Sedan April måste man lämna 3 års garanti på materialet, tänk tex att du lägger
ut en T2 golvvärme och den går sönder efter 2,5 år då är det ditt problem.
Det betyder ju naturligtvis att man själv vill köpa det man bygger med.
Sedan går det väl alltid att friskriva sig men det är ju en annan sak.

C
hammarmannen skrev:
Sedan April måste man lämna 3 års garanti på materialet, tänk tex att du lägger
ut en T2 golvvärme och den går sönder efter 2,5 år då är det ditt problem.
Det betyder ju naturligtvis att man själv vill köpa det man bygger med.
Sedan går det väl alltid att friskriva sig men det är ju en annan sak.
Du kan ju inte rimligtvis krävas på garanti på material som du inte har levererat. Det säger ju sig självt.

nja som entrprenör måste du nog friskriva dig garantiansvaret i vissa fall. Gränsen är ju inte knivskarp...

"Du kan ju inte rimligtvis krävas på garanti på material som du inte har levererat. Det säger ju sig självt. "

-Jag skriver inte heller att man kan krävas på det, men man får finna sig i att lämna garanti på det man levererar, inte helt okomplicerat beroende på vad det gäller.

Det jag menade var att en del kunder vill att man handlar en viss vara bara för att den är billig, om jag går med på att handla den och installera, utan att friskriva mig, får jag ju stå för garantin. Klart jag går fri om kunden själv köper sakerna.

C
hammarmannen skrev:
Det jag menade var att en del kunder vill att man handlar en viss vara bara för att den är billig, om jag går med på att handla den och installera, utan att friskriva mig, får jag ju stå för garantin. Klart jag går fri om kunden själv köper sakerna.
OK. Isåfall är det väl inte mer komplicerat än att be kunden köpa dessa grejor själv? Det är ju inte annorlunda än i vilken bransch som helst? Bilverkstan och reservdelar t.ex.?
Tycker det här spårade ur lite, det är väl knappast detta som är anledningen till att många hantverkares materialpriser ligger högt över t.ex. byggmax? Vad jag vet så handlar de flesta hantverkare hos grossister till priser långt under de vi privatpersoner erbjuds på byggvaruhusen, och då får de både kredit och garanti på grejorna från grossisten.

cpalm skrev:
[quote author=hammarmannen link=1137184030/30#48 date=1140970232]Vad jag vet så handlar de flesta hantverkare hos grossister till priser långt under de vi privatpersoner erbjuds på byggvaruhusen, och då får de både kredit och garanti på grejorna från grossisten.

Vilken grossist handlar en snickare på?

fick nyligen pris på en köksfläkt hos grossist, där kostade den 1800+moms, för en likadan som tillverkas på samma fabrik men har ett annat namn tar elgiganten 1100 med moms :o

nu har jag ju inte ett multinationellt storföretag med deras rabatter, men ibland så är det billigare att köpa vissa grejor "på stan"

Loda skrev:
[quote author=cpalm link=1137184030/30#49 date=1140972374][quote author=hammarmannen link=1137184030/30#48 date=1140970232]Vad jag vet så handlar de flesta hantverkare hos grossister till priser långt under de vi privatpersoner erbjuds på byggvaruhusen, och då får de både kredit och garanti på grejorna från grossisten.

Vilken grossist handlar en snickare på?
[/quote]

Citatet kommer ju inte riktigt från mig,varför det står att det kommer från mig är en gåta ( men så är man ju ingen hacker direkt) När jag nämnde hantverkare i ett tidigare inlägg, menade jag dem generellt och tänkte på rörmokare och elektriker i grossistfallet.
Som snickare handlar jag som tidigare nämnts där tillfälle bjuds,
passerar jag däremot min "favorit firma" en mindre trävaruhandlare med
fin snabb service och fint virke handlar jag där. Skillnaderna i pris är doch så små
att det inte är försvarbart att ta en omväg dit istället för att åka in på en storbutik.
Det finns (vad jag vet) ingen trävaruhandlare som endast säljer till yrkesmän.

Men för att besvara det som tråden började med "seriösa hantverkare, finns det"
så är svaret ja.

Hammarmannen - citatet ovan kom från cpalm och kopieringen av citatet funkade inte korrekt för Loda - som tydligen inte fick med hela länken vid citeringen.

Endast en liten förklaring - mänskliga faktorn - inte direkt programfel (räddar bara Marlenes rykte härinne  ;D). Ingen hacker är heller delaktig  ;). Men det är ju viktigt att du inte skall stå för något du inte sagt.!

Visst finns det seriösa hantverkare - men de är svåra att hitta! Min tilltro till dem har fått sig rejäla törnar under de senaste åren. Men jag är övertygad om att dom finns!

Annars ligger vi iallafall risigare till än vi hitills trott. :-/

Jag tror att problemen finns mest i de regioner som har en hög ökning på byggandet av småhus - oavsett om det är i storstan eller på landet. Det är en uppenbar överförsäljning vs för få bra byggare som gör att vi i slutändan får fram dessa oseriösa sk hantverkare.

RilleRock
Klart det finns.
Finns det kunder som inte gnäller? ::)
Skulle vi hantverkare skriva en gnälltråd varje gång vi råkat ut för ngt så hade man haft fullt upp.
Personligen har jag för det mesta positiva erfarenheter.
Kan bero på att man inte gör så mkt jobb till villaägare :)

Trevlig Helg

RilleRock skrev:
Klart det finns.
Finns det kunder som inte gnäller? ::)
Skulle vi hantverkare skriva en gnälltråd varje gång vi råkat ut för ngt så hade man haft fullt upp.
Personligen har jag för det mesta positiva erfarenheter.
Kan bero på att man inte gör så mkt jobb till villaägare :)

Trevlig Helg

Om många som köper en ny silverfärgad volvo V70 får levererat en grön epatraktor från -78 med punktering och motor som skurit så tror jag även det skulle bli gnälltrådar om detta. Om hantverkare i större utsträckning skulle leverera det som beställts utan massa felaktigheter så skulle vi slippa gnälltrådarna.

Trevlig helg själv! :)

jag brukar då iaf inte ha problem med gnälliga kunder, däremot brukar en del kunder "tappa bort" fakturan så man måste påminna dom om den. fast jag förstår att en del kunder kan vara gnälliga, dom vill ha jobbet och materialet "gratis" och om elektrikern sen gör jobbet snabbt och med billigt material eller material som kunden själv håller med så kan det nog bli gnäll. antingen så får det kosta lite mer och bli bra eller billigt och dåligt.

En viktig fråga i det här sammanhanget är väl hur vi ska få bort oseriösa och dåliga sk hantverkare/entreprenörer eller åtminstone minska deras skadeverkan. Det är ju dom som syns och tyvärr blir ju sedan hela branschen lidande. Kan ju inte vara bra att de får härja fritt vare sig för er som är stolta, duktiga och seriösa hantverkare lika litet som det är skoj för oss som bygger och i vår "enfald" betalar dyra (ja, det har varit dyrt hitills - men vi trodde ju det var värt det) pengar för att få jobbet gjort.

Är det någon som har en bra ide?

PS
Har haft en trevlig helg!
DS

P
Om alla endast anlitar hantverkare på rekommendationer så dör klåparna snart självdöden. Problemet är väl att det alltid finns folk som anlitar andra i blindo.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.