Belmlu
Hej,

Ny på mycket vad ytbehandling heter så behöver lite hjälp på traven kring sexkantsbultar enligt DIN 931 8.8 som jag köpte på Bauhaus för infästning av 95-stolpar i stolpskor på ett plank jag bygger.

Jag får för mig att dessa är lämpliga för ändamålet. Blir samtidigt tveksam enbart av anledningen att de är betydligt glansigare (höger i bild) än en annan varmgalvad bult (vänster i bild) jag köpte på lokala bygghandeln.

Är det sak samma eller bör de bytas ut?

Tack på förhand!

• Två sexkantsbultar på betong, en varmgalvad till vänster, en glansig DIN 931 till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en kartong med DIN 931 8.8 sexkantsbultar från Bauhaus för byggprojekt.
    Skapa konto
DIN-standarden säger bara hur skruven ser ut och 8.8 är hållfastheten.
För mig ser den till vänster ut att vara varmgalvad (FZV) och avsedd för utomhusbruk och den till höger är elförzinkad (FZB) och avsedd för inomhusbruk.
Är det sen i tryckt virke är det ännu viktigare...

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
De blanka är nog elförzinkade/blankförzinkade. dvs har ett tunnare zinkskikt. Om det är ett problem eller inte beror förväntningar och hur de sitter...

De får lite ytrost men det tar en längre stund innan de rostar av...

/ATW

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Belmlu
Afasen..

Förväntningarna är bara att de håller staketets förväntade livslängd om ca 20 år. Ytrost eller andra estetiska saker spelar mindre roll då de är dolda på framsidan av plank samt på baksidan av antingen plank eller buskage.

Efter de timmar som redan lagts ner gör jag ju ogärna ”extra” arbete i form av att byta ut mot mer lämpliga men samtidigt gör jag hellre om och rätt än att staketet börjar fallera i förtid.

Vad hade ni gjort?

(ja, att stolpskorna är riktade på olika håll på bilden är planerat :D)

• Staket med träplank och stolpe monterad i stolpsko riktad åt olika håll.
    Skapa konto
  • Nytt trästaket med horisontella plank och skugga. Jorden frampå för beplaning.
    Skapa konto
Redigerat:
Det går nog mer än 20 år innan någon av dom rostar av. Däremot finns stor risk att den elförzinkade (höger) rostar ihop med muttern så att du inte kan lösa det längre.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Det går nog mer än 20 år innan någon av dom rostar av. Däremot finns stor risk att den elförzinkade (höger) rostar ihop med muttern så att du inte kan lösa det längre.
Äsch kopparpasta i gängen så håller det länge..

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Med tanke på hur de sitter så lär det inte vara något problem att dra av bulten när/om den behöver bytas heller, så låt den sitta så länge.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Virket om det inte är NTR-A tar sannolikt slut före bulten, om du ska byta virke om något eller några tiotals år kan du smörja gängorna med kopparpasta om du inte byter bulten till varmgalv.

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Stort tack för svaren allihopa, känns bra att inte behöva göra om :D

Den lär sitta bra i 20 år... men rosta fast kan den ju göra.

/ATW

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.