11 155 läst ·
36 svar
11k läst
36 svar
Servicebil, vad innebär det och vad är en rimlig kostnad?
Sida 1 av 3
Hej! Kostnad för "servicebil" är något som jag ofta stör mig på när hantverkarfakturor kommer, den bidrar till att man känner sig lite lurad. Jag vill dock vara en schysst kund och självklart ska hantverkare ha en rimlig inkomst och kunden ska såklart betala för de kostnader som hantverkaren har i samband med jobbet. Jag skulle därför vara tacksam om någon kan förklara vad "sevicebil" normalt sett omfattar och vad som faktiskt är ett rimligt pris. Alltså, vad är det egentligen som jag betalar för?
Jag antar att många hantverkare har företagsleasade bilar och rimligen borde detta kosta omkring 200-300 kr / arbetsdag för att täcka den kostnaden. Enligt mina erfarenheter brukar kostnaden för servicebil dock pendla kraftigt mellan 300 - 900 (inkl. moms) och ofta får man betala hela kostnaden även om arbetet bara utgör en mindre del av dagen (vilket innebär att hantverkaren kan fakturera samma avgift till flera kunder samma dag).
Vad mer än leasingkostnaden betalar jag för? Slitage/värdeminskning på verktyg? Förbrukningsmaterial?
Hur ska man tänka när man ser en servicebil för 700 kr (+moms) på offerten/fakturan? Är det en rimlig kostnad som motsvarar hantverkarens utgifter eller är det ett småfult sätt att dryga ut sina marginaler? Jag upplever att denna kostnad ofta är ganska luddig i offerter/initiala samtal men sedan kan utgöra en betydande del av fakturan.
Finns det någon anledning att man inte har timdebitering även för bilen? Vore det inte rimligare att skriva i offerten att man kostar 700 kr/h (varav 620:- är arbete och 80:- är för bilkostnaden)?
Jag vill gärna lära mig detta för att veta när det är rätt att ifrågasätta en kostnad och när det är drygt. Jag vill inte bli lurad men jag vill inte heller att hantverkaren ska vara underbetald.
Jag antar att många hantverkare har företagsleasade bilar och rimligen borde detta kosta omkring 200-300 kr / arbetsdag för att täcka den kostnaden. Enligt mina erfarenheter brukar kostnaden för servicebil dock pendla kraftigt mellan 300 - 900 (inkl. moms) och ofta får man betala hela kostnaden även om arbetet bara utgör en mindre del av dagen (vilket innebär att hantverkaren kan fakturera samma avgift till flera kunder samma dag).
Vad mer än leasingkostnaden betalar jag för? Slitage/värdeminskning på verktyg? Förbrukningsmaterial?
Hur ska man tänka när man ser en servicebil för 700 kr (+moms) på offerten/fakturan? Är det en rimlig kostnad som motsvarar hantverkarens utgifter eller är det ett småfult sätt att dryga ut sina marginaler? Jag upplever att denna kostnad ofta är ganska luddig i offerter/initiala samtal men sedan kan utgöra en betydande del av fakturan.
Finns det någon anledning att man inte har timdebitering även för bilen? Vore det inte rimligare att skriva i offerten att man kostar 700 kr/h (varav 620:- är arbete och 80:- är för bilkostnaden)?
Jag vill gärna lära mig detta för att veta när det är rätt att ifrågasätta en kostnad och när det är drygt. Jag vill inte bli lurad men jag vill inte heller att hantverkaren ska vara underbetald.
Moderator
· Stockholm
· 56 050 inlägg
Vad som är en rimlig nivå, kan nog variera rätt mycket mellan typ av hantverkare. Men sakliga kostnader kopplade till bilen är ju i första hand själva bilkostnaden, och där är det fäl rimligt att räkna den som leasing oavsett om firman äger den eller inte. Är det en större "hantverkarvan", så kan den nog kosta mer än 300 kr/dag i leasing. Man får ta årskostnaden delat med antalet arbetade dagar (typ 200 dagar per år).
Sedan har du kostnader för att sköta bilen, lite tvätt, service, reparationer osv. Direktkostnaden för det är troligen försumbar, men lägg även på arbetstiden för att åka till tvätt, verkstad osv. Så blir det en relevant kostnad.
Och så prylarna i bilen, beroende på bransch så kan nog material, maskiner, instrument osv. i bilen vara värt några 100 000. Där finsn en kapitalkostnad, ochg avskrivning. Men framförallt kostar det arbetstid att hålla maskiner och intrument uppdatrerade, servade osv.
Och så får man lägga på för de dagar som firman av olika anledninghar inte kan debitera för bilen, den kostar ju pengar även de dagar firman är mellan uppdrag, på utbildningar. I vissa bransher kanske man har en bil till varje anställd, men 30% av dagarna jobbar de i team så att en eller två bilar blir stående, de kostar ändå pengar.
Men det är klart kommer en hantverkare i en i övrigt tom 30 år gammal volvo, stannar i två timmar och sedan debiterar 900 kr för "servicebil´" så skulle jag kanske titta på möjlighet att bestrida.
Och det är också i mitt tycke orimligt att hantverkare dels debiterar för servicebil på en nivå som förutsätter att verktryg och visst materiallager finns i bilen, och sedan ändå debiterar tid för att åka och hämta 15 mm klämringskopplingar hos Ahlsell. Har man en hög servicebilkostnad så bör man ha rätt att förvänta sig att standardmaterial finns i bilen.
Sedan har du kostnader för att sköta bilen, lite tvätt, service, reparationer osv. Direktkostnaden för det är troligen försumbar, men lägg även på arbetstiden för att åka till tvätt, verkstad osv. Så blir det en relevant kostnad.
Och så prylarna i bilen, beroende på bransch så kan nog material, maskiner, instrument osv. i bilen vara värt några 100 000. Där finsn en kapitalkostnad, ochg avskrivning. Men framförallt kostar det arbetstid att hålla maskiner och intrument uppdatrerade, servade osv.
Och så får man lägga på för de dagar som firman av olika anledninghar inte kan debitera för bilen, den kostar ju pengar även de dagar firman är mellan uppdrag, på utbildningar. I vissa bransher kanske man har en bil till varje anställd, men 30% av dagarna jobbar de i team så att en eller två bilar blir stående, de kostar ändå pengar.
Men det är klart kommer en hantverkare i en i övrigt tom 30 år gammal volvo, stannar i två timmar och sedan debiterar 900 kr för "servicebil´" så skulle jag kanske titta på möjlighet att bestrida.
Och det är också i mitt tycke orimligt att hantverkare dels debiterar för servicebil på en nivå som förutsätter att verktryg och visst materiallager finns i bilen, och sedan ändå debiterar tid för att åka och hämta 15 mm klämringskopplingar hos Ahlsell. Har man en hög servicebilkostnad så bör man ha rätt att förvänta sig att standardmaterial finns i bilen.
Frågan var egentligen generellt ställd men ni får gärna komma med åsikter om olika scenarion.J Jansson69 skrev:
Hur påverkar typen av hantverkare? En elektriker har dyrare arbetstid än en snickare men betyder det att även bilen ska vara dyrare? Jag kan tvärtom tycka att en snickare ofta har större bil och fler verktyg så den bilen känns dyrare för hantverkaren.
Hur påverkar jobbets storlek? Om det är ett stort jobb som spänner över många dagar, är det rimligt att man får rabatt då?
Men vad är det du ska köpa in för tjänst och hur stort är jobbet?J jool08 skrev:Frågan var egentligen generellt ställd men ni får gärna komma med åsikter om olika scenarion.
Hur påverkar typen av hantverkare? En elektriker har dyrare arbetstid än en snickare men betyder det att även bilen ska vara dyrare? Jag kan tvärtom tycka att en snickare ofta har större bil och fler verktyg så den bilen känns dyrare för hantverkaren.
Hur påverkar jobbets storlek? Om det är ett stort jobb som spänner över många dagar, är det rimligt att man får rabatt då?
Tack för bra och utförligt svar.H hempularen skrev:Vad som är en rimlig nivå, kan nog variera rätt mycket mellan typ av hantverkare. Men sakliga kostnader kopplade till bilen är ju i första hand själva bilkostnaden, och där är det fäl rimligt att räkna den som leasing oavsett om firman äger den eller inte. Är det en större "hantverkarvan", så kan den nog kosta mer än 300 kr/dag i leasing. Man får ta årskostnaden delat med antalet arbetade dagar (typ 200 dagar per år).
Jag kan förstå att det finns vissa dagar som en hantverkare inte kan debitera för bilen men det borde rimligtvis kompenseras av de dagar som de kan dubbeldebitera för bilen då de uppenbarligen är standard att ta full avgift även för små jobb trots kort resväg.
Tror det är ganska få firmor som har flera st korta jobb regelbundet som man kan sedan debitera servicebil 2gånger per dag. Flera småjobb kostar dessutom mer i hantering istället.
Våra bilar kostar cirka 12 000/månad beroende på vilken bil. Den kostar lika mycket på semestern när den står still..
Ligger man uppåt 900kr för service bil kan det nog bli lite över men jag antar nästan att den hanterverkaren har lite specialverktyg med sig.
Våra bilar kostar cirka 12 000/månad beroende på vilken bil. Den kostar lika mycket på semestern när den står still..
Ligger man uppåt 900kr för service bil kan det nog bli lite över men jag antar nästan att den hanterverkaren har lite specialverktyg med sig.
Moderator
· Stockholm
· 56 050 inlägg
Jo säkerligen, men det gör "dubbeldebiteringen" lite mer rimlig. Jag är inte hantverkare, men jag inser att här finns en kostnad som på något sätt måste täckas. Sedan är det säkerligen aldrig någon millimeter rättvisa. Utan allt bygger på grova shabloner, som troligen är viktade så att bilens "intäkt" normalt går på plus.J jool08 skrev:
Frågan är inte ställd med ett specifikt jobb i åtanke. Jag har olika erfarenheter av detta, till exempel (priser inkl. moms):J Jansson69 skrev:
Elektriker 2h, servicebil 500:-
VVS 3 h, servicebil 700:-
Elektriker 2 halvdagar, servicebil totalt 295:-
Målare, 2 hela dagar, servicebil 150:-/dag
Elektriker 2 hela dagar, servicebil 550:-/dag
Snickare, 8 hela dagar, servicebil 400:-/dag
Elektriker 6 heldagar, servicebil 850:-/dag
Alla jobben har kort resväg (omkring 15 minuter från firman) och är utförda/erbjudna 2020 eller senare.
Anledningen att jag startade tråden är att jag tycker att det skiljer så otroligt mycket och jag inte riktigt vet vad man betalar för. Intressant att höra hur andra resonerar och vad som kan vara ett rimligt pris per dag/tillfälle. Det kan vara till hjälp om man vill ifrågasätta en bilkostnad.
Moderator
· Stockholm
· 56 050 inlägg
Om vi tar elektriker servicebilen. Jag har sett många elektriker som kommer med en vanlig personbil, har en verktygsväska i bakluckan, med handverktyg och kanske en spänningsprovare som enda instrument, och egentligen inget material överhuvudtaget utom det som de tar med specifikt för jobbet. Möjligen några lösa kopplingsklämmor i verktygsväskan. Andra åker omkring med stora vans, som förhoppningsvis har med sig en hel del av standardmaterial. och en del avancerade testinstrument, isoaltionsprovare, installationstestare för förimpedansmätning osv. Och lite mer elverktyg för håltagning och så.
Om man sedan anlitar en elektriker så är ju frågan om jag hellre tar killen med personbilen som debiterar 150 kr. Eller den fullutrustade för 850 kr.
man vill ju hoppas att den med den dyra bilen ger lite mindre risk för att dyrt besök till Ahlsell, eller komma tillbaka imorgon med bättre hålsåg.
Om man sedan anlitar en elektriker så är ju frågan om jag hellre tar killen med personbilen som debiterar 150 kr. Eller den fullutrustade för 850 kr.
man vill ju hoppas att den med den dyra bilen ger lite mindre risk för att dyrt besök till Ahlsell, eller komma tillbaka imorgon med bättre hålsåg.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Min erfarenhet är att vissa sticker ut rejält i vad de debiterar för "servicebil", men det beror sällan på att de har en bättre utrustad bil. Kopplingen till hantverkarens faktiska kostnader är logisk, men jag ser inte riktigt att den finns där i praktiken.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 018 inlägg
Jag driver plåtslageri i stockholm
Vi tar 395 - 695 kr/ dag beroende på vart vi ska.
Då ingår ex trängselskatt, infrastrukturavgift och parkeringkostnad överallt i Stockholm.
Det som tillkommer är ju timdebiteringen på plåtslagaren under tiden som kör .
Vi tar 395 - 695 kr/ dag beroende på vart vi ska.
Då ingår ex trängselskatt, infrastrukturavgift och parkeringkostnad överallt i Stockholm.
Det som tillkommer är ju timdebiteringen på plåtslagaren under tiden som kör .
Bara nyfiken. Vad händer på ett jobb där ni behöver säg 2-3h under dagen vara 2 pers. Blir det dubbel servicebilkostnad för kunden? Är det skillnad mot om ni är 2pers där hela dagen, samåker ni då?pelle plåttak skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 018 inlägg
Är det servicejobb på tak är dom alltid 2 st , av säkerhetsskäl. Då åker dom i en bil.O olofh skrev:
Allt handlar om planering .
Behövs dom bara ex. 4 timmar på ett servicejobb , så åker dom och tillverkar på verkstan åt något annat projekt resten av dagen. Det finns alltid något att göra på verkstad.
Har Du någon uppfattning om vad en bil kostar per mil? Då menar jag den verkliga kostnaden…J jool08 skrev:Hej! Kostnad för "servicebil" är något som jag ofta stör mig på när hantverkarfakturor kommer, den bidrar till att man känner sig lite lurad. Jag vill dock vara en schysst kund och självklart ska hantverkare ha en rimlig inkomst och kunden ska såklart betala för de kostnader som hantverkaren har i samband med jobbet. Jag skulle därför vara tacksam om någon kan förklara vad "sevicebil" normalt sett omfattar och vad som faktiskt är ett rimligt pris. Alltså, vad är det egentligen som jag betalar för?