-MH- skrev:
Lyckligtvis finns det detaljerade regler :)

[länk]

Se även:
[länk]
läste inte allt men tolkar det som att rättigheter som skogsfång inte är giltiga längre?
MEN varför togs de då upp som belastning när den fastigheten slogs ihop 1982-1984 ??

camaro1969 skrev:
läste inte allt men tolkar det som att rättigheter som skogsfång inte är giltiga längre?
MEN varför togs de då upp som belastning när den fastigheten slogs ihop 1982-1984 ??
De är nog giltiga, men man kan inte skapa nya servitut med rättigheterna sedan ca 1970.

Den första lagen du hänvisade till handlar bara om servitut som skrevs med en tidsbegränsad giltighet från början.
Den andra handlar om vad du får göra när du skapar nya servitut idag.

Gamla blir inte automatiskt ogiltiga. (utom i specialfallet med förnyelselagen då) Men de är lätta att upphäva om den belastade fastigheten ansöker om det och om de inte nyttjas aktivt. Vissa fastighetsregleringar kan ställa till problem då de leder till ombildningar som formellt ska prövas enligt nybildningskriterierna.

Just vedbrand är dock normalt skyddat för fastigheter som är permanentbebodda.

Räknenisse skrev:
Du har ju aktnummret, då behövs ingen forskning. Bara kopiekostnad.
Skriv ej forskning som anmärkning om du vill vara extra säker.

Var noggrann bara så alla siffror och bokstäver blir rätt i aktnummer och fastighetsbeteckning
de vill nog ha betalt ändå gissar jag... jag vet inte vilket datum akten registrerats

camaro1969 skrev:
För att man då slapp ta ställning till om de var giltiga eller ej, utan bara förde vidare de i registren. Och där kommer de förbli, tills någon aktivt tar bort dem.

Räknenisse skrev:
Hur ser aktnummret ut?
finns inget aktnummer, bara upptaget när fastigheten avstyckades...
jag skulle kanske kunna skicka all info till dig, PM om du vill ödsla lite tid på att tyda detta :)

camaro1969 skrev:
det finns även ett dokument som hör till min fastighet från när grannfastigheten, där bla. källan ligger slogs samman 1982.
där är bla följande laster upptagna
XXX 5:1 besväras av följande inteckningar och inskrivningar
C1 serv skogsfång m.m. 1889-10-02, 47
C2 "- 1892-03-09, 31
C3 "- "- 33
C4 kraftledning
C5 Kraftledning
C6 kraftledning
C7 Kraftledning
C8 Kraftledning
C9 Kraftledning

C10 Serv, källa 1978-02-15, 1020
C11 "- "- 1020A

då tycker jag ändå kunna koppla samman den beviljade rättigheten för mulbete och skogsfång beviljad 6.3.1890 med servitut skogsfång m.m. 1889-10-02 (C1 alt C2, C3) ??

samt att både våra avstyckade fastigheter har rätt till källa (C10 och C11
Hänvisningarna från 1800-talet är paragrafer i domboken, beställs via samma länk från Riksarkivet.

Det är nog förrättningsakten du läser i nu. Det kan stå något längre fram om hur man beslutar att dessa rättigheter ska gälla framöver. T.ex att bete och skogsfång inte är i hela den nybildade fastigheten utan bara den del som motsvarade hur den gällde innan.

Nämns att det är din fastighet som är härskande i de uppräknade rättigheterna?
Det är liknande i akten från när din egen fastighet bildades du kan behöva läsa för att se hur man delade upp de gamla rättigheterna som gällde då.

Men att du ser den i fastighetsregistret tyder på att den fortsatt gäller. Det är dock inte garanterat då registret ju bara är ett sökhjälpmedel. Det är vad som står i akterna som är juridiskt bindande. (om du har behov av att vara petigt noggrann)

camaro1969 skrev:
de vill nog ha betalt ändå gissar jag... jag vet inte vilket datum akten registrerats
1978-02-15 som det står vid C10

Men är inte den texten som grannen hade servitutet från 78 tror du.
Eftersom det är skrivet efter att ledningen lades ner 64 och det enda som är uppräknat 1982.

Redigerat:
Räknenisse skrev:
Hänvisningarna från 1800-talet är paragrafer i domboken, beställs via samma länk från Riksarkivet.

Det är nog förrättningsakten du läser i nu. Det kan stå något längre fram om hur man beslutar att dessa rättigheter ska gälla framöver. T.ex att bete och skogsfång inte är i hela den nybildade fastigheten utan bara den del som motsvarade hur den gällde innan.

Nämns att det är din fastighet som är härskande i de uppräknade rättigheterna?
Det är liknande i akten från när din egen fastighet bildades du kan behöva läsa för att se hur man delade upp de gamla rättigheterna som gällde då.

Men att du ser den i fastighetsregistret tyder på att den fortsatt gäller. Det är dock inte garanterat då registret ju bara är ett sökhjälpmedel. Det är vad som står i akterna som är juridiskt bindande. (om du har behov av att vara petigt noggrann)
denna akt ligger som en åtgärd under mina servitut (inloggad på min fastighet):

Åtgärder
Typ Datum Akt
Berörkrets ändrad
21-84:***

det är alltså handlingar från när skiftet som källan ligger på slogs samman och fick ny fastighetsbeteckning

där man hittar mulbete och vedfång är från när fastigheten styckades av första gången från Fastighet 9.1 som då var på kanske 100HA till att bli en tomt på 1,3HA "fastighet 9.11" och då fick behålla rätten till ved och bete

sedan har fastigheten styckats av ännu en gång till 2 tomter Fastighet 9.11 samt 9.12

Räknenisse skrev:
1978-02-15 som det står vid C10
haha sant. men jag har redan råkat skickat iväg ärendet :)

Får jag ställa en fråga eller två TS? Har du någon del i detta, verkar ju som det är grannen som betjänas av "källan" har inte lusläst tråden och mycket i den ligger utom vad jag har någon kapacitet att förstå men ändå. Något som också för mig verkar skumt är ditt krypande kring detta med att inte ha kontakt med markägaren, inte se till att det rimligtvis inte spelar någon roll hur mycket mark denne har relativt dina ev ingrepp osv. Vore nog inte fel att tänka lite på vad tex elmont skrev kring att skapa problem eller de rimliga synpunkterna från -MH-.

Och helt utom denna forumdel, är det självtryck ni har från källan? Och med vad som skrevs om plastslang nedlagd i modern tid tror du inte en underhållsåtgärd vore att rensa den istället för att gräva? Knappast delar som rostar i kopplingar där och inget blir bättre med ny slang som inte den befintliga kan ge.

Klart du får ställa frågan, våra hus har tidigare varit samma fastighet, nu avstyckade och 2 separata.
Jag har tidigare haft egen brunn med dåligt vatten, och kopplade in mig på källvattnet.
Trodde endast grannens fastighet, stamfastigheten hade denna rättighet men fick idag veta genom hjälp här att även min har det, (om än inte det finstilta)

Jag vill bara försäkra mig om rättigheter om det skulle bli problem med markägaren. Markägaren som inte heller bor kvar på orten utan bara har kvar skogen. Och har ännu inte lyckats få tag i kontaktuppgifterna. Grannen kunde någ få tag i det trodde han.

Sen angående ledningen.
Det var från början stockled ingar, alltså hål i en stock.
Sedan har man lagt i plastslang på vissa ställen i stocken å andra utanför.
Det är även skarvat med järnbitar, vi har grävt upp flera skarvar och bytt mot syrafast.

Men det finns säkert mer skarvar så vi vill dra ny slang för att veta att allt är riktigt och bra inför framtiden

EDIT: hmm självtryck ja,, men det rinner bara ner i våra respektiva brunnar, som fungerar som slavbrunn/magasin.

och på vår tomt har vi ingen aning vart ledningarna går, de går på de mest konstiga ställen har vi märkt, och har troligen tidigare försörjt även andra hus längre bort är vår gissning, så ny ledning vore bra att ha så man vet exakt vart alla ledningar går

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
då har jag fått kopia av servitutsavtalet, det ser ut som följer:

inskrivningsmyndigheten 14.02.78

mellan XXX såsom ägare av fastighet 123 och YYY som ägare av fastighet 321 beläget i xyz kommun har följande överrenskommelse träffats.
fastigheten YYY tillerkännes härmed rätt att ta vatten från källa, belägen på XXX ca 300 meter nordväst om YYY.
plastledning i urborrade trärör ligger från YYY till källan. vatten har tagits från källan i ca 50 år men inget servitutsavtal har upprättats.
rätten till vatten medför även rätt till underhåll av ledning och källa.

Signaturer....

• Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
hur var det nudå, får jag gräva ner en ny slang? räknas det som underhåll?

får man gräva med en grävmaskin?

Att gräva ner ny slang räknas som underhåll, eftersom den gamla är slut. Hur du får göra framgår inte, men du lär ju återställa marken i samma skick som innan. Vet inte hur stor en 5-tonsgrävare är, men det är ju ingen trädgård du ska köra i. Det viktiga är väl att inte skada skogen.

Har ni pratar med markägaren än?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.