7 788 läst ·
62 svar
8k läst
62 svar
Seriösa hantverkare finns det?
Sida 1 av 5
Efter många kontakter med hantverkare inom flera branscher: bilmek. byggare, snickare mfl så börjar jag undra.
Finns det några seriösa hantverkare idag och hur hittar jag dom. I merparten av de fall jag anlitat hantverkare för att få ett proffsigt arbete utflört har jag konstaterat efteråt att jag (akademiker med skrivbordsjobb)l skulle ha gjort jobbet bättre själv och på kortare tid.
Detta har resulterat i att jag fått kontakta hantverkare flera gånger för att han ska kunna reparera den "skada" som han förorsakat. När han inte har klarat detta efter lång tid har jag krävt pengarna åter för att själv kunna åtgärda det ursprungliga felet samt de följdskador som "proffset" orsakat.
Så jag undrar finns det någon som blivit skinnad av hantverkare och varit nöjd med deras jobb?
Finns det några seriösa hantverkare idag och hur hittar jag dom. I merparten av de fall jag anlitat hantverkare för att få ett proffsigt arbete utflört har jag konstaterat efteråt att jag (akademiker med skrivbordsjobb)l skulle ha gjort jobbet bättre själv och på kortare tid.
Detta har resulterat i att jag fått kontakta hantverkare flera gånger för att han ska kunna reparera den "skada" som han förorsakat. När han inte har klarat detta efter lång tid har jag krävt pengarna åter för att själv kunna åtgärda det ursprungliga felet samt de följdskador som "proffset" orsakat.
Så jag undrar finns det någon som blivit skinnad av hantverkare och varit nöjd med deras jobb?
Man bör gå på rekomendationer om man ska få någon bra hantverkare det finns tyvärr många lycksökare i branchen och värre kommer det att bli nu när gränserna är öppna från öst. Ingen är felfri men jag som yrkesman kan inte lämna ett arb. om inte kunden är nöjd och är man utbildad på det man arb. med så ska det inte bli så grova fel så man inte kan åtgärda saken. Anlitar du en plattsättare så be om att få se våtrums legget och kan han inte visa ta någon som har.
norren skrev:Efter många kontakter med hantverkare inom flera branscher: bilmek. byggare, snickare mfl så börjar jag undra.
Vet inte vad timpenningen har att göra med slarviga hantverkare.
Om du betalar 150:- eller 800:- i tim och hantverkaren är slarvig,ja då är det kört.
Har råkat ut för både den ena och andra.
Nej det är rekomendationer som gäller.Oavsett yrke.
Om du betalar 150:- eller 800:- i tim och hantverkaren är slarvig,ja då är det kört.
Har råkat ut för både den ena och andra.
Nej det är rekomendationer som gäller.Oavsett yrke.
Kan inte låta bli att kommentera priser på hantverkartjänster kontra kvaliteten och "jag kan själv"Detta har resulterat i att jag fått kontakta hantverkare flera gånger för att han ska kunna reparera den "skada" som han förorsakat. När han inte har klarat detta efter lång tid har jag krävt pengarna åter för att själv kunna åtgärda det ursprungliga felet samt de följdskador som "proffset" orsakat.
Först och främst 150:-/tim = svartjobbare och då ska man inte gnälla här iaf. En hantverkare med ett gott renomé och en vit firma kan inte debitera under 300:- 350:-+ moms (beroende på företagets storlek) om det ska gå runt och han ska ha något över. Och det är väl därför de flesta ger sig in i entreprenörsbranschen för att kunna tjäna en hacka!
Rekomendationer är inte alltid att lita på, den som rekomenderar kanske fick ett "lätt" arbete utfört till ett bra pris en gång! En bra tips är att ringa runt till lite olika firmor oftast får man förtroende för vissa direkt, då begär man in en offert av 2-3 firmor. Mer behövs inte, oftast har man en egen prisbild över arbetet och stämmer den in på de olika offerterna så kan man gå på rekomendation av ett specifikt företag.
För att svara på "jag hade gjort det bättre själv" gör det själv då istället för att gnälla på andra, du verkar vara en duktig kille som överträffar de olika hantverkare du träffat på.
Mvh rogge
Timpengen har inte någon betydelse! Jag skulle beställa en U-trappa. Fick tipset om en trappbyggare och ringde och talade med honom. Det visade sig vara en man i 70-årsåldern. Han kom hem till mig och tog mått mm. Jag diskuterade aldrig priset med honom utan tänkte att det får kosta vad det vill
. Det tog ca en vecka innan han hade tillverkat den. Jag fick den hemkörd och monterad medan jag var på mitt jobb. När jag kom hem och fick se den blev jag mållös... inte för att det var något dåligt hantverksarbete utan för att det var ett av de bästa hantverkjobb jag någonsin sett. In i minsta detalj var det hantverk. Trappan var av furu och han har dessutom valt så bra trä att det inte någonstans vuxit kvistar. Döm sedan av min förvåning när jag fick fakturan, trappan kostade 9000 kr inklusive mtrl och moms (ja... det var alltså inte något svartjobb). En förklaring till det låga priset är att mannen är pensionär och därför slipper betala vissa arbetsgivaravgifter.
Så nog kan man få det bästa hantverksarbetet utfört till ett bra pris, det är med andra ord ovärderligt med rekomendationer.
Ni kan läsa mer om denne trappbyggare på http://www.vasterastidning.se/Default.aspx?ca=35&ad=1618
Så nog kan man få det bästa hantverksarbetet utfört till ett bra pris, det är med andra ord ovärderligt med rekomendationer.
Ni kan läsa mer om denne trappbyggare på http://www.vasterastidning.se/Default.aspx?ca=35&ad=1618
Kul att höra att ngr har bra erfarenheter också...jag har som de flesta både och, mest dåliga.
Satt in bergvärme i sommras, valde den dyraste offerten och prutade lite, De gjorde vad de skulle(o lite till) på bestämd tid, de lämnade garantier på jobb o matriel som verkligen fungerar i verkligheten...helnöjd med dem.
Annars har det mest varit skit..
Så mitt råd är att göra allt själv...även sånt ni inte kan eller får, det kan inte bli sämre än att anlita en klåpare till hantverkare...
önskar också att branchen kunde sanera sig lite bättre själv..Att hänga ut dem på ett sådant här forum kan ju bli lite orättvist och snedvridet..
Kanske skulle varje kund få ett formulär att fylla i angående den hanverkare de anlitat, sedan kunde konsumentverket presentera statistik på nätet.
Vilken hantverkare hade då fått jobb utan god statistik???
Satt in bergvärme i sommras, valde den dyraste offerten och prutade lite, De gjorde vad de skulle(o lite till) på bestämd tid, de lämnade garantier på jobb o matriel som verkligen fungerar i verkligheten...helnöjd med dem.
Så mitt råd är att göra allt själv...även sånt ni inte kan eller får, det kan inte bli sämre än att anlita en klåpare till hantverkare...
önskar också att branchen kunde sanera sig lite bättre själv..Att hänga ut dem på ett sådant här forum kan ju bli lite orättvist och snedvridet..
Kanske skulle varje kund få ett formulär att fylla i angående den hanverkare de anlitat, sedan kunde konsumentverket presentera statistik på nätet.
Är man nöjd så klagar man inte men är man missnöjd så får alla veta det så är det bara och det gäller alla brancher. Jag som hantverkare om jag har gjort något fel så åtgärdar jag det och sen är alla nöjda och glada. Jag kan inte fatta att man bara kan skita i om kunden är missnöjd och sova gott samt att telefonen ringer oavbrutet från missnöjda kunder, vilken stress.
ktm525 skrev:Kul att höra att ngr har bra erfarenheter också...jag har som de flesta både och, mest dåliga.
Lite som Kakelmaster säger: är kunden nöjd delar han inte det med andra, om kunden är missnöjd får alla veta det. Thats life >
, tyvärr. Det finns MÅNGA seriösa hantverkare, som bryr sig och gör allt i sin makt att kunden blir nöjd. Tråkigt nog är det få människor som sprider denna information.
Sville:Menade inte att jag "slår alla på fingrarna" , menade att om man anlitar ngn för ett speciellt jobb, så är det ju bra om den som utger sig för att kunna det kan det också.Annars kan man ju lika gärna gneta själv.
Tror säkert att det finns duktiga hanverkare ute i vårat land, men de är svåra att hitta bland alla munväder som springer omkring i "snickers" förklädnader.
Jag får en känsla av att vissa jobbar inom berörda områden här, och att en del av er känner er träffade.
Annars borde det väl ligga i erat intresse också att försöka hålla rent i er branch.
Håller för övrigt med om att man visar dåligt med tacksamhet när ngn gjort ngt bra, kanske borde man skriva ngr rader om det också här på forumet(skall börja).
Tror säkert att det finns duktiga hanverkare ute i vårat land, men de är svåra att hitta bland alla munväder som springer omkring i "snickers" förklädnader.
Jag får en känsla av att vissa jobbar inom berörda områden här, och att en del av er känner er träffade.
Annars borde det väl ligga i erat intresse också att försöka hålla rent i er branch.
Håller för övrigt med om att man visar dåligt med tacksamhet när ngn gjort ngt bra, kanske borde man skriva ngr rader om det också här på forumet(skall börja).
Tipsa gärna mig hur man ska hålla rent då. Jag själv kan inte göra mer än utföra mina jobb efter bästa förmåga och alltid försöka lämna mina kunder nöjda och glada.
Men alla är inte intresserade/beredda att betala vad jag anser mig vara värd, utan går bara på billigast timpeng och ska helst köpa materielet själv på byggmax eller något liknande ställe. Annars är ju erbjudande om svarta pengar inte ovanligt direkt.
Men jag kan ju naturligtvis förstå många, då jag själv inte vill betala mer än nödvänligt.
Dock tycker jag alltid att kvalitet är det viktigaste och då får det hellre kosta lite mer för en riktigt bra vara/tjänst.
Men alla är inte intresserade/beredda att betala vad jag anser mig vara värd, utan går bara på billigast timpeng och ska helst köpa materielet själv på byggmax eller något liknande ställe. Annars är ju erbjudande om svarta pengar inte ovanligt direkt.
Men jag kan ju naturligtvis förstå många, då jag själv inte vill betala mer än nödvänligt.
Dock tycker jag alltid att kvalitet är det viktigaste och då får det hellre kosta lite mer för en riktigt bra vara/tjänst.
Jag bytte panna häromveckan. Då anlitade jag en rörläggare som jag har känt sen våra åldrar skrevs med en siffra. Jag vet att han är intresserad av vedpanneanläggningar och bra på det han gör.
Nu är jobbet klart och det fungerar perfekt. Två dagar för att ta ut oljetanken, installera acktankar, expansion och panna, samt byta en del dåliga vattenledningsrör i pannrummet, när vi ändå höll på. Sen har jag solfångare också, så det gick två dagar till för att få allt färdigt, men det har ju inte direkt med pannbytet att göra.
Han vill ha 350:- i timmen, förstås, men som det stod ovan så lär det nog behövas för att det ska bli något att leva på.
Nu är jobbet klart och det fungerar perfekt. Två dagar för att ta ut oljetanken, installera acktankar, expansion och panna, samt byta en del dåliga vattenledningsrör i pannrummet, när vi ändå höll på. Sen har jag solfångare också, så det gick två dagar till för att få allt färdigt, men det har ju inte direkt med pannbytet att göra.
Han vill ha 350:- i timmen, förstås, men som det stod ovan så lär det nog behövas för att det ska bli något att leva på.
Sen skall man inte förglömma att i dessa 300-350:- ingår en hel del garantier och försäkringar som ofta inte finns hos de billigare.
Det är saker som inte är direkt billiga och hur kul är det om ett rör nergrävt i marken springer läck och man har haft ett svartjobb på det?
/Kent
Det är saker som inte är direkt billiga och hur kul är det om ett rör nergrävt i marken springer läck och man har haft ett svartjobb på det?
/Kent
Tar man en hantverkare v 27 och han är kåt på pengar då blir det som det blir för han ska ha semester från v. 28 ;D
Snickarboden skrev: