Misstänker att vi har ett problem, men är inte säker...

Vi har precis fått bygglovet beviljat, men nu har jag fått uppgifter på att vi inte har rätt att komma fram till tomten.

På kartan jag ritade upp lite snabbt så syns det hur jag menar. På våran fastighet finns det ett servitut inskrivet för utfart, och efter kontakt med Lantmäteriverket så gäller det den lilla vägstumpen märkt "servitut" på kartan.

Enligt vägföreningen så är vägen märkt med "privat väg" inte med i vägföreningen, den ligger helt och hållet på en större fastighet och är alltså inte tillgänglig för alla (trots att den är utmarkerad på kartor och att det sitter en vägskylt i korsningen).

Vad är det som gäller här? Har komunen gjort fel som beviljat bygglov? Eller kan man anta att att den "privata vägen" är allmän? Ska tillägga att den slutar ungefär där den slutar på kartan jag ritade, och övergår till nån sorts stig i skogen. Det finns även två fastigheter på motsatt sida mot för min tomt, som jag inte ritade in.
Hur det är med servitut för dom vet jag inte, men det finns iaf ingen annan väg in dit (Ena fastigheten är en obebyggd tomt som är till salu, den andra är ett igenväxt torp som jag knappt sett trots att jag varit där säkert 100 gånger det senaste året).

Är lite kluven på hur man ska gå vidare. Huset är beställt och byggarbetena kommer starta om en ca en månad. Misstänker att om jag börjar gräva i det här kan allt bli försenat och jag därmed skadeståndsskyldig gentemot hustillverkaren?
Ska tillägga att markägaren som äger den "privata vägen" och även skog bakom vår tomt har yttrat sig om vårat bygge utan att ha nåt att påpeka.

En annan fundering jag har ang vägföreningen. Enligt stadgarna ska nya fastigheter som blir medlemmar i vägföreningen betala en sorts startavgift, just nu på ca 7500.
Enligt fastighetsregistret är våran fastighet med i gemensamhetsanläggningen som avser vägföreningen. Tomten vart avstyckad 2009 och vi köpte den för ca 1 år sen, kan man då anta att "startavgiften" redan är betald eller är det nåt vi får stå för?
Har inga problem med det, rätt ska ju vara rätt, men vad tror ni gäller för det?

Vart rätt långt, men hoppas nån kan ge lite klarhet i vad som gäller. Framförallt vad gäller mina skyldigheter i det här.

//Calle

• tomtkarta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det är märkligt att avstyckningen godkändes av lantmäteriet eftersom den nya fastigheten ska kunna "bära sig själv" då det gäller vägar/VA osv. Antingen via existerande vägar eller servitut.

Ja, det tycker jag med... Kan man anta att med servitutet "Utfart" som finns på våran fastighet, att dom menar hela vägen ut till den samfällda vägen?

Nu kan jag inte de juridiska termerna, men jag hoppas det går att förstå vad jag menar ändå. Vilken fastighet gäller ditt servitut för? Alltså, jag antar att servitutet säger att din fastighet har rätt att ha utfart via en annan fastighet XYZ, eller brukar det inte funka så? Är denna andra fastighet då samma som äger den privata vägen? Eller är det någon helt annan tredje fastighet du måste köra över för att nå den privata vägen?

Ja, jag kanske var lite otydlig... Men den vägen jag markerat som "servitut" ligger på samma fastighet som vägen markerad som "privat väg"

Om lantmäteriet enbart har registrerat snutten ner till den privata vägen som servitut skulle du kunna kontakta ägaren till den privata vägen och hoppas på att få till ett avtalsservitut för att ha rätt att nyttja vägen.

Ja, det är ju naturligt att börja med det. Men vad är det värsta som kan hända isf? Om han som äger marken där enda vägen till tomten går, nekar avtalsservitut?

Du kan alltid gå till Lantmäteriet och begära ett officialservitut för en utfart. Det får du garanterat.

ingen kan hindra dig från väg till ditt hus. Skulle tro att grannen blir tvingad till ett servitut.

Det låter ju bra... Ska börja med att prata med markägaren.

Nästa fundering blir ju om man kan börja bygga som planerat, man vill ju inte skjuta upp allt när man äntligen kommit så här långt...

Vad tror ni om "startavgiften" för vägföreningen då? Som jag fattat det så finns det ju ett värde i dom gemensamma vägarna, och det är det man betalar för. Men eftersom jag redan är medlem /delägare i vägföreningen så blir jag lite fundersam...

Vägföreningens avgift är ju inte personlig utan knyten till fastigheten skulle jag tro.

Erbjud markägaren att beställa hem ett lass grus eller två till den privata vägen så blir han säkert glad och går med på servitutet.

Att en väg är med på kartan betyder inte att den är allmän, tittar på eniro, google osv så har de ju ritat in nästan varenda kostig.

Folk verkar ha svårt att förstå att privata vägar betalas och underhålls av markägaren vilket kan kosta väldigt mycket pengar

Om jag utan någon tidigare fundering om något liknande får yttra mig så har jag en fråga.
Om det är samma ägare på den snutten som du ritat in som "privat väg" och " servitut för tillfart" borde då inte servitutet redan gälla hela vägen ut även om viss del av denna redan nu är existerande?

Eftersom det inte var speciellt längesedan er fastighet bildades tycker jag det är märkligt att det i samband med den förrättningen inte har ordnats så ni har fått rätten till utfatsväg helt tryggad, det är en av de absolut med grundläggande kraven på att ens få nybilda fastigheter.

Jag hade nog ringt upp Lantmäteriet och bett dem titta lite närmare på detta.

Har faktiskt pratat med lantmäteriet, och fick väl inget bra svar egentligen... Ska också försöka få tag på markägaren vid lämpligt tillfälle och kolla hur han ser på saken...

Är väl inte helt säkert att den privata vägen är just privat heller. Iof var den ansvariga i vägföreningen rätt säker på det, men lantmäteriet kunde inte säga helt säkert hur det var.

Har sett den omnämnas i div förrättningar daterade från 67 och frammåt, men enligt vägföreningen har den aldrig blivit intagen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.