika håll på bilden är planerat
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Det går nog mer än 20 år innan någon av dom rostar av. Däremot finns stor risk att den elförzinkade (höger) rostar ihop med muttern så att du inte kan lösa det längre.
Klicka här för att svara