6 711 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Separett villa i utedass
Hej! Nu svarar jag långt senare här så du kanske redan löst det, men annars. Jordens funktion är att få igång komposteringen och minska lukt, men vad det är för slags jord spelar ingen roll. Det går säkert bra med köpejord, men det verkar onödigt (oekonomiskt och miljödumt). Ta direkt från marken bara, det går lika bra, eller uttjänt gammal krukjord. Om det är blött i tunnan kan du blanda ner mer torrt material också, typ gamla löv, nedklippta kvistar. (Det finns kompostflis att köpa men det är lika onödigt som att köpa jord.)
Jag brukar lägga över lite jord varje gång tunnan använts. När den ställs ut på lagring täcker jag med jord som ett "lock" över (så slipper du lukt och flugor).
Jag brukar lägga över lite jord varje gång tunnan använts. När den ställs ut på lagring täcker jag med jord som ett "lock" över (så slipper du lukt och flugor).
Tack snälla för ditt utförliga svar! Använde köpejord förra säsongen och fick stora besvär med flugor. I år har jag använt jord från naturen/skogen så vi får se hur det går.smh skrev:
Hej! Nu svarar jag långt senare här så du kanske redan löst det, men annars. Jordens funktion är att få igång komposteringen och minska lukt, men vad det är för slags jord spelar ingen roll. Det går säkert bra med köpejord, men det verkar onödigt (oekonomiskt och miljödumt). Ta direkt från marken bara, det går lika bra, eller uttjänt gammal krukjord. Om det är blött i tunnan kan du blanda ner mer torrt material också, typ gamla löv, nedklippta kvistar. (Det finns kompostflis att köpa men det är lika onödigt som att köpa jord.)
Jag har svårt att tänka mig att köpejorden hade med flugorna att göra. Jordens funktion vad gäller flugor är bara att täcka över bajset (det vill säga se till att flugorna inte har någon anledning att lägga ägg där).R rolfino skrev:
Ett tips om du har problem med flugor är istället att strö över lite aska varje gång du använt separetten. Det gör komposteringen lite sämre (eftersom det tar bort mikroliv och grejs), men gör flugproblemet mindre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden