Har fått lite tankar hur jag skulle kunna få till en bra serverlösning hemmavid.
Men jag är ganska grön på det här med servrar.

Bakgrund.
Idag har vi en server som rullar i källaren. Den fungerar som NAS (OMV) med lite plugins som Unifi server och nåt mer som rullar på den.
Övrigt
1st rpi med Domoticz server (kraschar 1ggr per månad)
1st rpi med Magic mirror server

Vad jag vill åstadkomma med min server:
Köra något server OS som kan virtualisera separata servrar.
Gärna skrivbordsbaserat. Så man kan hantera de olika servrarna i olika fönster.
Så jag kan köra en del med OMV, en del med Domoticz, en del med open HAB, osv.
Då kan jag även logga på ett bra sätt utan att skriva sönder MicroSD korten i rpi.

Är det någon som sitter på lite kunskap om sånt och kan hjälpa mig i rätt riktning?
Forumet brukar ofta glänsa :-)

P
Har du kikat på FreeNAS www.freenas.org ?
Finns plugins för det mesta och du kan även köra VM i den.
FreeNAS kör du på en vanlig PC eller en PC baserad server om du vill lyxa till det.

Frågan är väl snarare hur mycket du vill gräva ner dig i teknikaliteter eller om du bara vill ha något enkelt som funkar med en gång. Skrivbordsbaserat, menar du med lokal skärm och tangentbord?

Redigerat av moderator:
Körde freenas innan på servern.
Satt mig inte in i det till 100%. Har för mig att det var något som inte fungerade som det skulle.

OMV har jag kört i några år och det har fungerat bra, men villl integrera det mesta i samma hårdvara.
Kikar lite på Docker (som finns i OMV). Det är där jag kör unifi. Dock är det omständigt som tusan vid uppdateringar osv.

Har surfat lite och hittat microsoft hyper-v eller vad det hette.

Japp lokal skärm och tangentbord. Har allt i ett skåp så det är inte några konstigheter att sätta upp en skärm och tgb i anslutningen till servern.

Vill minnas OMV är skapat av killen som gjorde freenas men ville börja om från början.

Ja det kan nog stämma. Känns som jag läst det tidigare någonstans.

Vad tror ni om följande:
OMV 4.xx
installera Virtualbox under OMV
-Virtuell MagicMirror
-Virtuell Domoticz eller liknande
-Virtuell Unifi server

P
Xenserver eller qubes os. Baserat på Xen så du kan köra lite vad du vill i os väg.

Freenas lär ju vara bra för storage men är väl inte lämpligt som router os eller VM host?

Själv kör jag Gentoo och har inte behövt köra några VM. Eventuellt kanske börjar titta på Docker snart.

Jag tror VirtualBox passar ditt behov. Servrarna i VirtualBox kan du köra headless så kan du ta dig in till dem via RDP eller SSH utan att behöva ha dem igång i fönster i den fysiska servern.

Det är docker jag vill ifrån.
Kommer inte riktigt överens med det.

Hade varit bättre med separata servrar.

En dum fråga kanske:
Kan man dela hårddisken mellan flera servrar? Eller måste man ha en hdd för varje virtuell server?

P
Det normala är att varje VM ligger som en egen fil på det gemensamma filsystemet.

Jag förstår bara inte varför du vill dela upp på flera olika virtuella maskiner, är det för att de kräver olika operativ?

Är det inte enklare att ta en helt vanlig unix-lik maskin och köra allt på? Du verkar ju kunna en hel del och vara intresserad av att pilla på sakerna.

Kör virtuella maskiner på macen jag har. (2 xp dist för programvara till bilen)

Jag är inte helt bekväm med linux/unix i ssh-miljö.

Domoticz, magicmirror och unifi-server kan man köra på Linux
Men det är alltid nåt skit med portar som ska öppnas och krocka.

Domoticz kör man på valfri port. Magicmirror ligger från början på port 8080 samma med unifi.

Det är nog tyvärr min okunskap i Linux som lyser igenom varför jag vill göra som ovan.

P
Om du bara behöver komma åt tjänsterna från insidan så kan du ge maskinen fler IP-adresser och sedan konfa varje tjänst till sin egen IP adress. Du får bara se upp så att du inte har någon tjänst som binder till alla IP adresser på maskinen.

Det låter som om det vore enklare att ta reda på hur tjänsterna skall konfas korrekt än att hålla en massa virtuella maskiner uppdaterade och igång. VM är bra om det är saker som bråkar med varandra, kräver olika OS eller som kan behöva flyttas till en egen maskin på grund av att de tar för mycket kraft men annars tycker jag det mest är bök.

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Tack!
Kul att höra personer som kan något bra, förklara.

Domoticz, MM och ev framtida openhab måste gå att komma åt från utsidan.
Unifi och NAS programvara får stanna inne i nätverket.

Det är nog dags att ta ett omtag på servern.
Blev lite less för ett tag sedan när jag skulle uppdatera till OMV4, då vägrade den att mounta diskarna.
Så jag fick gå tillbaka till OMV3.
Troligen ligger det i någon support för RAID chipset eller liknande. Grottade inte ner mig alltför länge i det.

P
OMV har jag aldrig kört så exakt hur du skall konfa den kan jag inte hjälpa dig med men den verkar vara Linux baserad och alla Unix system funkar på liknande vis när det gäller Ip adresser och portar.

Har du denna maskin som router/gateway också eller forwardar du portar i en router till de tjänster du vill komma åt utifrån?

Ingen fara, men tack för tanken iaf.
En lösning verkar vara att installera om OMV och wipea diskarna för att kunna mounta dessa i OMV4.
Systemdisken bråkar lite så jag tänkte byta ut den samtidigt som jag tar tag i det.

Nej maskinen ligger inte som GW. Bara mjukvaran för att konfigurera router och AP.
I mjukvaran kör jag port forwarding till de tjänster som jag använder.

För att virtualisera en miljö hemma behöver du ha en dator/server med stöd för virtualisering på processorn. Nu har nog de flesta nya processorer det, möjligen att man måste slå på de i bios.
Vmwares plattform ESXi är gratis att köra på en server. Installera den och konfigurera den, sen kommer du åt den via ett webbinterface. Där kan du lägga upp dina virtuella servrar, och installera exempelvis OMV för att skapa en NAS funktions om är virtuell. I vmware delar du ut diskarna till respektive server.
Dock skulle jag rekomendera att kolla på ett dedikerat NAS om du vill virtualisera saker. Dvs, skaffa ett dedikerat nas och dela ut disk till vmware från det. I vmware läger du sedan dina virtuella servrar på den utdelade volymen. De finns mängder av filmer och guider på bland annat youtube hur ESXi fungerar, smutt peka klicka gränssnitt i webben samt väldigt simpel att installera. Räcker egentligen med ett typ minneskort på 16gb för att köra ESXi ifrån.

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.