Det går långsamt framåt. Det här är för övrigt en fullständigt adekvat tillsats för att fånga borrdamm.

Men byggahusappen föredrog att lägga bilden i en annan tråd? ImageUploadedByByggahus.se1398970329.946560.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
på den tiden jag bodde i lägenhet och hade betongväggar så använde jag en halv Squashboll som jag trädde på borren. ( utan dammsugare)
kanske kan du mixtra ihop en kluven tennisboll med dammsugaren ?

ImageUploadedByByggahus.se1399148485.972801.jpg
Skapa konto
Man kan som bekant inte ha för många tvingar.

Hållare för filterpatroner:
ImageUploadedByByggahus.se1399183530.363353.jpg
Skapa konto

Bortifrån: behållare, finfilter, distansring, mickrofilter, lock:
ImageUploadedByByggahus.se1399183542.784774.jpg
Skapa konto

Det var dessutom läge att staga upp cyklonen lite. Det är en ganska rejäl pjäs.

Saker känns oftast större i verkligheten även om man "vet" hur stora de kommer att bli.

ImageUploadedByByggahus.se1399187220.141309.jpg
Skapa konto

Någon som vet varför man inte kan lägga till bilder när man modifierar sina inlägg via byggahusappen?

fiskbuggaren skrev:
Saker känns oftast större i verkligheten även om man "vet" hur stora de kommer att bli.
Host, hmm... Jag har ett cyklonbygge (450mm diameter) som står i garaget. Vissa forummedlemmar retar mig för att den i bästa fall får plats i det tilltänkta utrymmet. Började bygga den utan att ha mätt utrymmet så där vansinnigt noga :)

Den får nog plats, men du får en spånlåda som är stor som en skokartong. Jag ser fler lösningar. Den ena är att bila ned för spånburken i golvet, den andra att bygga en brikettpress mha en vedklyv, lite metallskrot och elektronik från Ebay. Den tredje att evakuera spånlådan med ett vakuumsystem för materialhantering. Såna brukar användas för att transportera plastgranulat långa sträckor i industrin. Just det skulle nog funka rätt bra.

Jag fattar inte hur Fiskbuggarens cyklon fungerar. Var kopplas dammsugaren till?

mattiasp skrev:
Jag fattar inte hur Fiskbuggarens cyklon fungerar. Var kopplas dammsugaren till?
Utloppsslangen kopplas i toppen. På bilden är inga slangar anslutna. Originalplanen var att ha motor(erna) ovanpå men nu är jag mer inne på att lyfta ned dem för bättre dimensioner och tyngdpunkt, helt i linje med hur de större dammsugarna ser ut. Det är lite roligt att man allt som oftast kommer fram till liknande designbeslut som folk som byggt saker professionellt. De sätter väl inte ihop sakerna helt på måfå.

Tänkte bara lägga in ett tips till er som bygger stoftavskiljare.....
Jag får ju massor av fackliteraur o tidskrifter i tjänsten och igår dök det upp en katalog för sådan grejor.... LÄNK .....fast ni har väl koll....:D

Nu när jag levt med cyklonen ett tag kan jag konstatera att det är enormt befriande att ha en grovsugare som a) fungerar och b) jag kan använda till allt sånt jag inte vill ha i mina andra dammsugare. Betonspårfräsning är numera nästan ett dammfritt arbete.

Men, jag får inte till filterpulsreningen. Jag har hittills kört provisoriskt genom att lägga en handskklädd hand över inloppet till cyklonen och rycka ur slangen i toppen. Det här verkar ha ganska nära ingen effekt alls. Jag tänker mig några olika felkällor:

1) eftersom jag släpper in luft ovanför hepa-filtret bromsar det luften på vägen tillbaka. Pullman verkar släppa in luften mellan hepa- och finfilter. Hur gör andra? Hur gör dustcontrol?

2) jag drar ur slangen för långsamt. Om luften får pysa tillbaka blir det ingen bra puls. Dustcontrol har en flärp man slår på. Förmodligen snabbare, men så att det spelar roll?

3) otätheter i systemet och eller genom min handske skulle kunna hindra uppbyggnad av statiskt tryck i systemet

Vad borde jag angripa först? Vad tror forumet.

1) Dustcontrol släpper också in luften mellan fin- & hepafiltret.
(Tror dock bara det är en praktisk fråga)

2) Du behöver ha pulsen precis som du skriver! Flärpen gör att du får just en puls.

3) Lite läckage spelar nog mindre roll, utan du är tillbaka på punkt 2, du vill ha en ordentlig puls.

På stationära anläggningar så är det ju istället en tryckluftsrensning. Då sitter det en tratt ovanför filtret som släpper en tryckluftspuls tillbaka igenom filtret! (tryckluftstank, magnetventil, tratt)

//Niklas

Anledningen till att det finns filterpulsrening eller trycklufts rening av filter är för att separeringen innan filtret är värdelös. Och en sådan typ av rengöring av filtret tar bara bort kakan som sitter på filtret och inte det som sitter i filtret.
Nu Fisbuggaren när du har en bra cyklon finns det ingen anledning att ha dylikt.
Utan ta loss filtret någon gång per år och blås rent försiktigt. Men det behöver du nog bara göra om du använder dammsugaren min en timme varje dag.
Jag har min lilla cyklon till en ctl26 kanske den heter. Och dom filterna har än så länge inte satts igen då har jag i och för sig en påse i dammsugaren.

Pär

Fiskbuggaren vet du vad du har för separering i micron på förfiltret och vet du ytan på det. Vad har du för yta på hepa filtret

Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.