Medlem
· Norrbotten
· 27 inlägg
Köpte för några år sedan en sommarstuga.
Till de fastigheten går en Servitutväg, endast nyttjad vid barmarkssäsong (Sommrtid)
I anslutning till stamfastigeten fnns en bit jordbruksmark, i storleksordningen "avancerat trädgårdsland". Till det landet körs en traktor några gånger varje vecka.
Bonden som håller det landet är också ägare av stamfastigheten.
När jag påpekade att han kanske skulle lägga på lite grus eller sand efter att han kört sönder vägen till en lervälling fick jagtill svar.
-Nej. Jag har inga problem att ta mig fram, så det ligger inte i mitt intresse.
Nähepp tänke jag, då får jag väl köra grus själv.
Vilkt jag ockå gjort, men inte i den omfattning som krävs naturligtvis, behöver köpa ett lastbilslass för att få lite bättre bärighet vid en lite sämre passage.
Nu i höst/vinter åkte jag upp för att lämna lite saker vid stugan innan snön skulle komma.
När jag då rullar in på tomten ser jag att det passerat en traktor med timmervagn över min gräsmatta.
Servitutvägen passerar min fastighet. Men gör an sväng som ine tillhör vägenssträcknin, uta passerar genom ett vildvuxet parti på min fastiget.
Jag funderar på om det finns något man kan göra rent juridskt.
(Nej jag ska inte genomföra, bara lägga fram det till honom lite snyggt, så att han förstår att det inte är okej.)
Jag undrar desstom om han som företagsägare får nyttja den servitutväg som går över övriga fastigheter? Han har ett företag som hanterar och säljer ved, det är i det syftet som han nyttjat min fastighet som genomfart till sin fastighet, trots att det inte är närmaste eller bästa vägen.
Får en skogsföretagare nyttja en servitutväg över annans fastighet utan att återställa den efter sig?
Tjorvigt skrivet, blir bara lite upprörd när jag hamrar på tanentbordet i det här ämnet.
Till de fastigheten går en Servitutväg, endast nyttjad vid barmarkssäsong (Sommrtid)
I anslutning till stamfastigeten fnns en bit jordbruksmark, i storleksordningen "avancerat trädgårdsland". Till det landet körs en traktor några gånger varje vecka.
Bonden som håller det landet är också ägare av stamfastigheten.
När jag påpekade att han kanske skulle lägga på lite grus eller sand efter att han kört sönder vägen till en lervälling fick jagtill svar.
-Nej. Jag har inga problem att ta mig fram, så det ligger inte i mitt intresse.
Nähepp tänke jag, då får jag väl köra grus själv.
Vilkt jag ockå gjort, men inte i den omfattning som krävs naturligtvis, behöver köpa ett lastbilslass för att få lite bättre bärighet vid en lite sämre passage.
Nu i höst/vinter åkte jag upp för att lämna lite saker vid stugan innan snön skulle komma.
När jag då rullar in på tomten ser jag att det passerat en traktor med timmervagn över min gräsmatta.
Servitutvägen passerar min fastighet. Men gör an sväng som ine tillhör vägenssträcknin, uta passerar genom ett vildvuxet parti på min fastiget.
Jag funderar på om det finns något man kan göra rent juridskt.
(Nej jag ska inte genomföra, bara lägga fram det till honom lite snyggt, så att han förstår att det inte är okej.)
Jag undrar desstom om han som företagsägare får nyttja den servitutväg som går över övriga fastigheter? Han har ett företag som hanterar och säljer ved, det är i det syftet som han nyttjat min fastighet som genomfart till sin fastighet, trots att det inte är närmaste eller bästa vägen.
Får en skogsföretagare nyttja en servitutväg över annans fastighet utan att återställa den efter sig?
Tjorvigt skrivet, blir bara lite upprörd när jag hamrar på tanentbordet i det här ämnet.
Jag tycker att du uttrycker dig lite oklart. På vilken fastighet ligger vägen? Din eller bondens? Vilken fastighet är härskande och vilken är tjänande?
dvs: Är det du som har rätt att ta väg över bondens fastighet, eller är det bonden som har rätt att ta väg över din?
dvs: Är det du som har rätt att ta väg över bondens fastighet, eller är det bonden som har rätt att ta väg över din?
Medlem
· Norrbotten
· 27 inlägg
Bonden äger den stamfastighet från vilken servitutet är skrivet.
Servitutet "startar" vid avfarten från den allmänna vägen, så jag passerar över bondens tomt, precis framför ingången till huset.
Min fastighet är belastad av servitutet, pga att vägen även historikt servar ytterligare fastigheter. (Vilka inte tillhör bonden)
Det är jag som har rätt att ta väg över hans fastighet.
Det där med härskande och tjänande vet jag inte vad det syftar till.
Tack för att du frågar om förtydliganden.
/
Servitutet "startar" vid avfarten från den allmänna vägen, så jag passerar över bondens tomt, precis framför ingången till huset.
Min fastighet är belastad av servitutet, pga att vägen även historikt servar ytterligare fastigheter. (Vilka inte tillhör bonden)
Det är jag som har rätt att ta väg över hans fastighet.
Det där med härskande och tjänande vet jag inte vad det syftar till.
Tack för att du frågar om förtydliganden.
/
Härskande är den fastigheten som får en rätt, tex ta väg, och tjänande är den som man inkräktar på. Det heter så.
Är det en samfälld väg, eller har ni servitut på varandras marker?
Vid servitut är normalt inte underhållsansvar specat. Leta fram papprena!
Är det en samfälld väg, eller har ni servitut på varandras marker?
Vid servitut är normalt inte underhållsansvar specat. Leta fram papprena!
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Gärna en bild och/eller planritning.
Det kan vara så att bonden faktiskt inte får åka där.
Mer fakta vill vi se för att kunna hjälpa.
Det kan vara så att bonden faktiskt inte får åka där.
Mer fakta vill vi se för att kunna hjälpa.
Medlem
· Norrbotten
· 27 inlägg
Eftersom jag har rätt att "ta väg" över bondens mark så är jag alltså "härskande"?
Vägen är inte samfälld, det är en servitutväg, som passerar över min fastighet.
Underhåll ej specat.
Önskar att den som kört sönder vägen skulle reparera efter sig, men det kanske är för mycket begärt.
Bifogar bild från eniro.
Hus ej utritade, fastigheterna ej i korrekt storlek.
Vägen är inte samfälld, det är en servitutväg, som passerar över min fastighet.
Underhåll ej specat.
Önskar att den som kört sönder vägen skulle reparera efter sig, men det kanske är för mycket begärt.
Bifogar bild från eniro.
Hus ej utritade, fastigheterna ej i korrekt storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan misstänka att du har rätt att köra över bondens mark, och han har rätt att köra äver din mark (röda biten). Det skulle kunna vara rimligt att det blev så vid avstyckningen. Då har ni var sitt servitut på varandras fastigheter?
Om man skall vara petig så är det inte du, utan fastigheten som är härskande. Alla rättigheter följer fastigheten/-erna.
Som det ser ut så har bonden aldrig haft något annat behov än att köra traktor ut förbi din fastighet, medan du har behov av bil? Vägen (dvs den fysiska uppbyggnaden) är om inget annat anges bondens, så du har i princip rätt att använda den utan att skada den. Om du nu vill ha högre standard än vad han vill, så är du mer eller mindre tvingad att komma överens med bonden att du sköter/betalar vägen, och att han inte kör sönder den.
Verkar upplagt för konflikt detta. En klassisk sådan medan sommargäster som vill ha en fin väg för den låga sportbilen under sommare, och bonden som endast behöver köra traktor och kanske skogsmaskin någon gång då och då, men ibland behöver kanske ploga.
Är det ett tredje hus till vänster på ön/halvön? Kanske läge att skapa vägsamfällighet. Inte billigt, men då blir det klart vem som gör vad.
Jag tror du får räkna med att betala majoriteten av vägens underhåll och iordningsställande hur du än vrider och vänder på det. Bonden har ingen skyldighet att hålla väg åt dig, utan du har rätt att bygga/underhålla en väg på hans mark enligt servitutet.
Det kan förstås finnas andra faktorer som inte framkommit, etc.
Om man skall vara petig så är det inte du, utan fastigheten som är härskande. Alla rättigheter följer fastigheten/-erna.
Som det ser ut så har bonden aldrig haft något annat behov än att köra traktor ut förbi din fastighet, medan du har behov av bil? Vägen (dvs den fysiska uppbyggnaden) är om inget annat anges bondens, så du har i princip rätt att använda den utan att skada den. Om du nu vill ha högre standard än vad han vill, så är du mer eller mindre tvingad att komma överens med bonden att du sköter/betalar vägen, och att han inte kör sönder den.
Verkar upplagt för konflikt detta. En klassisk sådan medan sommargäster som vill ha en fin väg för den låga sportbilen under sommare, och bonden som endast behöver köra traktor och kanske skogsmaskin någon gång då och då, men ibland behöver kanske ploga.
Är det ett tredje hus till vänster på ön/halvön? Kanske läge att skapa vägsamfällighet. Inte billigt, men då blir det klart vem som gör vad.
Jag tror du får räkna med att betala majoriteten av vägens underhåll och iordningsställande hur du än vrider och vänder på det. Bonden har ingen skyldighet att hålla väg åt dig, utan du har rätt att bygga/underhålla en väg på hans mark enligt servitutet.
Det kan förstås finnas andra faktorer som inte framkommit, etc.
Samfälld och servitutväg är såvitt jag förstått inga motsatser.Persa_sommarstuga skrev:
Frågan här är ju om bonden har rätt att utnyttja vägen som du håller på hans fastighet, servitutet är ju tänkt att reglerna inskränkningarna i hur han kan nyttja sin fastighet.
Medlem
· Norrbotten
· 27 inlägg
Den röda vägsnutten som passerar går till ytterligare sommarstugor bortom min, dessa har brutit ny väg ned till sina fastigheter och använder därför inte den väg som passerar min fastighet.
Ja, förgrening leder till ytterligare en sommarstuga på halvön, de har däremot endast et arrende på sin tomt. Medan min är friköpt. ca 8000kvm.
Orsaken att jag inte är intresserad av att ingå i en "vägföening" är att jag litar inte på den här bonden.
Åter till en fråga.
Bonden driver ett skogsföretag, som nyttjar vägen, trots att där inte finns någon skog att avverka på halvön.
Jag funderar på om han i sitt företags utövande har rätt att köra över min fastighet, som företagare alltså.
Definitivt får han ju inte köra utanför den väg som finns, vilket han också gjort på min fastighet.
Ja, förgrening leder till ytterligare en sommarstuga på halvön, de har däremot endast et arrende på sin tomt. Medan min är friköpt. ca 8000kvm.
Orsaken att jag inte är intresserad av att ingå i en "vägföening" är att jag litar inte på den här bonden.
Åter till en fråga.
Bonden driver ett skogsföretag, som nyttjar vägen, trots att där inte finns någon skog att avverka på halvön.
Jag funderar på om han i sitt företags utövande har rätt att köra över min fastighet, som företagare alltså.
Definitivt får han ju inte köra utanför den väg som finns, vilket han också gjort på min fastighet.
Javisst får han utnyttja servititutet och köra över din mark "som företagare" för att utnyttja sin fastighet. Oavsett om det är för att plocka svamp eller hugga skog.
Han får köra där servitutet säger att han får köra, varken mer eller mindre. Var det råkar gå väg spelar egentligen ingen roll. Jag fattade det som att servitutet och vägen inte stämde överens riktigt?
Vad säger din arrenderande granne, vad har han/hon för åsikt om vägstandarden?
Han får köra där servitutet säger att han får köra, varken mer eller mindre. Var det råkar gå väg spelar egentligen ingen roll. Jag fattade det som att servitutet och vägen inte stämde överens riktigt?
Det är precis tvärt om, kommer man inte överens så är vägförening det bästa (för att inte säga enda!) alternativet. Då är det reglerat vem som betalar vad, och vilken standard vägen skall ha.
Vad säger din arrenderande granne, vad har han/hon för åsikt om vägstandarden?
Medlem
· Norrbotten
· 27 inlägg
Hej -MH-
Jo Servitutet stämmer rätt väl överens med hur vägen är dragen, men det som syns på Enirokartan stämmer inte, fortsättningen av vägen finns inte med.
Standarden på vägen är idag, Gräs.
Så underhållet för närvarnde består i att klippa gräset några gånger varje sommar.
Arrendegrannen är närmast i funderingar på att avveckla, de är rätt ålderstigna och har ingen i familjen som vill "ta över" Så en försäljning är antagligen inte mer än något år bort.
De är dock inte direkt positiva till vägföreningen, men de har något anna tjafs med bonden, (Som de dessutom arrenderar marken av.)
Jo Servitutet stämmer rätt väl överens med hur vägen är dragen, men det som syns på Enirokartan stämmer inte, fortsättningen av vägen finns inte med.
Standarden på vägen är idag, Gräs.
Så underhållet för närvarnde består i att klippa gräset några gånger varje sommar.
Arrendegrannen är närmast i funderingar på att avveckla, de är rätt ålderstigna och har ingen i familjen som vill "ta över" Så en försäljning är antagligen inte mer än något år bort.
De är dock inte direkt positiva till vägföreningen, men de har något anna tjafs med bonden, (Som de dessutom arrenderar marken av.)
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hur går det här då?
Har bonden servitut på att åka på din tomt?
Även om han har servitut får han inte förstöra.
Har bonden servitut på att åka på din tomt?
Även om han har servitut får han inte förstöra.
Medlem
· Norrbotten
· 27 inlägg
Hejsan.
Det är snarare så att jag har servitut att köra överbondens mark.
Men min fastighet är "belastad" med servitut väg.
Jag tolkar det som om jag ska hålla vägen som passerar min fastighet rimligt farbar.
Men jag vet inte vilka underhållsregler om gäller för servitutväg, om det finns några generella regler.
Vad räknas som ett "förstöra"?
Det är snarare så att jag har servitut att köra överbondens mark.
Men min fastighet är "belastad" med servitut väg.
Jag tolkar det som om jag ska hålla vägen som passerar min fastighet rimligt farbar.
Men jag vet inte vilka underhållsregler om gäller för servitutväg, om det finns några generella regler.
Vad räknas som ett "förstöra"?
Det verkar ju snett att du skulle vara skyldig att underhålla en väg över din fastighet som andra utnyttjar men inte du själv?
Ett servitut brukar ju snarare vara att den som behöver använda din mark för att anlägga en väg där får göra det, men det är den som nyttjar vägen som får underhålla den själv.
Ett servitut brukar ju snarare vara att den som behöver använda din mark för att anlägga en väg där får göra det, men det är den som nyttjar vägen som får underhålla den själv.
Medlem
· Norrbotten
· 27 inlägg
Underhålla, den ska vara rensad så att det inte växer träd och buskar på vägen och att den har en viss fri bredd och höjd.... typ.
Har inga problem med det.
Har inga problem med det.