Vi har i vår trappuppgång gamla strömbrytare från 20/30-talet liknande de på bilden nedan men något knubbigare. Nu har belysningen hakat upp sig och lyser konstant. Normalt stängs belysningen av automatiskt efter några minuter. Jag antar att det är något i knappsatsen som kärvar. Amatör som jag är vill jag ha mer kött på benen innan jag pillar eller ringer elektrikern. Nån som har något tips?

Trapphus.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Felet finns nog i elskåpet och inte i knappen.
Skulle tro att tidreläet som styr det hela har hakat upp sig/fastnat/är slut. Knappens funktion i det hela är bara att ge reläet en startpuls, sedan sköter det släckningen efter inställd tid.

Men sitter knappen fast i intrycktläge/trasig och kortsluten så stänger inte timern av (iaf vissa).

Protte

Då ska jag leta efter ett elskåp för att börja felsöka där! Är det verkligen tidsrelä på de gamla grejerna? Hur funkar det?

Det är ett tidrelä i någon form eftersom ljuset slocknar efter viss tid.
Det finns mekaniska (tänk äggklocka)
Lite halvgamla med en kondensator som laddas upp (lampan i knappen lyser starkare vartefter tiden går)
Moderna elektroniska som kan blinka till innan tiden går ut.

Ta en bild när du hittar elskåpet.

Protte

Det verkar vara problem med en fjäder i en av knapparna. Får nog byta ut den. Det var ett modernt relä och det funkar precis som det ska! Tack för hjälpen! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.