4 437 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Seriekopplade brandvarnare för smarta hemmet?
Jag är i full gång och kollar på ett komplett hemautomation-system. Först och främst är det inbrott- och brandsäkerhet som står på agendan.
Jag har fastat på punkten om brandvarnare. Jag kan inte hitta en smart brandvarnare (rökdetektor) som kan seriekopplas (alla larmar om en larmar) om de inte är uppkopplade. Tänk om det börjar brinna i mitt teknikrum och fiber-/Wi-Fi-uppkopplingen lägger ner, då kan de ju inte samarbeta. Vi sover på våning 2 och kanske inte hör varningen på våning 1. Hur gör ni andra?
Google Nest?
Jag har fastat på punkten om brandvarnare. Jag kan inte hitta en smart brandvarnare (rökdetektor) som kan seriekopplas (alla larmar om en larmar) om de inte är uppkopplade. Tänk om det börjar brinna i mitt teknikrum och fiber-/Wi-Fi-uppkopplingen lägger ner, då kan de ju inte samarbeta. Vi sover på våning 2 och kanske inte hör varningen på våning 1. Hur gör ni andra?
Google Nest?
Jag har Telldus-systemet som hanterar 433MHz och Z-wave och funderar på att köpa ett par Cleverio Z-wave-rökdetektor från Kjell&Co. De kommunicerar som jag förstått det via Z-wave i ett mesh-system så det borde funka så länge de har batteri. Det enda jag funderar på är isf om de råkar koppla upp sig via en nätansluten z-wave-brytare eller nåt och vad som då händer när strömmen bryts.
Tillägg: Jag undersökte lite närmre och det är inte säkert att om en sensor triggar att de andra låter. Möjligtvis med någon trigger event i Telldus/smart hem-systemet men det förutsätter ju att ström finns.
Tillägg: Jag undersökte lite närmre och det är inte säkert att om en sensor triggar att de andra låter. Möjligtvis med någon trigger event i Telldus/smart hem-systemet men det förutsätter ju att ström finns.
Redigerat:
Housegards uppkopplade brandvarnare Note kommunicerar sinsemellan med ett eget trådlöst system, oberoende av wifi m.m. precis som trådlöst ihopkopplade brandvarnare gjort länge. Koppling till wifi sker sedan med en särskild hubb som inte behövs för att de ska varna.
Men huruvida de går att koppla in i övrig hemautomation, förutom deras egna grejer vet jag inte.
Men huruvida de går att koppla in i övrig hemautomation, förutom deras egna grejer vet jag inte.
Klicka här för att svara