Min Siemens tvättmaskin gav felkod 18. Jag tömde vattnet manuellt men jag kan inte få ut pumplocket. Det går att vrida 90 grader åt vänster men sedan händer inget, det sitter fast.

Någon som vet vad jag kan göra för att få loss det?

A. är ursprungsläge, B. är det som går att vrida.

Bifogar bilder från manualen också.

• Öppen laddlucka på en vit elbil med synlig laddkontakt och bokstaven "B".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättpelare med öppet tvättmedelsfack, sköljmedelseaflöningsområde och delvis synlig trumma, närbild.
    Skapa konto
  • Instruktioner för tömning och rengöring av tvättmaskinens avloppsslang och pump.
    Skapa konto
  • Instruktionsbilder för installation av servicelucka på tvättmaskin, med steg-för-steg-anvisningar. (19 ord)
    Skapa konto
Den kan nog sitta rätt hårt om du inte öppnat den på ett tag. Testa att dra lite hårdare med grepp från tex en polygrip.

Har en maskin där det ser likadant ut. Vet att när det kommit ner nått som inte ska vara där så kan det kila fast. Jag hade tur och det lossnade när jag vred fram och tillbaka och ryckte samtidigt.

M mehe skrev:
Har en maskin där det ser likadant ut. Vet att när det kommit ner nått som inte ska vara där så kan det kila fast. Jag hade tur och det lossnade när jag vred fram och tillbaka och ryckte samtidigt.
Är det i läge B. jag ska dra utåt eller ska jag fortsätta skruva motsols?

Kan fastnat skit så den sitter fast. Plockade ut en insexnyckel ur hålet en gång.

P peter_sweden skrev:
P peter_sweden skrev:
Inte tillgång till maskinen idag och jag minns inte exakt hur långt man vrider.

Enligt sista bilden så vrider du ju i alla fall som klockan går när du sätter tillbaka den. Logiskt sätt borde det då vara tvärtom när du tar bort den :)
Ser nu med att bilden innan visar hur den tas bort, dvs den ska peka åt vänster.

När jag hade en strumpa där så krävdes det mycket våld...

J Jensa86 skrev:
Enligt sista bilden så vrider du ju i alla fall som klockan går när du sätter tillbaka den. Logiskt sätt borde det då vara tvärtom när du tar bort den :)
Ser nu med att bilden innan visar hur den tas bort, dvs den ska peka åt vänster.
Ok så vrid den till position B och sedan dra utåt med polygrip?

• Gilla
Jensa86
  • Laddar…
Alternativt om din maskin inte har en botten. Lägg ned maskinen och lossa på den svarta slangen som går till pumpen. Rensat sedan allt oönskat.

P peter_sweden skrev:
Ok så vrid den till position B och sedan dra utåt med polygrip?
Nej. Du måste skruva flera varv för att den skall lossa. Du har något som blockerar den. Kan du komma åt underifrån och lossa den svarta slangen mellan trumma och pump är det skonsammast.

P
bara att ta i och vrida med en 90 vinklad tång

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.