Som rubriken anger behöver jag lite rekommendationer och råd för en konstruktion med segelduk/soltak. Har sett att det finns relativt billiga, vattenavisande, segeltyger som jag tänkte spänna upp som ett tak ovan altanen. Dessutom så vill jag kunna "rulla upp och ner" taket. Tanken är att lösa detta med duken, block/taljor och rep.
Altanen ligger vid husgaveln och går 4 meter ut från fasaden. Längst ut vid altanen finns idag staketstolpar. Tänkte byta ut två av dessa mot två högre stolpar (95x95, c:a 150cm) och ha som två fästpunkter tillsammans med två fästpunkter i gaveln/husfasaden. De senare kommer ha en höjd av c:a 3 meter så det blir lutning på taket. Duken/taket skall alltså vara rektangulärt och måtten 5x5m.
Så, hur får jag till block/taljor och fästpunkter för att både spånna upp (rulla ut) och ta ner duken/taket?
Fantastiskt tacksam för beskrivning om och hur jag enklast skall få till detta.
Altanen ligger vid husgaveln och går 4 meter ut från fasaden. Längst ut vid altanen finns idag staketstolpar. Tänkte byta ut två av dessa mot två högre stolpar (95x95, c:a 150cm) och ha som två fästpunkter tillsammans med två fästpunkter i gaveln/husfasaden. De senare kommer ha en höjd av c:a 3 meter så det blir lutning på taket. Duken/taket skall alltså vara rektangulärt och måtten 5x5m.
Så, hur får jag till block/taljor och fästpunkter för att både spånna upp (rulla ut) och ta ner duken/taket?
Fantastiskt tacksam för beskrivning om och hur jag enklast skall få till detta.
Hittar inget där. På andra siter finns bilder och inspiration för uppspända soltak men ingen beskrivning på hur man (enkelt och billigt) får till funktionen att dra upp/ner taket. Därav min tanke med taljor/block. Kanske skulle fråga på ett seglarforum ocksåJ JPW skrev:
Hahaha, ja det är kanske så det slutar. Egentillverkad markis. Markiser har oftast två fästpunkter och armar som stagar upp. Soltak spänner man med fyra fästpunkter men är ganska "oflexibel" att ta upp/ner. Min tanke är mittemellan. Det skall vara extremt enkelt att spänna/rulla ut och ta in. Därav tanken med rep och taljor/block. Som ett segel fast vågrätt och med fyra fästpunkter.
Nja, det går ´två rep från fasaden till respektive stolpe på var sin sida om duken. Duken har öljetter där repet går igenom. Sista öljetten är fastbunden i duken så duken följer repet när repet dras fram och tillbaka. Ju mer repet dras/spänns desto mer spänns duken. Det borde hålla (?) och fungerar i stort sett som ett segel fast vågrätt. Repet i detta fallet blir nog 10-12mm
Grundstött
· Halland
· 28 354 inlägg
När du ändå syr föreslår jag att du fixar en ränna lämplig för en lättmetallstång som håller soltaket rakt - längst ner. På bägge stångens sidor borrar du litet hål för tunn lina som fästs i yttersta öljetten och som då håller stången på plats. Detta underlättar också upprullningen/uppdragningen så det ser snyggt och prydligt på fasaden när taket inte är i bruk.
När semestern börjar ska jag själv sy två segeldukstak eftersom mina gamla, sydda av segelduksmakare, är utslitna. Jag kopierar de gamla.
Det är viktigt att du förstärker alla 4 hörnorna då vindfånget kan bli mycket hårt. Jag har kommit underfund med att det inte är någon ide att köpa öljettkit - kommer att lämna in detta i en skinnaffär: de har bra mycket bättre maskiner för ändamålet.
När semestern börjar ska jag själv sy två segeldukstak eftersom mina gamla, sydda av segelduksmakare, är utslitna. Jag kopierar de gamla.
Det är viktigt att du förstärker alla 4 hörnorna då vindfånget kan bli mycket hårt. Jag har kommit underfund med att det inte är någon ide att köpa öljettkit - kommer att lämna in detta i en skinnaffär: de har bra mycket bättre maskiner för ändamålet.
Nej, regnvatten/dagg samlas lätt som en liten sjö även om fästpunkten är högre. Tyget töjs. Det är ganska mysigt att på augustikvällen sitta under taket med ett glas vin även när det är lite duggregn. Och jag brukar faktiskt bara rulla in taket när det är orkan, storm, busväder eller när jag ska resa bort.KnockOnWood skrev:
Om man stagar kanten (se mitt förra inlägg) kan man sätta en antal öljetthål längst ut mot stången. Då rinner vattnet bort. Annars blir det lätt en påse med 10 liter vatten i taket ...
@JPW Du söker bättre än mig
. Skall ta en titt på den videon.
@yonna Har du gjort någon lösning för att snabbt ta upp/ner taket eller använder ni de fyra fästpunkterna? Smart med lättmetallpinnen, den skall jag lägg till designen. Även några hål/öljetter som avrinning längst ut.
Gällande tyg hade jag tänkt slippa sy (förutom metallpinnen då). Harald Nyborg hade ett vattentätt soltak 5x5 meter för 429:-. Vet inte kvalitén men billig var det
@yonna Har du gjort någon lösning för att snabbt ta upp/ner taket eller använder ni de fyra fästpunkterna? Smart med lättmetallpinnen, den skall jag lägg till designen. Även några hål/öljetter som avrinning längst ut.
Gällande tyg hade jag tänkt slippa sy (förutom metallpinnen då). Harald Nyborg hade ett vattentätt soltak 5x5 meter för 429:-. Vet inte kvalitén men billig var det
Jag har köpt tyget från Rosa Huset. Lite för billigt ... men jag testar och blir min sömnad bra köper jag nästa säsong riktigt segelduk som jag har haft tidigare. Då går det på åtskilliga tusenlappar ... Testet i år går på 8-900 inkl anpassad tråd.
"Hissanordningen" blir samma som persienntekniken dvs extra tunn lina med mindre öljetter på kortsidan och en 4-5 veck. Trissor sitter redan i stolparna så att det går att spänna maximalt i utsläppt läge. Har haft mycken glädje av taken dessa år. Husets trädäck är i söderläge så det går överhuvud taget inte att vara där utan skydd en dag som idag då det är 30° i skuggan.
"Hissanordningen" blir samma som persienntekniken dvs extra tunn lina med mindre öljetter på kortsidan och en 4-5 veck. Trissor sitter redan i stolparna så att det går att spänna maximalt i utsläppt läge. Har haft mycken glädje av taken dessa år. Husets trädäck är i söderläge så det går överhuvud taget inte att vara där utan skydd en dag som idag då det är 30° i skuggan.