1 540 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Serva handjagare
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Vår motorklippare har havererat, men eftersom vår gräsmatta är så liten har vi ingen brådska med att byta ut den utan har tagit fram den 15 år gamla handjagaren istället…. För att den ska bli mer klipp i den (klippa bättre alltså), så tänkte jag serva upp den - dvs smörja och eventuellt slipa knivar och så…
Jag har aldrig trimmat en handjagare förut - har forumet några tips?
Jag har aldrig trimmat en handjagare förut - har forumet några tips?
Beror lite på ålder och hur konstruktionen ser ut på just din klippare, och skicket så klart.
Men generellt, rengör allt från torkat gräs osv.
Se till att alla skruvar sitter som dem ska, lite enklare klippare är klena och vrider sig ofta i chassit/handtag när man pressar hårt så skruvar har en tendens att lossna något.
Smörj allt som ska röra sig med lämpliga fetter/oljor. Jag kör oftast kullagerfett och 5-56/wd40
Om knivarna inte är för dåliga och understålet rakt så fungerar ofta en backlaping utmärkt.
Köp en slippasta, jag har ofta använt ett tvåpack ventilslippasta från biltema med olika grovhet.
Ta en stark skruvdragare och snpinn cylindern i motsatt riktning mot när den klipper pensla på slippasta och skruva försiktigt understålet närmre så den nuddar lätt. när knivarna ser stålrena ut så spola noga av all pasta och gör ett klipptest med en tunn pappersbit. cylindern och understålet ska inte behöva vidröra varandra men det ska va väldigt nära.
Det finns bra filer på nätet om hur man gör allt detta bra så testa att googla fram just för din modell.
Är det stora skador på knivytan så kan man behöva ta dem med slipmaskin/vinkelslip först för att dem inte ska skada understålet under en backlap.
Man ska även tänka på att en cylinderklippare fungerar bäst på kort gräs och att man max bör klippa 1/3 av gräsets totala höjd. Det blir mycket tyngre att klipa långt gräs som dessutom ofta hellre viker sig.
Men generellt, rengör allt från torkat gräs osv.
Se till att alla skruvar sitter som dem ska, lite enklare klippare är klena och vrider sig ofta i chassit/handtag när man pressar hårt så skruvar har en tendens att lossna något.
Smörj allt som ska röra sig med lämpliga fetter/oljor. Jag kör oftast kullagerfett och 5-56/wd40
Om knivarna inte är för dåliga och understålet rakt så fungerar ofta en backlaping utmärkt.
Köp en slippasta, jag har ofta använt ett tvåpack ventilslippasta från biltema med olika grovhet.
Ta en stark skruvdragare och snpinn cylindern i motsatt riktning mot när den klipper pensla på slippasta och skruva försiktigt understålet närmre så den nuddar lätt. när knivarna ser stålrena ut så spola noga av all pasta och gör ett klipptest med en tunn pappersbit. cylindern och understålet ska inte behöva vidröra varandra men det ska va väldigt nära.
Det finns bra filer på nätet om hur man gör allt detta bra så testa att googla fram just för din modell.
Är det stora skador på knivytan så kan man behöva ta dem med slipmaskin/vinkelslip först för att dem inte ska skada understålet under en backlap.
Man ska även tänka på att en cylinderklippare fungerar bäst på kort gräs och att man max bör klippa 1/3 av gräsets totala höjd. Det blir mycket tyngre att klipa långt gräs som dessutom ofta hellre viker sig.
Då får du klippa samma yta flera gånger och sänka klipparen mellan gångerna. 10 cm är långt för handjagare. Det går om det är torrt men är väldigt jobbigt. Vår garden har 47 mm som högsta läge och säg då att man kan klippa till 75 mm gräsH Hybro skrev:
Så pass högt så är cylinder fel teknik tycker jag. Det är tungt och blir sällan snyggt, då kan man lika väl köra en billig motordriven med nån form av mulcher eller uppsamlare så inte gräsklippet bildar drivor.H Hybro skrev:
Många handjagare har max klipphöjd 40-50mm och min 10-12mm. Motordrivna cylindrar går lägre men är mer för finsmakare kanske.
Jag tycker någonstans i mitten är lämpligt med handkraft. På max så blir det ofta tovigt och är man nere på min så har man nog högre krav på resultat och har gått över på en motordriven cylinder.
Har kört både handjagare, motorcylinder men gått över till robot då jag inte längre hinner springa över mattan 3ggr i veckan.
Klicka här för att svara