7 930 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
Sex byggbilar - coola och bra på olika sätt
Från 2006 kom Dacia Logan MCV, deras kombi, som har helt enormt lastutrymme och kostar som en påse jordnötter begagnad. Det kan vara den perfekta byggbilen för privatperson.S sinclairhacker skrev:
Jag menar bara, en bil som byggs i Rumänien till hälften med Renault-komponenter, det kan väl bara inte bli fel.
Men ärligt talat, jag anser ändå att det kan vara ett bra köp som en slitochsläng byggbil att ha ett par år medan man bygger som värst.

Exakt vad jag tänkte säga!C cpalm skrev:
Förresten är ju ett av grundkraven på en bra byggbil att den redan från början är så pass nedsliten inuti att man inte behöver bry om motorsågen läcker litet olja där den står på sin plats på golvet framför passagerarsätet.
En mer realistisk biljämförelse:
-En byggarbil som jag speciellt vill varna för är Mercedes Vito. De är mer eller mindre sönderrostade allihop och ingenting mekaniskt håller. Flera bekanta har i snålheten eller fattigdomen gjort misstaget att köpa en Vito och de säger att det var bara skräp.
-Volkswagen Caravelle är byggarbilen för den som har gott om pengar och vill unna sig en bra bil. De är förvånansvärt slitstarka och rosttåliga. Många gick som postbilar då de var nya och då kan man bli tvungen att byta växellåda.
-Fort Transit verkar också vara hyfsat bra. Transit 3 var slitstarka och hade en bra dieselmotor men de börjar bli onödigt gamla så det är nog Transit 4 eller 5 som gäller för nutida byggare. De har gott rykte och brukar hålla om de har blivit ordentligt rostskyddade. Tyvärr gick många som firmabilar då de var nya och blev inte underredsbehandlade innan det var för sent.
Redigerat:
Peugeot Expert/Citroën Jumpy slår jag ett slag för .. Har haft 2st, årsmodell 2002 o 2004. Rymligt skåp, 3 sits och hyfsat bekväm så det gör att köra 20-30 mil utan att bli helt förstörd. Okej dom har sina mekaniska problem och 110hk diesel är så där kul.
Men för 10-15000 Får man en bra byggbil..
Nu räckte inte plånboken så det fick bli en Berlingo för 3000, men den tar en från A-B och rymmer det mesta man behöver. Kan dock rekommendera att köpa en med lite större motor än 74hk, segt som f-n med släp, men, men den går billigt
Men för 10-15000 Får man en bra byggbil..
Nu räckte inte plånboken så det fick bli en Berlingo för 3000, men den tar en från A-B och rymmer det mesta man behöver. Kan dock rekommendera att köpa en med lite större motor än 74hk, segt som f-n med släp, men, men den går billigt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tagit ditt körkort före 1996 finns ingen tågviktsbegränsning i BE vilket det gör idag, dvs man kan köra tex BE-trailers som väger ”hur mycket som helst”.B Boan skrev:
Nu när det kom in lite beggtips i tråden får jag väl fylla på med att vi är j-kligt nöjda med vår Renault Trafic L2H1 (aka Opel Vivaro/Nissan Primastar/Fiat Talento, kärt barn har många namn
) . Ett stort (eller rättare sagt, långt) skåp är ovärderligt.
Jo, själva skåpet är riktigt bra, tyvärr är resten ingen hitt, framförallt de lite äldre 2,5. Växellådan var katastrof, skör som äggskal, när jag fick min -14 med 2,0 motorn sa man att problemet med lådan var borta, den höll 7000 mil !!!C cpalm skrev:
Det köptes en ny -08 till förra firman jag jobbade på, vid 12" mil var bilen nära nog helrenoverad.
Växellåda, topplock, turbo, EGR ventil, alla 4 hjullager, startmotor, generator och lite andra småsaker. Vid 14" mil rasade motorn helt och bilen gick till skrot.
Som motpol träffade jag på en rörmokare som tyckte stötdämparna till Toyota Hi Ace var dåliga, han hade fått byta de bakre 4 ggr på 72.000 mil, annars hade det inte hänt mycket.
Tyvärr finns få HI Ace att tillgå, de som inte rostat bort, har gått till Afrika på export.
Hade en själv för några år sen, dom slogs om att få köpa den när jag skulle sälja, fick tillbaka pengarna utan problem efter 3 år.
För egen del väljer jag helt andra byggbilar än dessa. Jag behöver en bil för att transportera material, inte något för att förflytta mig själv och lite verktyg.
Gjorde jag en omstart med ytterligare ett hus jag bygger själv skulle jag skaffa en lätt lastbil med skåp eller långt flak och bakgavellyft. När behovet minskar en aning byter jag den mot en stor släpvagn och en lite oömmare bil med hög dragvikt.
Gjorde jag en omstart med ytterligare ett hus jag bygger själv skulle jag skaffa en lätt lastbil med skåp eller långt flak och bakgavellyft. När behovet minskar en aning byter jag den mot en stor släpvagn och en lite oömmare bil med hög dragvikt.
Medlem
· Västerbotten
· 876 inlägg
Jag tror inte att någon behöver oroa sig för att bilarna i artikeln skulle kräva CE. C:et gäller ju för tunga lastbilar (3,5+ ton). Ska en "personbil" kunna typas in som tung lastbil så är man uppe i amerikanska pickupar, typ Chevrolet Silverado eller Ford F (Ford Ranger är mindre än F150 som i sin tur är minsta F-modellen).
Sprintern går förvisso att få registrerad som tung lastbil men då är man uppe i 500-serien.
B + eventuellt E räcker gott och väl för dessa bilar då den kombinationer räcker för 3,5 + 3,5 ton. CE behövs för att gå över det.
(Som fotnot angående gamla körkort tagna före 1996 som kan gälla för tunga fordon så gäller dessa mig veterligen bara på fordon som registrerats in för dessa regler och Transportstyrelsen tillåter väl inte det idag. Det vill säga gamla körkort gäller för gamla fordon. Jag kan dock ha fel här.)
Sprintern går förvisso att få registrerad som tung lastbil men då är man uppe i 500-serien.
B + eventuellt E räcker gott och väl för dessa bilar då den kombinationer räcker för 3,5 + 3,5 ton. CE behövs för att gå över det.
(Som fotnot angående gamla körkort tagna före 1996 som kan gälla för tunga fordon så gäller dessa mig veterligen bara på fordon som registrerats in för dessa regler och Transportstyrelsen tillåter väl inte det idag. Det vill säga gamla körkort gäller för gamla fordon. Jag kan dock ha fel här.)
Bilarna i artikeln är klena dragbilar allihop, men som reglerna ser ut nu behövs CE1 eller högre om du vill dra mer än 3500kg bakom en personbil. Det är ju dock en rätt ovanlig situation i praktiken.......typ "BE-trailers"
Japp, detta är fel.S Squall Leonhart skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 876 inlägg
Så du kan registrera en Scania som husbuss för B-behörighet trots att den väger 15 ton (exempelvis) än idag?
Jag vet att detta var möjligt förr i tiden och att det därför finns husbussar med många år på nacken som får köras på B, men hade fått för mig att denna form av inregistrering skulle vara omöjlig idag.
Jag vet att detta var möjligt förr i tiden och att det därför finns husbussar med många år på nacken som får köras på B, men hade fått för mig att denna form av inregistrering skulle vara omöjlig idag.
Om vi skall diskutera tunga lass så har man ju väldigt mycket nytta av en gammal traktor och en kippkärra. Kostar relativt litet pengar och fungerar bra på kortare transportsträckor. Om man har frontlastare eller bakskopa klarar man ganska stora fyllningsarbeten själv.
Eventuellt läste jag ditt inlägg fel, men svaret blir nog detsamma ändå.S Squall Leonhart skrev:Så du kan registrera en Scania som husbuss för B-behörighet trots att den väger 15 ton (exempelvis) än idag?
Du kan fortfarande ha Personbil Klass 2 med totalvikt över 3500kg, dvs det går att registrera sådana fordon, precis som tidigare. Det som har ändrats är behörighetskraven, där grunden är att det krävs C1 eller C för att köra, med undantaget att B före 1996 också får köra dessa fordon (och därmed gäller även ett BE för dessa fordon med släp om det är taget för 1996).
Kan ju tycka att det är rätt rimliga regler, varför ska jag få köra en långtradare som är reggad som husbil bara för att jag har kort från pre 1996....eller en turistbuss med släp.....