19 369 läst ·
141 svar
19k läst
141 svar
Sen har vi kunden
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
Ditt resonmang är ett skolexempel på inskränkt hantverkartänkande. Möjligen med undantag för sista stycket.Goteborg skrev:Förstår dig och hur du tänker men vad du vill och inte vill är ganska ointressant.
För en hantverkare kan det vara viktigt att använda sig av en viss tillverkare då olika fabrikat har olika kvalité och metoder att arbeta materialet med. Hantverkaren vill handla sitt material också pga av att ha större kvot hos brädgården så han/hon kan förhandla bättre rabatt osv.
Tror som sagts tidigare att om materialet ska komma från kunden måste det i de flesta fall förhandlats om innan hantverkaren dyker upp.
Vad kunden (som betalar din lön) tycker är ointressant och argumenten för att trolla med timpenningen (påslag) är de gamla vanliga. Kvalitet, rabatter (som sällan kommer kunden tillgodo), garantier etc, etc.
Ibland slår ett inlägg tillbaks mot vad skribenten (du!) och ditt inlägg var nog ett sådant. Försök att läsa ditt inlägg ur kundens perspektiv så förstår du kanske hur illa det låter.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag kan givetvis ha fel, men jag tror inte att mina chefer är särskilt intresserad av att ha en stor kvot hos brädgården...Goteborg skrev:Förstår dig och hur du tänker men vad du vill och inte vill är ganska ointressant.
För en hantverkare kan det vara viktigt att använda sig av en viss tillverkare då olika fabrikat har olika kvalité och metoder att arbeta materialet med. Hantverkaren vill handla sitt material också pga av att ha större kvot hos brädgården så han/hon kan förhandla bättre rabatt osv.
Tror som sagts tidigare att om materialet ska komma från kunden måste det i de flesta fall förhandlats om innan hantverkaren dyker upp.
Det skiljer sig nog mellan vilken typ av hantverkare man är...
//Patrik
Gud vad folk lätt blir konspiratoriska?
Själv vet jag från mitt yrke att kommer kund med eget material så har jag sagt ifrån, alt. förklarat att ingen som helst garanti lämnas på arbetet. Såklart, har dom produkten jag vet fungerar så är det inga som helst problem. Man måste väga in att tvingas en hantverkare jobba med, om ni ursäktar mig, billigt biltema/rusta-skit och arbetet inte blir bra så är det hantverkaren som får åtgärda arbetet och dessutom finns (oftast) ett rykte att tänka på.
Själv vet jag från mitt yrke att kommer kund med eget material så har jag sagt ifrån, alt. förklarat att ingen som helst garanti lämnas på arbetet. Såklart, har dom produkten jag vet fungerar så är det inga som helst problem. Man måste väga in att tvingas en hantverkare jobba med, om ni ursäktar mig, billigt biltema/rusta-skit och arbetet inte blir bra så är det hantverkaren som får åtgärda arbetet och dessutom finns (oftast) ett rykte att tänka på.
Det måste vara lite ovanligt att man bara ringer en hantverkare och ber den utföra ett jobb.Thomas59 skrev:
Rimligt är man får veta vilket jobb, omfattning osv.
För mig låter det lite osökt att någon packat bilen full med bra att ha saker för komma ut till ett okänt jobb.
O.s.v.
Därför låter frågan lite väl hypotetiskt.
Men då när pratar om just vad det är för arbete, pris mm. Kommer man inte då in på just materiel.
Hur formulerar man sig då bör mab beskriver arbetet utan att få fram att mab har eget material osv.
Redigerat:
På vilket sätt låter det illa att en hantverkarfirma vill ha så bra priser som möjligt? Om materialet är billigare hos firma A (som handlat mycket) än firma B (som handlat lite pga kunder köpt material själva) kan A räkna ett lägre pris och på så vis få mer jobb. Hur drabbar det framtida kunder som de också ska betala min lön.Thomas59 skrev:Ditt resonmang är ett skolexempel på inskränkt hantverkartänkande. Möjligen med undantag för sista stycket.
Vad kunden (som betalar din lön) tycker är ointressant och argumenten för att trolla med timpenningen (påslag) är de gamla vanliga. Kvalitet, rabatter (som sällan kommer kunden tillgodo), garantier etc, etc.
Ibland slår ett inlägg tillbaks mot vad skribenten (du!) och ditt inlägg var nog ett sådant. Försök att läsa ditt inlägg ur kundens perspektiv så förstår du kanske hur illa det låter.
Jobbar inom plåt som är en smal gren i hantverkar yrket och det dyker sällan upp folk med plåtrullar liggandes i garaget, dock händer det ofta att folk kommer in till verkstaden och ber oss knäcka krok exempelvis och det är inga problem alls.
Är också arbetstagare och är ganska ointresserad av vem som köpt material jag jobbar med sålänge det är av de produkter vi normalt jobbar med.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
OT och jag tror inte jag orkar ta en vända till om hantverkarnas trixande med påslag, prislistor och rabatter(!).Goteborg skrev:På vilket sätt låter det illa att en hantverkarfirma vill ha så bra priser som möjligt? Om materialet är billigare hos firma A (som handlat mycket) än firma B (som handlat lite pga kunder köpt material själva) kan A räkna ett lägre pris och på så vis få mer jobb. Hur drabbar det framtida kunder som de också ska betala min lön.![]()
Jobbar inom plåt som är en smal gren i hantverkar yrket och det dyker sällan upp folk med plåtrullar liggandes i garaget, dock händer det ofta att folk kommer in till verkstaden och ber oss knäcka krok exempelvis och det är inga problem alls.
Är också arbetstagare och är ganska ointresserad av vem som köpt material jag jobbar med sålänge det är av de produkter vi normalt jobbar med.![]()
De flesta är nog relativt rimliga i sina påslag men använd sökfunktionen på forumet så hittar du massor av trådar om detta. Det är ett ganska vanligt fenomen att kunder drabbas av hantverkare som mer eller mindre lurar sina kunder genom höga påslag som "marknadsförs" under beteckningen "...och vi kan ju säga att du får 10% på mina inköpspriser.." eller dylikt.
Man undviker att montera kundens eget material pga:
* Ingen som helst garanti på jobbet eller produkten.
* Firmans anseende tex: Kunden bjuder efter avslutat arbete hem någon kompis som kanske jobbar som det som hantverkaren gjorde och ser då att överallt sitter det tex Biltema vägguttag, frågar då kunden vilken firma som varit där och sedan går snacket "Nisses eltjänst monterar Biltemagrejjer hos folk" osv.
* Kunden kan aldrig ändå får bättre pris på samma grejjer än en etablerad firma. Här finns undantag men de är få.
Men det är klart, kommer kunden med dugliga produkter utav de märken som man själv använder så kan man montera det. Det samma gäller självklart om kunden köpt någon lampa eller så på nån gammal loppmarknad i Afganistan som de vill ha monterad. Men biltema/rusta/jula skiten går fetbort i alla lägen.
Är man inte nöjd med priserna kan man alltid pruta lite eller anlita firmor som inte lägger på flera 100% utan att skämmas det minsta.
* Ingen som helst garanti på jobbet eller produkten.
* Firmans anseende tex: Kunden bjuder efter avslutat arbete hem någon kompis som kanske jobbar som det som hantverkaren gjorde och ser då att överallt sitter det tex Biltema vägguttag, frågar då kunden vilken firma som varit där och sedan går snacket "Nisses eltjänst monterar Biltemagrejjer hos folk" osv.
* Kunden kan aldrig ändå får bättre pris på samma grejjer än en etablerad firma. Här finns undantag men de är få.
Men det är klart, kommer kunden med dugliga produkter utav de märken som man själv använder så kan man montera det. Det samma gäller självklart om kunden köpt någon lampa eller så på nån gammal loppmarknad i Afganistan som de vill ha monterad. Men biltema/rusta/jula skiten går fetbort i alla lägen.
Är man inte nöjd med priserna kan man alltid pruta lite eller anlita firmor som inte lägger på flera 100% utan att skämmas det minsta.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tittar man på våtrumsbiten har man en annan sak som är viktig att tänka på...
Hantverkaren som ska göra jobbet har kanske inte gått t.ex Biltemas våtrumskurs... om det nu finns någon ?
Då är han inte heller behörig att arbeta med prylarna...
Men som jag sagt en gång innan...allting stavas KOMMUNIKATION !
Hantverkaren som ska göra jobbet har kanske inte gått t.ex Biltemas våtrumskurs... om det nu finns någon ?
Då är han inte heller behörig att arbeta med prylarna...
Men som jag sagt en gång innan...allting stavas KOMMUNIKATION !
Ja så kan du ju slänga in lite delar från biltema i skuffen och be Volvokillarna använda dom, gissar på att det blir årets gapskratt inne i fikarumet.zenobia skrev:
Vad gäller rabatter, inköpspriser och vem dom kommer tillgodo så styrs väl det av utbud/efterfrågan som vanligt? Vem kommer rabatterna tillgodo vid bilverkstadsbesöket? Restaurangbesöket? Hos frisören?