Satt o slöade på Blocket....kom o tänka på den här tråden och frågan om motorer....HÄR kanske det finns hjälp...
Har noll koll på vad du egentligen är ute efter, så är jag ute o cyklar...låt mig trampa på....:o
Sugmotor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pär h skrev:
Vad är egentligen poängen med cyklonen?

Jo det skall jag tala om: För att slippa byta påsar i dammsugaren överhuvudtaget...

Till min dammsugare har jag aldrig bytt påse och inte tömt påsen heller och jag har nog sugit upp flera kubik MDF spån/damm.

Pär
Javisst, men hade du behövt det med en Huskytunna heller? Mina två påsbyten har ju varit onödiga eller orsakade av slarv, Hade jag satt i en ny påse samtidigt som tunnan kopplades in och skött mig, tror jag inte det varit nånting i påsen då heller. Visst, runt 800 liter är långt mindre än de mängder du nämner, men det är ändå frågan hur stor skillnaden egentligen är. Känner att jag nästan måste skaffa en Thien baffle och en cyklon bara för att pröva just det.

Ett tips för att få tag på något billigare filter kan nog vara att gå in på Cramo, HLL, Ramirent eller liknande och fråga om du kan få köpa några bättre beg. filter.

Dom byter filter i Dustcontrol dammsugarna efter nästan varje uthyrning och ibland är det ju inte mycket använt...

Dessutom om du håller på att bygga någon egen filterrigg, då skulle jag rekommendera att bygga en effektiv filterrensning också, det förlänger livslängden avsevärt på dom.

//Niklas

Campar skrev:
Ett tips för att få tag på något billigare filter kan nog vara att gå in på Cramo, HLL, Ramirent eller liknande och fråga om du kan få köpa några bättre beg. filter.
Mja, jag är mer benägen att göra tvärtom. Det skulle kännas bättre att köpa en bättre begagnad dammsugare och köpa nya filter till den än tvärtom. Om jag köper begagnade filter vet jag väldigt lite om vad de varit med om eller vilket skick de är i. Känns lite obehagligt.

Instämmer, kan vara fullt med allt från bajs till asbets och läskiga nanopartiklar.

Jo, det har ni väl rätt i, tänkte mest om dom själva visste med sig att det var något som var väldigt lite använt till något vanligt.

Finfiltret är ju det som sätter igen sig, vid normal hemma/hobby användning så lär man ju sällan behöva byta HEPA filtret iaf.

Tigger skrev:
Mitt lilla bidrag i tråden.

Varit ägare av en Dustcontrol dc2500 i cirka 2 år som funkat fantastiskt. Spåra betong, suga vid slipning, sänksåg etc har minimerat dammuppkomsten vid källan till ett minimum. Dessvärre small motorn för några veckor sedan. Fick idag hem två nya begagnade dc2800 istället och dessa verkar prestera än bättre. Köpte dessa på auktion för totalt 1400kr och hävdar att det är svårt att komma undan billigare för den sugkrqften och funktionen.

Vad gäller motorer så är det samma i dessa maskiner. Amtek lamb by-pass motor med diameter 5,7" vilket verkar vara standard i de flesta industrisugare och vanliga centralsugare.
Men om du säljer en av dem två till mig då för en tusing så har du ju gjort en riktig superaffär :)

• Gilla
Memnok
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1388265532.142071.jpg
Skapa konto

Klassiskt fall av synd-att-mina-fina-kombinationsvinklar-ligger-i-flyttkartonger-någonstans.

Är det galvad plåt. Om det är det vad löder du med då?

Pär

pär h skrev:
Är det galvad plåt. Om det är det vad löder du med då?

Pär
Ja, det är galvat, men en sak i sänder. Det roliga med det här projektet är att i princip varje moment är helt nytt för mig. Det är väl tyvärr även en garant för problem i varje steg. Jag har aldrig lött plåt förut. Jag har skaffat en billig brännare och flussgel så får vi se vad det kan bli av det.

Jag har heller aldrig klippt plåt tidigare. Innan jag började var jag rädd att 0.9mm skulle vara för klent. Nu är jag helt övertygad om att det är nog och mer därtill. Däremot börjar jag tvivla på att jag är man nog att klippa upp den i fina bitar utan att allt bara blir vågig pannkaka. Jag bjuder på en bild på eländet.

ImageUploadedByByggahus.se1388270085.321824.jpg
Skapa konto

phl skrev:
Finns nya dammsugarmotorer på tyska Ebay. Exempelvis kan du köpa motorn som sitter i den gamla slitvargen Festool CT22 som icke-Festoolreservdel. Verkar som rätt många dammsugarkonstruktioner delar motorer.
2 CT22-motorer beställda mha klassisk tysk sätt-in-pengarna-rätt-på-kontot-webhandeln. Hoppas att jag inte blir blåst.

Tycker du har fel sorts plåtsax för i princip allt klippande. Skaffa en sådan här för alla raka snitt. Ska bli spännande att läsa om dina framsteg. Lödning av galvad plåt låter speciellt intressant då jag inom rimlig närtid själv planerar en större cyklon.

Skulle man inte kunna lägga på en lika stor bit spån eller osb, markera linjerna, spänna fast ordentligt och sticksåga med rätt blad?

phl skrev:
Tycker du har fel sorts plåtsax för i princip allt klippande. Skaffa en sådan här för alla raka snitt. Ska bli spännande att läsa om dina framsteg. Lödning av galvad plåt låter speciellt intressant då jag inom rimlig närtid själv planerar en större cyklon.
Phl har helt rätt. Dina problem m klippningen beror ej på handhavande utan på fel typ av sax. Den som länkas till är rätt, måste dock inte vara så dyr pm den bara är till detta projektet, duger m en billigare då.

Verkar rimligt, men vad är då den sorten jag har till för? Svängda snitt? I min plåt bedömer jag att det hade varit ännu svårare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.