Ringde en trevlig norrlänning och ville sälja en larmlösning som byggde på tryckövervakning i fastigheten. En enhet skulle räcka som skalskydd i upp till 370m2 boyta. Inga magnetkontakter eller brytare någonstans och alla fönster och dörrar skulle då vara säkrade.

Vad är era erfarenheter av denna larmtyp och vad ser ni som potentiella nackdelar?

Det skulle kosta 199/månaden med utryckning men utan brandlarm eller nyckeltjänst

GSM modul ingick och inget skulle behöva kompletteras enligt säljaren.

Tacksam för synpunkter och erfarenheter

mvh Fredric
 
D
https://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/286697-sensor-alarm-nagon-med-erfarenhet.html

Idealfallet så reagerar den på tryckförändring ja, men beroende på hur man tar sig in så är det ingen garanti. Så nej, inte utan att köra andra detektorer för volymskydd.

För den som vill ha infra och leka lite går det att beställa via frankrike tex då man slutat sälja denna på svenska marknaden
https://jr-international.fr/detector-perivolumetric-alarm-detector_INFR3_itm_english.html
 
Tack DMOL

Någon kund till sensoralarm med feedback?
 
Hade en liknande sensor inkopplad till mitt larm tidigare. Den löste ut när det blåste ute och luft trycktes in i friskluftsventilerna. Försökte laborera med känsligheten på sensorn, men det slutade med att jag plockade bort den från mitt larm.

Funkar kanske bättre med FTX.
 
  • Gilla
Fredric Berling
  • Laddar…
Tack Perik.

Det är det jag oroar mig för men säljaren påstår att det ska man kunna ställa in. Förstår dock inte hur det ska gå till när mitt hus är 120 år gammal med i princip fritt blås genom friskluftventiler och gamla fönster.

Vad är FTX?
 
Fredric Berling skrev:
Vad är FTX?
FTX är kontrollerad tilluft och frånluft, alltså inga ventiler rakt igenom ytterväggen. Tror det inte påverkas så mycket av att det blåser ute.
 
D
Du kommer bara kunna ställa in det till viss grad. Det är rätt komplext att förklara hur det fungerar utan det måste upplevas för att man ska få en bild av känsligheten. Öppnar du tex dörren väldigt långsamt så det inte blir en stor tryckutjämning så kommer den inte reagera i ett gammalt hus eftersom du antagligen har dålig isolering kring dörren.
Slår du däremot sönder en fönsterruta kommer det bli stor tryckutjämning.
Det är ingen optimal lösning som allt i ett larm, utan det är ett bra kompliment som skalskydd.
 
Jag var i kontakt med en utav deras säljaren, har funderat på larm och pratat med verisure tidigare men har inte tagit steget då deras kostnad är så dyr så det känns som en investering man måste planera.
Säljaren berättade om deras produkt så jag bad dom skicka en offert och information,
då fick jag denna text och ett produkt blad så jag fick en klarare bild

Tänkte skriva lite nyckelpunkter så att ni har bättre beskrivning.
Ni har en enhet som kommer larma mot inbrott/brand/strömavbrott.

Till att börja med blir det inbrott och larmet går så kommer larmcentralen ringa två nummer ni väljer själv och fråga om det är ni som
råkat slå igång larmet eller ej, sen frågar dom ett säkerhetsord för att bekräfta att ni är ni helt enkelt.
Om det inte är ni så åker dom till plats direkt och kollar vad som pågår, och det är fria utryckningar det kostar inte en krona.
Våran största säkerhetskoncern som tar hand om inbrotten är Nokas, dem är störst i Sverige inom deras yrke och tar
bl.a hand om Arlandas säkerhet.
Enheten känner om en brand uppstår med samma teknik via lufttrycket då det blir en lufttrycksförändring direkt.
Larmet varnar även vid strömavbrott för att förhindra vattenskada eller andra problem i hemmet.
Får ni strömavbrott skickar den meddelar och varnar för att ni ska hinna förhindra problem i eran fastighet.
Den har även back-up batteri som räcker i hela 3 veckor.

Ni larmar av/på enheten med små kontroller som ser ut som moderna bilnycklar, passar perfekt på nyckelknippan.
Denna kontroll når upp till 80 meter, så när ni lämnar fastigheten behöver ni bara klicka på den för att slå igång enheten,
och samma gäller när ni kommer hem, då klickar ni igen för att slå av larmet innan ni går in i fastigheten.

Allt detta ingår i priset för 199:-
Det är även 0:- för start/installationskostnad.
Eller så tar du utan larmcentral då går det sms till tre valfria nummer du väljer själv för 169:- när larmet har gått.

Denna teknik är den senaste som kommit 2017 och är den stabilaste för den ger ett komplett larm för hela hemmet.
-----------------------------------------
Säljaren erbjöd mig att pröva larmet i 30 dagar, var jag missnöjd med deras produkt fick jag skicka tillbaka den, efter många moment gick jag med på det, tvekade självklart på tekniken då det låter lite si-fi och bluff för mig.

Nu har jag haft larmet i 2 månader och är supernöjd faktiskt, har ett hus på 220m2 och den täcker alla fönster och dörrar på alla plan, imponerande nog så täcker den även min källare, vilket jag absolut inte trodde den skulle göra, så absolut, jag kommer köra på denna produkt och pröva på så får vi se i framtiden.

Mvh Snickarre
 
Medlem idag, skiver en hyllningssång om ett företag......inlägget rapporterat
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Medlem idag, skiver en hyllningssång om ett företag......inlägget rapporterat
Fast jag blev ju enbart medlem för att jag googlade företaget och fick upp denna sida först när jag letade omrömde, vilket ingen hade skrivit så var ju lite svårt att välja om jag vill köpa det eller ej utan någon annans omdöme, så jag hoppades att hjälpa andra.

Kan mer än gärna skicka ett mms åt dig med mig och mina snickarkläder jämte larmet.

Mvh Snickarre
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Medlem idag, skiver en hyllningssång om ett företag......inlägget rapporterat
Och jag skrev ingen ''hyllningssång'' jag kopierade mailet jag fick som sagt, gör om gör rätt och läs igen.
 
F Fredric Berling skrev:
Ringde en trevlig norrlänning och ville sälja en larmlösning som byggde på tryckövervakning i fastigheten. En enhet skulle räcka som skalskydd i upp till 370m2 boyta. Inga magnetkontakter eller brytare någonstans och alla fönster och dörrar skulle då vara säkrade.

Vad är era erfarenheter av denna larmtyp och vad ser ni som potentiella nackdelar?

Det skulle kosta 199/månaden med utryckning men utan brandlarm eller nyckeltjänst

GSM modul ingick och inget skulle behöva kompletteras enligt säljaren.

Tacksam för synpunkter och erfarenheter

mvh Fredric
Det är skräp
 
G Gavel skrev:
Det är skräp
Kan du utveckla? har du erefarenhet av larmet?
 
G Gavel skrev:
Det är skräp
Utveckla gärna nu blir jag orolig när jag bundit upp mig...???
Fungerar bra för mig hittills iallafall men du kanske menar långsiktigt?
 
D
Hur ser ventilationen i huset ut? Det räcker i teorin att det är ventilation t.ex. i takfot och luften kan ta sig upp mot vinden för att det ska registreras ett drag. De är som sagt lite lurigt med denna teknik eftersom den inte kan skilja på mänsklig närvaro och vinddrag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.