Jag har fått lite konstiga meddelanden från easypark. Verkar som att man kan slippa avgiften om man bara använder den inom en kommun. Jag har dock inte forskat djupare i det.

Gissar väl lite här men det är väl så att ett bolag får kontrakt på P-bevakning och de andra bolagen vidareför bara din betalning till det kontrakterade bolaget och för att tjäna något så lägger de på sin avgift. Att de tidigare gjort detta "gratis" är bara för att få marknadsdelar dvs få så många som möjligt att börja använda appen tills man har skapat en vana hos folk samt konkurrerat ut så många andra aktörer som möjligt. Väl i etablerad stark position börjar man ta betalt.

BirgitS
T TypRätt skrev:
Gissar väl lite här men det är väl så att ett bolag får kontrakt på P-bevakning och de andra bolagen vidareför bara din betalning till det kontrakterade bolaget och för att tjäna något så lägger de på sin avgift. Att de tidigare gjort detta "gratis" är bara för att få marknadsdelar dvs få så många som möjligt att börja använda appen tills man har skapat en vana hos folk samt konkurrerat ut så många andra aktörer som möjligt. Väl i etablerad stark position börjar man ta betalt.
Vad jag förstår från vad Stockholm skriver så har de avtal med flera bolag. De olika betaltjänsterna har olika tilläggstjänster som man kan betala för och det är väl med sånt som de borde överleva, typ som Klarna gör.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad jag förstår från vad Stockholm skriver så har de avtal med flera bolag. De olika betaltjänsterna har olika tilläggstjänster som man kan betala för och det är väl med sånt som de borde överleva, typ som Klarna gör.
”Betala P”, Stockholms stads egen, rätt kritiserade gratisapp, skrotas från i höst. Användarna hänvisas i stället till kommersiella alternativ.

– Alla ska ha en grundversion där det inte ska kosta att använda appen, säger Tommy Jakobsson, som handlagt ärendet på Trafikkontoret.

En av tankarna är att även mindre aktörer ska kunna ansluta sig, vilket ska stimulera konkurrensen. Ett av kraven är att det ska finnas en grundversion av appen som inte kostar att använda.

– Det blir en viss grundfunktionalitet, väljer du att få mertjänster, som kanske faktura eller liknande, så kanske du får betala för det, säger Tommy Jakobsson, projektledare på Trafikkontoret.
https://www.dn.se/sverige/stockholms-parkeringsapp-betala-p-laggs-ner/

• Gilla
Dracula och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag inte det problemet normalt, men kanske dags att nummerplåtarna sitter med snabbfästen när man parkerar, VIN-numret innanför vindrutan döljs lämpligen med en P-skiva😉
Och jag är en rebell som reagerar på det ena ofoget efter det andra för att göra livet surare och kostsammare hela tiden utan nytta. (annan än för dem som vill pungslå oss på alla sätt och vis)

Easy Park skriver:

"I följande städer/kommuner så har vi avtal med staden/kommunen så att man inte betalar någon serviceavgift på dom kommunala parkeringsytorna utan man betalar bara för själva parkeringen:"

...och så kommer en lista över några kommuner.

Dock står den texten under rubriken "Easy Park Large" som ju betyder att man köper sig fri från serviceavgift med en månadskostand. Jag tycker det är oklart. Klart är dock att jag parkerat i Trollhättan, utan avtal och utan serviceavgift.

https://www.easypark.com/sv-se/hjalp/betalning-pris/pris-privat

• Gilla
Dracula och 2 till
  • Laddar…
C
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Easy Park skriver:
Dock verkar det inte samma sak som att EasyPark är gångbart på alla kommunala parkeringar i dessa kommuner. Erfarade jag själv härom veckan (P-hus i Västerås).

Sjukt med dessa parkeringar där enda betalningsmetoden är via (ett begränsat urval av) appar.

På Nordstan i Göteborg så är det Linky, Autopay och slutligen Parkman i en kedja som hanterar betalningarna. Parkman/Autopay tar ingen extra avgift, men Linky gör det. Linky tar 3kr extra per timme som jag tolkar det, dvs 30kr per timme blir 33kr per timme när man använder Linky på Nordstan. Nu står jag oftast inte mer än en timme då man vid betalning oftast hamnar där strax innan 18 då det blir gratis...

Jag kör normalt sett Parkster då den är gratis. Easypark kommer jag dock inte undan då vissa BRF:er där jag känner folk har valt att ha avtal med dem. Sedan är det Easypark på ett par laddare där jag stödladdar laddhybriden ibland.

JanneJanne123
Så vilken app ska man använda i Sthlm nu för tiden för att slippa 5 spänn i serviceavgift hos EasyPark?

pacman42 pacman42 skrev:
På Nordstan i Göteborg så är det Linky, Autopay och slutligen Parkman i en kedja som hanterar betalningarna. Parkman/Autopay tar ingen extra avgift, men Linky gör det. Linky tar 3kr extra per timme som jag tolkar det, dvs 30kr per timme blir 33kr per timme när man använder Linky på Nordstan. Nu står jag oftast inte mer än en timme då man vid betalning oftast hamnar där strax innan 18 då det blir gratis...

Jag kör normalt sett Parkster då den är gratis. Easypark kommer jag dock inte undan då vissa BRF:er där jag känner folk har valt att ha avtal med dem. Sedan är det Easypark på ett par laddare där jag stödladdar laddhybriden ibland.
Linky verkar ta avgifter överallt, eller i vart fall överallt jag använt den. Den ligger därmed bland apparna jag inte använder om jag inte måste.

Sen det där med att ta betalt för att få kvittot på e-post tycker jag är ett jäkla ofog.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.