129 847 läst ·
359 svar
130k läst
359 svar
"Servicebil" kostnad, rimligt?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
@öringen: Jag känner ett behov att be om ursäkt å Sveriges vägnar (jag har ju inte rätten att tala för alla men tror mig ändå representera en stor del), jag hoppas att du kämpar på med det viktigaste vi har, våra framtida generationer.
@alla hantverkare (utom en): Jag har alltid haft stor respekt för hantverk och BH (samt de många hantverkare jag har i min vänskapskrets) har om och om igen (med några få undantag) visat mig hur fantastiska ni är, jag tackar er djupt för det.
Idag är jag ledsen att rapportera att ert status hos mig har fallit markant. Jag förstår att en individ inte är talande för hela massan men jag kan ändå inte hjälpa att de fördomar jag inte ens trodde jag hade nu aktiveras - av vad jag personligen upplever som en serie djupt osympatiska uttalanden. Jag hoppas ni andra orkar göra en insats för att återställa ert rykte och kanske framförallt att jag ska orka lyssna på er då (just nu känns det inte så).
@ErrkaPetti: Dina inlägg den senaste tiden upplever jag som ett verkligt lågvattenmärke. Jag anser att åsiktsfrihet ska råda och samtidigt smärtar det mig som medmänniska om det du skriver ovan är din.
Trist för mig själv också att den här helgen fick en dålig start, men i sammanhanget är det nog det minsta hindret att komma över...
@alla hantverkare (utom en): Jag har alltid haft stor respekt för hantverk och BH (samt de många hantverkare jag har i min vänskapskrets) har om och om igen (med några få undantag) visat mig hur fantastiska ni är, jag tackar er djupt för det.
Idag är jag ledsen att rapportera att ert status hos mig har fallit markant. Jag förstår att en individ inte är talande för hela massan men jag kan ändå inte hjälpa att de fördomar jag inte ens trodde jag hade nu aktiveras - av vad jag personligen upplever som en serie djupt osympatiska uttalanden. Jag hoppas ni andra orkar göra en insats för att återställa ert rykte och kanske framförallt att jag ska orka lyssna på er då (just nu känns det inte så).
@ErrkaPetti: Dina inlägg den senaste tiden upplever jag som ett verkligt lågvattenmärke. Jag anser att åsiktsfrihet ska råda och samtidigt smärtar det mig som medmänniska om det du skriver ovan är din.
Trist för mig själv också att den här helgen fick en dålig start, men i sammanhanget är det nog det minsta hindret att komma över...
Att ta en högskoleutbildning istället för att välja ett hantverksyrke gäller väl ganska ofta inte om pengar?Akahigi skrev:Jag kan tycka att en lön på 26000kr för en hantverkare inte är en dålig lön. Det är väl ingen som säger att man som hantverkare ska tjäna minst medianlönen, det verkar ju befängt.
Alla kan inte tjäna massa pengar och köra ny Mercedes, det funkar inte så. Varken hantverkare eller lärare för den delen heller. Det här med att ha en oklar prismodell till kunden som gör att det tillkommer kostnader är bara ett sätt att lura sig själv i längden.
När det sedan gäller hela högskoledelen av debatten så är det ju så att alla jobb kräver kompetens, och lärande i arbete, m.m. Men det är en mer begränsad grupp som verkligen klarar en högskoleutbildning (de utbildningar där det finns reella krav på akademisk prestation) än de som inte gör det. Sedan har vi en massa utbildningsplatser i Sverige med högst oklara krav och behov, men det är en annan sak.
Men man kan inte ha samma löner för de som ligger en dryg miljon back efter högskolestudier i missad inkomst, plus studieskulder, som för de som jobbar som hantverkare. Annars vet jag inte hur ni tänker.
Om en rörmokare ska kunna ligga på 35000kr i månaden så blir det ganska dyr timkostnad på det till konsument. Om det nu är marknadsmässigt så får det väl vara så. Men 26000kr är ingen dålig lön det heller. Låg själv under 26 de fyra första åren efter 5 års universitetsstudier.
Vi får nog komma överens om att vi, så länge vi ska ha 32% i arbetsgivaravgifter, kan se en lön över 20000kr som en ok ingångsersättning för många jobb, med tanke på vad den lönen kostar att betala ut.
Har ofta en känsla att det mer handlar om status och bättre arbetsvillkor och bättre och mer stimulerande arbetsuppgifter...
Vi kommer aldrig få någon absolut rättvisa vad det gäller löner i Sverige... Att byta arbetsgivare är ju det enda många duktiga arbetstagare kan göra (om pengarna är viktiga)...
Jag har inga problem med att vissa hantverkare tjänar 24000:- och vissa tjänar 35000:- så länge man gör rätt för sin lön.
Men, tro inte att ungdomar runt 20 år tjänar mer än vi över 50... Det är ganska många magra år även i hantverksjobben...
Ber ännu en gång om ursäkt att jag baktalar lärare, men, har egen erfarenhet av lärare som verkligen inte gör sitt yttersta på jobbet (precis som en hel del i hantverksbranschen)...
Lärare behövs! Och, jag har inga problem med att höja skatten för att dom och vissa inom landstingen får bättre betalt!
Socialliberal kallas det visst...
Som sagt, detta forum är inte till för att baktala oskyldiga hantverkare eller andra yrkesgrupper... Men ibland hettar tempramentet till...
Trevlig helg alla byggahus-forumläsare!
Redigerat:
Till lärarnas försvar får man också säga att det finns en hel del elever som inte gör sitt jobb (det dom är betalda för i form av studiebidrag) dvs. vara aktivt intresserade på lektionerna, avstå från ovidkommande aktiviteter såsom mobilsurf, stök, prat och att störa sina kamrater.ErrkaPetti skrev:
Lärarna har idag inga maktmedel att stävja detta för bättre skolresultat för eleven.
---Tyvärr är jag också en av syndarna som har glidit iväg långt från TS ursprungliga inlägg, men detta handlar kanske om brist på utbildning på hur man som företagare ska ordna nya kunder och behålla dom som nöjda kunder om man inte kan/vill kommunicera vilka kostnader man debiterar kunden :wow:
Medlem
· Västra götaland
· 97 inlägg
Råkade ut för samma sak nu när jag gjorde mitt badrum. Anlitade en firma som tillsammans med 2 andra firmor jobbade som om de var en, men där alla lämnade var sin offert. Ena offerten hade dock galna påslag och just den här typen av kostnad - nämligen att bilen skulle kosta per timme han var hos mig, i praktiken en slags förhöjd timpeng som inte går på rotavdraget. Han fick inte uppdraget.Snigla skrev:I vårt fall handlade det om en rörmokare (stor firma ska tilläggas).. där de tog betalt per timme för att de hade bilen med sig.. :x
...
Vad är era synpunkter på denna extra kostnad (ser gärna att ev hantverkare svarar på saken också, oavsett om ni själva tar betalt för bilen eller inte..) ?
MVH Sandra
Nog för att bil o bränsle kostar, men några 65kr + moms per timma är det då rakt inte! Det är bara osmakligt!
Lär sig saker gör man själv, läraren är bara ett hjälpmedel. Det finns många elever som inte borde få vara i skolan och störa de andra eleverna. I skolan kan man vara när man beter sig på ett ok sätt. I annat fall ska man gå hem. Tycker jag 
Har f.ö. mest bra erfarenheter av hantverkare, men sen går inte jag på pris heller när jag tar in dem. Pris är ett idiotiskt kriterie. Bättre att låta bli om man inte har råd.
Har f.ö. mest bra erfarenheter av hantverkare, men sen går inte jag på pris heller när jag tar in dem. Pris är ett idiotiskt kriterie. Bättre att låta bli om man inte har råd.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 146 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 146 inlägg
MjnjaejHummingbird skrev:Råkade ut för samma sak nu när jag gjorde mitt badrum. Anlitade en firma som tillsammans med 2 andra firmor jobbade som om de var en, men där alla lämnade var sin offert. Ena offerten hade dock galna påslag och just den här typen av kostnad - nämligen att bilen skulle kosta per timme han var hos mig, i praktiken en slags förhöjd timpeng som inte går på rotavdraget. Han fick inte uppdraget.
Nog för att bil o bränsle kostar, men några 65kr + moms per timma är det då rakt inte! Det är bara osmakligt!
Om Du färdas i en timma så kan Du tillryggalägga 10 Mil och bara drivmedel för den sträckan bör hammna på ca.100-150:- beroende på fordon då tillkommer de andra kostnaderna på fordonet --så räkna efter lite först
DOCK ÄR DET OSMAKLIGT ATT DEBITERA BILEN PÅ RÄKNINGEN, USCH Å FY
Medlem
· Västra götaland
· 97 inlägg
Nu pratade vi inte om milersättning och bränsleförbrukning, utan vi pratade om att bilen stod på en (gratis, i mitt fall) parkering, avstängd, i väntan på att hantverkaren ska komma ut igen. Håll isär begreppen.hsd skrev:
Det finns uträkningar på vad bilar kostar per mil, inkl bränsle, slitage o värdeminskning, men det krävs då att bilen rullar - inte att den står still på parkeringen.
Redigerat:
Det är ju en sanning med modifikation för visst kostar en hantverkarbil något varje timme den står stilla.Hummingbird skrev:Nu pratade vi inte om milersättning och bränsleförbrukning, utan vi pratade om att bilen stod på en (gratis, i mitt fall) parkering, avstängd, i väntan på att hantverkaren ska komma ut igen. Håll isär begreppen.
Det finns uträkningar på vad bilar kostar per mil, inkl bränsle, slitage o värdeminskning, men det krävs då att bilen rullar - inte att den står still på parkeringen.
Idag tror jag att 90-95 % av alla företag och hantverkare leasar sina bilar av både skattetekniska och företagsekonomiska skäl. En leasing avgift kan nog ligga på 2500-4000 kr per månad vilket innebär att den kostnaden måste dras in per debiterad timme som hantverkaren kan jobba. Således kostar bilen även när den står stilla.
Därav finns det en fast kostnad som då skall fördelas på timmarna som debiteras, ca 160 timmar i månaden om man kan debitera fullt ut. Sen finns det en rörlig kostnad som härrör sig till drivmedel, däck, service, försäkring etc som då blir debiterbar per körd sträcka.
Personligen tycker jag att det egentligen är mer transparent att debitera hantverkartimmar som en post, bilens fasta kostnad som en post, och den rörliga delen som en post.
Detta innebär ju då att om flera hantverkare åker i samma bil får man en kostnad som är lägre än om man skulle behöva betala bilen i varje hantverkares timdebitering.
Inga kommentarer om priserna i ovan nämnda fall utan det får ju var och en avgöra vad som är billigt eller dyrt. Men att speca sina verkliga kostnader på ett transparent sätt kan i alla fall jag inte förstå skulle vara fel.
I andra trådar klagas det på att man inte specar i absurdum så varför blir det nu så konstigt om man delar upp sina kostnader i de faktiska kostnader som man har? Om sen totalkostnaden blir för stor för ens plånbok är det ju bara att tacka nej.
Att företagaren har vakt en dyr bil tycker jag inte ska falla på kunden utan jag tycker det är rimligt att kunden betalar milersättning för bilen det täcker bränsle och slitage.oceanis skrev:Det är ju en sanning med modifikation för visst kostar en hantverkarbil något varje timme den står stilla.
Idag tror jag att 90-95 % av alla företag och hantverkare leasar sina bilar av både skattetekniska och företagsekonomiska skäl. En leasing avgift kan nog ligga på 2500-4000 kr per månad vilket innebär att den kostnaden måste dras in per debiterad timme som hantverkaren kan jobba. Således kostar bilen även när den står stilla.
Därav finns det en fast kostnad som då skall fördelas på timmarna som debiteras, ca 160 timmar i månaden om man kan debitera fullt ut. Sen finns det en rörlig kostnad som härrör sig till drivmedel, däck, service, försäkring etc som då blir debiterbar per körd sträcka.
Personligen tycker jag att det egentligen är mer transparent att debitera hantverkartimmar som en post, bilens fasta kostnad som en post, och den rörliga delen som en post.
Detta innebär ju då att om flera hantverkare åker i samma bil får man en kostnad som är lägre än om man skulle behöva betala bilen i varje hantverkares timdebitering.
Inga kommentarer om priserna i ovan nämnda fall utan det får ju var och en avgöra vad som är billigt eller dyrt. Men att speca sina verkliga kostnader på ett transparent sätt kan i alla fall jag inte förstå skulle vara fel.
I andra trådar klagas det på att man inte specar i absurdum så varför blir det nu så konstigt om man delar upp sina kostnader i de faktiska kostnader som man har? Om sen totalkostnaden blir för stor för ens plånbok är det ju bara att tacka nej.
Annars blir det att man ska betala hantverkarens lön + vad bilen kostar att äga + vad det kostar att köra bilen!
Lite orimligt i min mening, bilen är ett verktyg inte så mycket annat, och då ser jag inte varför man då ska betala inköp och slitage.
Jag personligen är inte sugen på att betala för det
Edit: fast hursomhelst så blir man ju endå illa tvungen att betala för hantverkarens bil på det ena eller andra sättet. Men snart känns det som att hantverkarna kommer debitera alla sina kostnader på kunderna för att inte ha någon kostnad över huvudtaget
Redigerat:
Jag tror jag förstår hur du menar, men jag håller inte med.Lutte skrev:
Det var lite väl endimensionellt sett.
En hantverkare kan väl först och främst köpa en lämplig bil, vare sig den är dyr eller billig.
Om en hantverkare kommer till mig och ska borra 100 hål i betong så vill jag naturligtvis att denne har med sig en dyrare borrhammare än en billig men ineffektiv slagborrmaskin.
Likaså är det ju också bättre att han kommer i en dyrare VW-buss och har med sig de verktyg och material som behövs än i en VW polo och måste åka en eller flera gånger och hämta saker.
Egentligen tycker jag det är rätt så egalt om hantverkaren åker caddy, Nissan Navarra eller Lamborghini Countach till uppdraget. Det är väl upp till hantverkaren själv att bestämma sin affärsmodell.
Så länge allt är öppet och transparent för kunden, inga överraskningar sen på fakturan, så är det väl bra.
Och då kanske det blir självsanerande över hur dyra/fina bilar ens verksamhet "tål".
Och glöm inte att hantverksbilen har lite samma roll som skyddskor och stegar och maskiner m.m.
Dåliga grejer ökar förslitningen på hantverkaren och skaderisken öht. Man måste också tänka långsiktigt så kroppen håller ett helt arbetsliv och att man så sällan som möjligt skadar sig så man inte får in pengar under kortare eller längre tid.
(Och detta är utomordentligt bra för samhället också !!)
Medlem
· Västra götaland
· 97 inlägg
Tidigare så ingick leasing/avbetalningskostnaden i timpengen, liksom vidareutbildning, verktygsinköp osv - sådant som krävdes för att göra jobbet och som räknades som fasta kostnader.oceanis skrev:
Men om man väljer att lyfta fram en fast kostnad framför andra är det väl också rimligt att timpengen minskar med motsvarande?
Har inga som helst problem att man specar kostnader - det är jättebra. I mitt fall fanns det dock inte någon annan bilkostnad än den per timme.
I samma fall så var kostnaden i sig inte problemet, utan just prissättningsmodellen, och precis som ni säger så har man valet att tacka nej - vilket jag gjorde. Jag tycker fortfarande att det är osmakligt när hantverkaren skall lägga 2 dgr arbete, jag köper materialet via hantverkaren och i offerten så är _reskostnaden_ drygt 10% - ungefär samma kostnad som om han åkt taxi fram o tillbaka!
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Hur ofta har hantverkare orimligt dyra bilar?Lutte skrev:Att företagaren har vakt en dyr bil tycker jag inte ska falla på kunden utan jag tycker det är rimligt att kunden betalar milersättning för bilen det täcker bränsle och slitage.
Annars blir det att man ska betala hantverkarens lön + vad bilen kostar att äga + vad det kostar att köra bilen!
Lite orimligt i min mening, bilen är ett verktyg inte så mycket annat, och då ser jag inte varför man då ska betala inköp och slitage.
Jag personligen är inte sugen på att betala för det
Edit: fast hursomhelst så blir man ju endå illa tvungen att betala för hantverkarens bil på det ena eller andra sättet. Men snart känns det som att hantverkarna kommer debitera alla sina kostnader på kunderna för att inte ha någon kostnad över huvudtaget
Nästan alla jag stött på kör någon form av skåpbil ex vw, renault, citroen osv.
Behovet styr storleken.
Elektriker och målare brukar ca Caddy, kangoo och liknande. Snickare har ofta transporter, trafic eller mindre.
Hur du än vrider och vänder på det så betalar du för hantverkaren lön, bil, verktygosv. Till och med hans skithuspapper då enda inkomsterna är från kund.
Jag måste säga att jag är oerhört förundrad över ditt svar som visar brist på det mest elementära i ekonomi och företagande. Undrar vad du jobbar med själv för du tycks ju tro att allt är gratis och att din arbetsgivare inte behöver betala för din utrustning, kontor eller annat som behövs för att du skall kunna göra ditt jobb.Lutte skrev:Att företagaren har vakt en dyr bil tycker jag inte ska falla på kunden utan jag tycker det är rimligt att kunden betalar milersättning för bilen det täcker bränsle och slitage.
Annars blir det att man ska betala hantverkarens lön + vad bilen kostar att äga + vad det kostar att köra bilen!
Lite orimligt i min mening, bilen är ett verktyg inte så mycket annat, och då ser jag inte varför man då ska betala inköp och slitage.
Jag personligen är inte sugen på att betala för det
Edit: fast hursomhelst så blir man ju endå illa tvungen att betala för hantverkarens bil på det ena eller andra sättet. Men snart känns det som att hantverkarna kommer debitera alla sina kostnader på kunderna för att inte ha någon kostnad över huvudtaget
Oavsett om man kör en liten Berlingo, Partner, Vito eller lämplig pickup så kostar väl bilen något att äga precis som borrmaskinen, sänksågen eller skruvmejseln gör. Och allt skall naturligtvis betalas av den intäkt man får genom att debitera kunden. Sen får detta spridas ut på lämpligt sätt beroende på hur det skall skrivas av eller betalas.
När det gäller bilen så är inte de siffror jag anger några orimliga siffror för en standard hantverkarbil med inredning. Jag antar att du mycket väl begriper att hantverkaren inte skall promenera hem till dig med utrustningen på ryggen och han/hon lär ju inte kunna hyra en bil och bara betala för den timmen det tar att köra utan man får nog snällt betala för hela tiden man har bilen och det är ju 12 månader om året oavsett om den står stilla när hantverkaren är inne i ditt hus och jobbar.
Och naturligtvis ska du betala både lön, vad det kostar att äga bilen (fasta kostnader) och vad det kostar att köra bilen (rörliga kostnader) allt annat skulle ju vara orimligt att begära.
Hur stora de olika posterna är, är en annan fråga och som "Mikael L" skrev så är det ju upp till var och en att bestämma så länge de redovisas så att kunden kan bestämma om han/hon är beredd att betala det hela. Men att som du hävdar att man som kund skulle slippa betala de fasta kostnaderna för bilen är ju lite väl magstarkt att påstå.
Fundera igen om inte din arbetsgivare tar betalt för dina omkostnader för jag tror ju inte att varken du eller arbetsgivaren bedriver välgörenhet.
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
Det är ju för jävligt! Ska det fortsätta så här kommer det att sluta med att hantverkarna TJÄNAR pengar på att jobba.Lutte skrev: