Vår brevlåda (plåt) ligger ca 45m från villan. Vilken Z-Wave lösning skulle ni rekommendera för att känna av när man får post? Behövs extern antenn? Krävs repeater på staketet? Finns det färdig lösning, eller måste jag bygga något själv?

En vanlig dörrsensor kan ju skicka en signal då lådan öppnas. Flertalet har också en ingång du kan koppla en brytare till, så du skulle kunna sätta en microbrytare i lådans botten så kan du se om det ligger ngt i den eller inte. Kräver nog lite injustering för att bryta för ett brev...

Klarar den 45m från en plåtlåda?

Vet inte. På vissa kan man dra ut antenntråden så man kan kanske få ut den utanför lådan.
Vet inte heller hur dom klarat kyla och fukt...
Men en microbrytar kan ju radion sitta utanpå.

Eller så tar man en promenad.

Nä, jag vet. Det var ett korkat svar.

• Gilla
  • Haha
Villervallan och 1 till
  • Laddar…
Batterier och kyla är ingen bra kombination.

Larsa skrev:
man dra ut antenntråden så man kan kanske få ut den utanför lådan.
Intressant. Har du exempel på någon där man kan koppla in extern antenn?

Det är inte en extern antenn, men i t.ex. Fibaros är antennen en ca 5cm lång sladd som ligger i en slinga under kåpan. Bara att borra ett litet hål och sticka ut den ur lådan.

Har för övrigt även dörrgivare från Clas Olsson, och dom har inte samma lösning så köp inte dom....

45meter är för långt. Särskilt om sändaren sitter i en brevlåda av plåt.

Tokskalle skrev:
Annars så kan ju [länk] vara något om du kan se din låda från huset ...
Jo, men nu har jag inte fri sikt. Skafttomt med hög häck mot granne.

sätt en mikrobrytare i lådan och dra kabel till huset/garaget och sätt en fibaro universal senor där det e torrt varmt och finns el :)

Norrhyttan skrev:
Eller så tar man en promenad.

Nä, jag vet. Det var ett korkat svar.
Man kan ju gå och kolla om det finns någon Pokemon vid postlådan, och passa på att kolla posten samtidigt :)

Den amerikanska modellen, som har funnits i många decennier, funkar utan en massa elektronik:
En klassisk röd amerikansk postlåda med flagga uppe och ett brev som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför göra något enkelt komplicerat?

För övrigt går jag gärna till postlådan varje dag (500 m), även om det inte har kommit några nya räkningar.
Motion är nyttigt för mig :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.