Nån som har nåt tips till en kille som varken har tid eller kunskap för att göra det själv just nu. Klipparn ingick i husköpet och behöver åtminstone en ordentlig standardservice (byta luftfilter, tändstift, olja å slipa knivar osv).

Mitt enda alternativ hittills är OKQ8 i Djursholm och det känns som om det borde gå att hitta nåt som är mer prisvärt...
 
Håkma i Täby kanske?

Sök ÅF på www.husqvarna.se, alla som säljer Husqvarna måste ha egen verkstad och de som har verkstad brukar serva flera märken.
 
ClasseClas
Jag hade faktiskt kollat Håkma men de höll för tillfället på med maskiner inlämnade 14maj så väntetiden kändes lite jobbig.

1300spänn! Vad ingick då? Jag trodde det skulle kosta hälften... Det får man väl nästan en ny maskin för?

Jag hade hoppats kunna hitta en liten verkstads-hål-i-väggen med nån kille som inte har nått emot att se över den för ett par hundringar direkt i näven
 
ClasseClas
För 1300 spänn fick jag bytt ett gummimembran i B&S-motorn som inte tål etanolen i vanlig bensin. Nu kör jag enbart med alkylatbensin. Dessutom ingick vanlig basservice, byte olja, stift och luftfilter. Dyrt? Jajamän! Tyvärr lyckades jag inte själv att fixa felet den gången.

Annars är det ingen stor grej att köpa tändstift, olja och luftfilter och byta själv. Kniven kan man slipa med gott resultat med en sån här:
Archive%5CProduct_images%5C20%5CSmall%5C20-841_s.jpg
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90896
 
Går den dåligt eller vill den inte starta?

Jag är mer van att byta olja på bilar men gjorde det på en klippare förra året en Honda, bytte olja tändstift och gjorde rent luftfitlret.

Kniven kan man ta loss och lämna iväg för slipning.

Vad är det för klippare?
 
h-man skrev:
Jag hade faktiskt kollat Håkma men de höll för tillfället på med maskiner inlämnade 14maj så väntetiden kändes lite jobbig.
Fasen, och våra kunder som gnäller och tycker vi är hopplösa alt. dumma i huvudet när vi säger att vi har 5-7 dagars väntetid på verkstaden...

1300:- låter ganska dyrt, fast det är där någonstans stockholmspriset ligger. Kan tänka mig att det var 990 för basservicen och resten reparation. Det är ju momsat och skattat också :)

Vi brukar köra servicekampanjer på vinterhalvåret med lägre pris just för att få ner kötiden under vårmånaderna, men det är ju så dags nu...
 
ClasseClas
1300 spänn var hiskeligt dyrt men eftersom jag inte lyckades repa klipparen själv - efter flera egna demonteringar och fixar - så fick jag lämna in den. Enda fördelen var att jag fick hämta klipparen dagen efter. Detta hände 2002 eller 2003 snarare än för 5 år sen som jag skrev i en tidigare post. Se upp för vanlig etanolinblandad bensin och B&S-motorer! Det lönar sig att använda alkylatbensin även om den är svindyr.
 
Redigerat:
För att vi skall kunna avgöra om 1300 kr är dyrt normalt eller billig så måste vi veta vad som gjordes, det är en viss skillnad på srevice och reparation.

Jag skulle då inte betala några 1300 för en service, om det bara innebär byta olja stift och blåsa rent luftfiltret.

Men har man en åkgräsklippare eller en trädgårdstraktor så förstår jag att det blir dyrare.
 
Vad gäller knivarna så tycker jag man kommer väldigt långt med en finare metallfil ;)
 
ClasseClas skrev:
...

Annars är det ingen stor grej att köpa tändstift, olja och luftfilter och byta själv. Kniven kan man slipa med gott resultat med en sån här:
[bild]
[länk]
En sån där måste jag prova! Nån som kan ge mig en 3raders onlinelektion i knivslipning?

Och när ni ändå är igång så får jag gärna en snabblektion i gräsklipparservice (ffa filter- och tändstiftsbyte...). Jag ska kolla vad det är för modell på klipparen
 
http://www.briggsandstratton.com/eu/se/maintenance_repair/basic_engine_care/changing_oil.aspx

Beroende på vad det är för modell, på en honda fick man hälla ut den ut påfyllningshålet.

Starta den först och kör den varm det är lättare att få ur olja då.
Tänk på att inte dra åt oljepluggen fö hårt, dra den först för hand sedan ett kvarts - 1/2 varv med verktyget som man drar åt en vatttenkraft inte stenhårt.

Har du bytt på en bil nån gång?
 
Måste jag byta olja även om jag nyss fyllt på ny ? Damla var i princip slut

Jag har inte bytt på en bil (ännu...)

Edit. Damla= den gamla
 
Redigerat:
Fördelen med att tappa ur oljan är att man får ut skit som rinner med.

Om du nu fyllt på så är det bättre olja i och du kan ta ett par rundor om ändå om du vill byta den.
En gissning är att den totala oljemängden är en 0,5-0,6 liter
Jag brukar köra lite ksprit i för att rena förgasaren.
Ett bränslefilter monterade vi också sådan som man har på moppen , kapar slangen och sätter på lämpligt ställe.

Det man inte skall glömma efter service är att hålla koll på oljenivån, kolla lite då och då och inte heller fylla på för mycket.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.