16 306 läst ·
63 svar
16k läst
63 svar
Serviceman hade med sig fel material, betala för dubbla resor?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Släng gärna upp lite källor istället för känsloargument. Det finns ingenting som Säger att dom inte får debitera 600 för bilenJockeBL skrev:
Det är dessutom ganska långt ifrån orimligt.
18,50 är endast en Skattefråga om hur mycket man erhåller skattefritt som privatperson. Alla vet att det inte är den verkliga kostnaden.
Du kör säkert inte med egen bil i jobbet för 18.50 utan får också en skattepliktig del. Där jag jobbar är den 16.50.
Totalt är ersättningen 35 kr/mil.
Det är vad servicebilen också minst kostar.
Du kör säkert inte med egen bil i jobbet för 18.50 utan får också en skattepliktig del. Där jag jobbar är den 16.50.
Totalt är ersättningen 35 kr/mil.
Det är vad servicebilen också minst kostar.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
600 spänn servicebil?! Är det ett rullande lab han har med sig eller? Om han dessutom inte har med sig de grejer han behöver för jobbet i den där bilen så är det ingen servicebil utan en vanlig jäkla transport.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
600kr servicebil tycker jag inte är oskäligt däremot 850kr/tim är ju galet högt, men bara gratulera dem som lyckas fakturera detta.
Medlem
· nästan mitt i sverige
· 89 inlägg
Som jag tolkar den info du skrivit så är 600kr en fastkostnad för service bilen.
Det står inget om antal resor eller mil utan bara en kostnad för servicebil. Inget konstigt alls, många firmor har en fast kostnad för det.
Det står inget om antal resor eller mil utan bara en kostnad för servicebil. Inget konstigt alls, många firmor har en fast kostnad för det.
850 kr är 680 kr innan moms.
Om teknikern har en bruttolön på ca 25000 kr är det ca 150 kr per timme. Med sociala avgifter är det nästan 200 kr per timme.
De som enbart har innejobb på firman, t.ex. en telefonist ska också ha lön. Firmans lokaler, verktyg, datorer, programvaror, el, försäkringar och revisor kostar också pengar. Är schemat inte fullbelagt för teknikern kostar han ändå i lön. Företagets ägare vill gärna ha en förtjänst också, efter att pappa staten tagit ut vinstskatt.
Läser man lite grundläggande företagsekonomi inser man att det är många bäckar små.
Om teknikern har en bruttolön på ca 25000 kr är det ca 150 kr per timme. Med sociala avgifter är det nästan 200 kr per timme.
De som enbart har innejobb på firman, t.ex. en telefonist ska också ha lön. Firmans lokaler, verktyg, datorer, programvaror, el, försäkringar och revisor kostar också pengar. Är schemat inte fullbelagt för teknikern kostar han ändå i lön. Företagets ägare vill gärna ha en förtjänst också, efter att pappa staten tagit ut vinstskatt.
Läser man lite grundläggande företagsekonomi inser man att det är många bäckar små.
Absolut rimligt de hade också lite otur med delen.De åker inte med fel delar medvetet.Jonathan Johansson skrev:
Hej!
Jag anlitade en firma för att få hjälp med att laga vårt SPA-bad som jag själv lyckades ha sönder när jag hade lite otur...
Jag hade kontakt med firman och skickade bilder och info på den trasiga delen och en serviceman kom ut för att byta delen. Efter en liten stund upptäcker han att den beställda och medhavda delen inte kommer att passa och arbetet avbryts.
Ny del beställs, en vecka går och firman hör av sig att den nya delen också var fel så det kommer dröja ytterligare några dagar för att förhoppningsvis få hem en ny korrekt del på tredje försöket.
Hur som helst så är nu delen bytt och fakturan har kommit.
Löpande arbete 5h á 850:- ink. moms.
Servicebil 1 st. á 600:-
Servicemannen har varit hos oss i totalt 2h.
Restiden är enl. min uppskattning 45 min enkel väg. Så då får jag det till att firman har fakturerat mig 3h för restid, alltså två tur och retur resor.
Tycker ni att det är rimligt att jag skall betala för båda resorna för att firman inte har klarat att få fram rätt delar?
ser inga konstigheter alls med din faktura.
Du säger du själv uppskattar det till 45min resväg, dvs du har inte en aning om det var köer osv.
Att de debiterar dig 2 timmar för resor borde du själv inse att det är rimligt.
Sen har de jobbat utifrån dina bilder osv. Du hade sönder badkaret, de hjälper dig att laga det.
Om du själv anser att de sen varit där 2 timmar effektiv tid, och på det sen lägga på en timmes jobb för
att beställa dina delar samt hantera dem. Fullt rimligt.
Sen kostnaden för bilen kan juh tyckas vara lite saftigt med 600kr. Men självklartkommer till en bilkostnad.
Men runt 300-600kr.
Så fakturan är helt i sin ordning tycker jag.
Du säger du själv uppskattar det till 45min resväg, dvs du har inte en aning om det var köer osv.
Sen har de jobbat utifrån dina bilder osv. Du hade sönder badkaret, de hjälper dig att laga det.
Om du själv anser att de sen varit där 2 timmar effektiv tid, och på det sen lägga på en timmes jobb för
Sen kostnaden för bilen kan juh tyckas vara lite saftigt med 600kr. Men självklartkommer till en bilkostnad.
Men runt 300-600kr.
Jag håller fullständigt med dig. Forumet svämmar över av indignerade personer som ojar sig över högst rimlig fakturering.I ItWasntMe skrev:ser inga konstigheter alls med din faktura.
Men runt 300-600kr.
Det är klart att man inte skall betala vilka ockerpriser som helst men jag betalar gärna en slant för ett väl utfört arbete av en duktig hantverkare.
Även om du kan pressa priset 500-1000:- spänn så lär väl knappast firman vilja återvända nästa gång något går sönder.
Det är få firmor som överhuvudtaget jobbar mot privatpersoner och detta forumet är väl ett levande bevis på vad det beror på.
Klaga på usla hantverkare och ockrare, slösa inte energi på småkrafs.
ja du har helt rätt i allt du nämde.IngemarB skrev:
Jag håller fullständigt med dig. Forumet svämmar över av indignerade personer som ojar sig över högst rimlig fakturering.
Det är klart att man inte skall betala vilka ockerpriser som helst men jag betalar gärna en slant för ett väl utfört arbete av en duktig hantverkare.
Även om du kan pressa priset 500-1000:- spänn så lär väl knappast firman vilja återvända nästa gång något går sönder.
Det är få firmor som överhuvudtaget jobbar mot privatpersoner och detta forumet är väl ett levande bevis på vad det beror på.
Klaga på usla hantverkare och ockrare, slösa inte energi på småkrafs.
Sen klagas det även på dem som gjort jobbet skitbra och alla är nöjda.
- jag är supernöjd men..... Och sen kommer frågan om det inte är 1000kr förmycket.... trottsallt....