Byggahus.se

Sedumtak, vilka delar kan man göra själv?

8k läst  34 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Håller på att bygga ett förråd och carport som ska sitta ihop med varandra. Min tanke var att lägga ett sedumtak då jag tycker att det skulle kunna bli ett vackert inslag.

Dock så är den offert jag fått in bra mycket dyrare än jag hade förväntat mig/hoppats på och jag blir inte riktigt klok på vad det är som är kostnadsdrivande samt om det är något arbete man kan göra på egen hand för att minska kostnaden.

Förhoppningsvis har någon av er erfarenhet och kunskap kring detta och kan ge mig lite välbehövlig vägledning och tips.

Det rör sig om cirka 80 kvm och det är ett pulpettak med 8 graders lutning. Jag bygger hela förrådet och carporten själv så en del arbete borde jag även kunna göra med sedumtaket tycker jag.

Är tacksam för all hjälp/tips som kan fås och om någon har en beskrivning på de olika lager/material som behövs så får ni gärna del med er av detta. Annars kanske ni har tips på bra leverantörer men konkurrenskraftiga priser (bygger utanför Halmstad)

2. J
    Medlem Nivå 1
    Har planer också för en sedum tak till en entré till huset. I min "research" kom på att sedum matta är inte billigt , sedum/ torv är tungt så man måste bygg efter bärighet . Typ som ett innergolv ,så mer verket till bygget. Mer verket mer arbetstimmar.
    Vi har pratat om projekt med vänner och fått lite sedum ,håller på föröka de.
    Har inte provat att så sedum frö men vet att de finns att köpa på svenska online.
    Sedum tak är lite som en torvtak .Här i Dalsland har vi några kultur hus men torvtak. Torp som olika hembygdsförening har renoverat. Kanske något sant nära dig du kan titta på för inspiration?

3. L
    Medlem Nivå 1
    Hej. Vad kul att du också tänkt ha ett torv/sedumtak. Jag kommer förmodligen stt köpa färdig sedumatta och lägga ut den själv. Vad jag dock funderar på är om man kan lägga tätskiktet själv på något sätt och på så vi slippa anlita en entreprenör. Det har ju fungerat förr i tiden så det borde ju vara möjligt även nu. Hade hoppats på att få lite information kring hur man ska gå tillväga för att säkerställa att ytskiktet är tätt samt hur man ska göra det.

• Laddar…
  4. T
    Medlem Nivå 4
    Jo, det verkar fortfarande inte vara så poppis med gröna tak och särskilt inte med DIY. :( Men har du kommit fram till något under det senaste året? Skulle vara kul att få ta del av din lösning (eller varför projektet inte blev av).

5. D
    Medlem · Nivå 19
    Jag har ett mindre hus som jag funderar på att lägga någon typ av grönt tak på. Men det verkar vara få som gjort det. Jag har ett vindskydd i skogen med mossa på taket. Drt är bara råspont med en dammfolie på, och sedan mossa. Bortsett från att det är gör dåligt utstick på folien i nederkant så funkar det bra. Då är det låglutande och över 1,5m mellan takreglarna. Ett hus skulle jag dimensionera kraftigare. Jag funderar på att köra med råspont och platonmatta, och så mossa mm, på taket.

6. G
    Medlem Nivå 2
    Man lägger takpapp som tätskikt. Låt en takläggare lägga det om ni är osäkra sen är det en baggis att lägga ut sedummattorna.

7. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    Men kan man lägga det direkt på t.ex. YAP2200? Det kommer väl vara konstant fuktigt mot pappen?!

8. B
    Medlem Nivå 6
    Jag la underlagspapp på råsponten, sedan en epdm-gummiduk. Därpå en fukthållande matta, sedan avsedd "jord" och sedumskott. Efter 2 månader är uppskattningsvis 70% v taket täckt av blommande sedumväxter.

Redigerat 28 jul 17:47
  9. G
    Medlem Nivå 2
    Förlåt om jag var otydlig, det ska självklart vara en ytpapp som klistras i skarvarna.
    Då har man ett tätt ytskikt som dessutom får längre livslängd för att det inte utsätts för solljus.

10. Slaktarn82
    Medlem Nivå 6
    Hej

Jag byggde ett garage för 5år sedan om ca 100m2 takbeläggning.
    Jag gjorde allt själv och det var inga som helst problem.
    Jag lämnade iväg garageritningen till takstolstillverkaren som fick lasterna och utifrån det tog fram rätt takstolar.
    Dessa ställdes upp på CC 600 och sen var det bara spika råspont, pappa och sen lägga på system platon med allt som det innebar med tätning, följde man anvisningen från torvlevetantören så gick det smidigt som bara den.
    Nittedals kommer mitt tak igen och när jag köpte så köpte jag via GoS handel som nu har blivit uppköpta.
    Priset var helt ok vill jag minnas och supporten var grym när man behövde.
    Jag valde säckar med frö blandning som sen kom att bli ett underbart grästak.
    Viss skötsel är det med är inte så betungande, lite vattning och gödning sen slår man det till hösten och låter det ligga kvar. ;-)
    Nu har ju jag en större taklutning förvisso men är man lite händig så är detta inget problem

• Laddar…
  11. T
    Medlem Nivå 1
    Hej på er.
    Jag har delvis gjort ett sedumtak själv.

att tänka på:
    1.
    Tätskiktet ska vara brottsäkert, det missade jag då vvi la det sent på året och prioriterade en matta som kunde läggas vid låg temperatur. Kompenserade det med att lägga en rotsaker duk på tätskiktet, alla leverantörer arv serum erbjuder inte en sådan. Ska helst måttbeställas utan skarvar. Trimning av kanter kan förstås göras på plats. Fick alltså hjälp med läggningen, vågade inte jobba med öppen låga själv.
    2. Fotplåtar och stöd i takfot för substratet bör vara i rostfritt A4. Fogstödet monterade jag själva med en extra remsa av tätskiktet, den värmde jag ned med varmluftspistol, gick OK på en så liten sträcka.
    3. Det finns många leverantörer, jag valde ZinCo:s system, http://zinco.se
    från https://www.sepuab.se
    SePu AB
    Stenkullavägen 54
    112 65 Stockholm, Sweden
    +46(0)8-519 422 06
    Deras fördel är att man kan få substratet på säck, som man fördelar ut själva, vill man kan man på låglutande tak skapa kullar och vallar. De rekommenderar några cm tjockare substrat än de tunnaste sedummattorna, men det gör också att man kan få en större artrikedom, de distribuerar växter men billigare och enklare att börja med plantor från växthandeln för ett litet tak.
    De ger massor med råd och listor på lämpliga växter om man önskar, toppensystem tycker jag.
    Vi satte de rätt glest men de sprider sig rätt fort.
    4.
    Man måste kolla taket och ta bort växter med straka rötter som slår rot, vi ha tex får en björk på taket, det är inte bra, den åkte, liksom en del ogräs so jag inte litar på.

Vårt tak finns på en bod instoppad i slänten utan för köksfönstret och vi ser alla trevliga blommande sedum och succulenter i ögonhöjd från köksbordet, trevligt!

• Laddar…
  12. Biffkrull
    Medlem Nivå 2
    Nej ! Takpapp duger inte !
    Det måste minst vara något bitumenbaserat material, som värmesvetsas ihop, helst i två lager. Jag känner inte till vilka leverantörer vi har i Sverige (bor i Schweiz) men hittade t ex Soprema...
    är taket platt (bortsett från 'regnfallet' så bör man ha en dränmatta, annars kan man göra som jag, med mina 4 % lutning:

(nedifrån och upp)
    träkonstruktion (med 20 cm inblåst träull mellan takbjälkarna, c-c 100 cm [U=138 mW/m²C], (dim: 500 kg/m²)
    tätskikt - dubbla bitumenmattor (4+6 mm)
    geotextil (inte säker på vad vi säger hemma..) ev. Optionellt
    {polystyrenplattor med fördjupningar att hålla kvar vatten - Optionellt}
    geotextil igen
    5 cm substrat - mitt består av, lite jord, krossade Lecakulor, fint grus etc.
    sedumblandning - jag köpte att fröså, en färdig blandning med ett 30-tal olika, som vid respektive tider blommar över hela säsongen..

Tjackar man plantor, till en del iallafall, så kommer växtligheten igång lite snabbare..

Javisstja, och hålplåt vikt ca 10-15 x 10 cm (i 90°), de 10 cm uppåt...nära takfoten, isvetsad mellan de två tätskikten, eller dubblerad där. Detta för att hindra substratet att sköljas med av regn och snö..

Redigerat 29 jul 15:40
  13. DiscoDuck
    Medlem Nivå 1
    Norrmännen har lagt torvtak på platonmatta (ovanpå papp/råspont) i decennier utan problem. Långt innan det blev trendigt med sedum...

Lägg sedan en rad med björknäver som sticker fram längs kanten för den rätta looken. Och en get, förstås.

Modern, isolerad konstruktion här: https://no.wikipedia.org/wiki/Torvtak#Torvtak_med_mineralullisolasjon

Redigerat 29 jul 15:54
    • Laddar…
  14. G
    Medlem Nivå 2
    Var med på ett hyresprojekt med Sedum på taket. Pappen var en tung sådan som klistrades i alla skarvar. Sen någon form av skumgummimatta.

Glöm inte att de flesta leverantörer av isolering/duk/papp vill ha 70mm luftspalt vid sedumtak

• Laddar…
  15. J
    Medlem Nivå 1
    Jag byggde ett förråd själv, 6 graders taklutning, ca 14 m2 tak. Gjorde grönt tak med bland annat sedumväxter. Jag slänger upp lite ängsblomfrön på vårarna också, det blir väldigt vackert. Gjorde så här, och det verkar fungera (4 år hittills):

- uppdimensionerade takreglar, räkna ut vad jorden väger och öka lasten med motsvarande
    - råspont
    - underlagspapp precis som vanligt, med uppvik mot sidor och topp, och som ligger mot takfotsplåt över hängränna i botten
    - platonmatta (sån man lägger mot husgrund vid dränering)
    - en stoppbräda av tryckt virke som ligger över hängrännan för att hindra jord från att kasa ner.
    - en blandning av grus och jord för att få rätt sammansättning (beror på vad du vill ha för växter förstås). Ca 3-4 cm tjockt. Blev ca 800 kg som jag bar upp i spann på stege, det var kul! :rolleyes:

Där i sådde jag lite ängsblommor, gräs och fick lite sedumplantor av svärmor. Hämtade lite växter på stranden också, ingen aning vad de heter. Ett år senare var allt täckt med en vacker blandning. Nu fyra år senare har sedumväxterna tagit över, bara lite smultron kvar också, men de lever ett torrt och magert liv. Helt underhållsfritt och väldigt vackert.

Jag tror det finns tusen sätt att göra detta, de flesta fungerar nog bra. Papp håller utmärkt, men man får akta sig så inte t.ex. björk växer sig stor där, deras rötter kan tydligen tränga igenom. Färdiga lösningar finns massor av och alla jag hittat är svindyra. Gör det själv säger jag, det är inte komplicerat och kostar nästan ingenting.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    växttak.png